RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold wil online eindelijk winst gaan maken

icon
m-Tail21 november, 2011

 



 

Het internet zal minstens even revolutionair zijn voor het consumentengedrag en voor retailers als de ontwikkeling van de zelfbedieningswinkel in de vorige eeuw, zei Aholds chief commercial & development officer James McCann vanmiddag. Dat deed hij op de Ahold’s Capital Markets Day, een dag vol presentaties voor analisten die als thema had ‘Reshaping Retail @Ahold’. McCann: “We creëren een nieuwe markt die onze winstgevendheid enorm verbetert en waarvoor we voor de ontwikkeling geen geld hoeven te lenen bij de bank.”

Ahold: één strategie ook online

Met Peapod in de VS en Albert.nl in Nederland heeft Ahold aan beide zijden van de Atlantische Oceaan al veel kennis over online retailing vergaard. Centrale boodschap van Ahold tijdens de Capital Markets Day is dat het bedrijf voor het eerst in haar bestaan één strategie heeft voor de gehele groep, dus ook voor de online activiteiten. Ahold combineert de kennis en kunde van Peapod en Albert.nl nu tot één groeimotor.

 

“De operationele kosten liggen iets hoger dan bij de winkels, maar we hoeven er veel minder kapitaal in te investeren”, zegt McCann. “De operationele winst van online – die nu break even draaien – zal verbeteren, maar nooit het niveau van de winkels halen. Het rendement op het geïnvesteerde kapitaal is echter véél hoger.”

De peperdure laatste mijl

Volgens McCann is de gebrekkige winstgevendheid de grootste barrière voor retailers om vol in te zetten op webshops. “De laatste mijl naar de consument is veruit de duurste, die vernietigt de business case bij de meeste retailers. Ook Peapod en Albert.nl draaien nog maar net break even, ondanks hun jarenlange ervaring. Voor succesvolle online retailing gelden twee randvoorwaarden: de prijzen moeten hetzelfde of lager zijn als in de winkels en consumenten willen de grootst mogelijke keuze hebben. Aan beide voorwaarden voldoen online foodretailers niet.”

 

Als je er als foodretailer wél in slaagt om aan beide voorwaarden te voldoen, ontstaat er volgens McCann een enorm potentieel. “We hebben manieren bedacht om juist die peperdure laatste mijl anders aan te pakken. Hogere prijzen en servicekosten werken niet: heel veel klanten kunnen het zich niet permitteren om 5 tot 7 procent meer te betalen voor hun boodschappen. Vandaar dat we een systeem hebben bedacht van afhaalpunten waar klanten zelf hun online bestelde boodschappen kunnen ophalen. Ze kunnen het afhaalpunt kiezen dat voor hen het handigst is en er zijn geen extra kosten aan verbonden, dus ze zijn veel efficiënter voor de klant, die niet meer thuis op de aflevering hoeft te wachten.”

Fulfilment factories

Om het systeem goed aan te kunnen sturen, heeft Ahold haar ‘supply chain’ aangepast. “Het samenstellen van de orders moet centraal gebeuren en daarvoor is voldoende schaalgrootte nodig”, zegt McCann. “De bestellingen worden samengesteld in ‘fulfilment factories’ die vanuit de distributiecentra of rechtstreeks door leveranciers worden beleverd. Van daaruit gaan de goederen ofwel naar de afhaalpunten, ofwel naar de consument thuis.”

 

Het biedt Ahold ook de mogelijkheid om een veel breder en dieper assortiment te voeren dan in de winkels, die nu eenmaal fysieke begrenzingen hebben aan de hoeveelheid producten die ze kunnen aanbieden. Het is bovendien een mogelijkheid om veel meer non-food te gaan verkopen, wat zeker in de lijn der verwachting ligt bij Ahold. Zeker sinds vorige week e-commercespecialist Roy Perticucci – net zoals James McCann een manager met een Tesco-verleden – de geledingen is komen versterken.

Voorzichtige schatting

De nieuwe online distributieketen zal volgend jaar worden getest in zowel Europa als de VS. In 2013 zal dit systeem vervolgens worden uitgerold en in 2016 hoopt Ahold de gezamenlijke omzet van Peapod en Albert.nl (nu 450 miljoen euro) tot 1,5 miljard euro te hebben verhoogd. “En dat is nog een voorzichtige schatting” aldus McCann. “Op basis van de bestaande ervaringen met die ophaalpunten hebben we gekeken wat ze gemiddeld omzetten, hoeveel we er in de markt kunnen zetten en hoe snel we dat kunnen doen. Dan is 1,5 miljard euro in 2016 een zeer goed haalbare doelstelling.”

Snelle opmars smartphones

Er zit ook een externe factor aan Ahold’s online verhaal: de ongekend snelle opmars van de smartphone. “Zelfs een bedrijf als Google is verbaasd over de snelheid waarmee de consument de smartphone gebruikt om het hele koop- en keuzegedrag te veranderen”, zegt McCann. “Er zijn geen ‘early adopters’. Nee, consumenten schakelen massaal over op de smartphone: dit gaat acht keer sneller dan de overstap op internet. In de winkels, maar ook bij online bestellingen, rukt het gebruik van het digitale boodschappenlijstje via de smartphone razendsnel op. In Nederland gebruiken 300.000 klanten per week hun digitale boodschappenlijst via de Appie app. Daarmee kan je onderweg online je boodschappen bestellen en op je route laten klaarzetten. Zodra de bestelling klaarstaat, krijg je een sms-bericht. Dit zal het consumentengedrag ingrijpend gaan veranderen.”

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN