RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon blijft populairste webshop van de Britten

icon
m-Tail23 november, 2011

Apple rukt op naar tweede stek

Al sinds de allereerste editie in 2006 staat Amazon UK telkens op één, maar Apple komt steeds dichterbij. Deze editie wipt de Amerikaanse retailreus van acht naar twee, en volgens Britse retailspecialisten wordt de Kerstperiode een strijd tussen Amazon en Apple.

 

“De lancering van de iPhone 4S heeft Apple het voorbije kwartaal vleugels gegeven”, zegt marktonderzoeker James Murray. “Amazon UK en Apple zijn nu de twee grootste merken in onlineretail en ze gaan de komende kerstperiode zij aan zij de gadgetoorlog in, Amazon met zijn Kindle en Apple met zijn iPad. Volgens onze gegevens is de iPad de populairste van de twee, maar de lagere prijs van de Kindle zou de shoppers wel eens kunnen verleiden.”

Fashionretailers zijn ‘in’…

Very.co.uk (van 41 naar 22) en H&M (van 58 naar 43) zijn twee van de sterkste stijgers in de lijst, wat aangeeft dat de modewebshops een boomende sector zijn over het Kanaal. Next was zelfs de enige fashionretailer die achteruitging (van 3 naar 5), al is dat vooral omdat andere shops nog sterker stegen. Next blijft echter wel veruit de belangrijkste kledingretailer online in Groot-Brittannië.

 

Ook andere sectoren lieten onlinegroei optekenen. Ticketmaster was een van de snelste stijgers (van 36 naar 20) met een groei van liefst 37% het voorbije kwartaal, dankzij enkele bekende groepen die hun comebacktournee aankondigden. Speelgoedreus Toys”R”Us steeg ook 15 plekken en prijkt nu op plaats 48, dankzij een toegenomen interesse voor Lego.

Reissites zijn op de weg terug

De meeste reissites – zoals easyJet, Expedia, Ryanair, Lastminute.com, British Airways en Thomas Cook, daalden in het klassement, al is dat eerder een normaal verschijnsel na de piek tijdens de zomermaanden. Treinticketservice The train line had daar dan weer geen last van en wipt vrolijk de top-20 binnen.

 

Voor de webshops in het huis- en tuinsegment was het voorbije kwartaal ook niet goed: B&Q blijft staan op 18, Ikea zakt licht (van 31 naar 32) en Homebase zakt drie plaatsen tot 42.

Recordverkoop op til

De sectororganisatie is wel hoopvol gestemd over de Britse internetverkoop. “Onlineshopping staat sterker dan ooit en jaar na jaar zien we het aantal bezoekers van Britse webshops met 3% op jaarbasis groeien. Die trend zal zich ongetwijfeld doorzetten tijdens dé shoppingmaanden december en januari. We voorspellen dat de kerstperiode van 2011 een nieuw record zal breken. De Britten shopten in oktober van dit jaar zo’n 322 miljoen uur online en dit cijfer zal wellicht oplopen tot 350 miljoen uur tijdens de kerstshopping”, aldus James Murray.

 

IMRG schat dat de Britten 3,72 miljard pond (ca. 4,3 miljard euro) online zullen spenderen tijdens de drukste weken van het jaar, namelijk die van 28 november en 5 december. “Te oordelen naar de sterkste stijgers in deze Hot Shops List zouden de fashion retailers wel eens de grootste winnaars kunnen worden.”

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN