Contactloos betalen is intussen de norm, maar het gemak heeft een keerzijde. Minstens één op de vijf handelaars kreeg al te maken met klanten die hun pincode vergaten in te geven, waardoor de betaling nooit werd voltooid.
Wachten op de biep
Ruim twee derde van alle winkelbetalingen verloopt vandaag contactloos. Dat systeem werkt vlot, zolang er geen extra veiligheidscontrole nodig is. Bij bedragen boven de 50 euro (of na een opeenvolging van kleinere betalingen boven de 100 à 150 euro — afhankelijk van de bank) moet de klant alsnog zijn pincode invoeren.
Daar gaat het regelmatig mis, blijkt uit een steekproef van ondernemersorganisatie Unizo. Volgens 10% van de ondervraagden gebeurde het zelfs al meermaals dat klanten vertrekken zonder dat de betaling effectief is uitgevoerd. Naar schatting gebeurt het nog een pak meer, maar “velen weten het gewoon niet omdat het zo onopvallend is”.
Het verschil is nochtans hoorbaar: drie korte biepjes betekenen dat de betaling gelukt is, één biep dat een pincode vereist is. In de praktijk gaat dat echter vaak fout, stelt Unizo. In een drukke winkelomgeving zou dat onderscheid nauwelijks te horen zijn. De organisatie verwacht daarom over het algemeen ook geen kwaad opzet.
Oproep tot standaardisering
Unizo vraagt banken, betaalproviders en terminalleveranciers om een uniforme oplossing. Concreet pleit de organisatie voor:
een zichtbaar signaal op de terminal (“PIN vereist – betaling niet voltooid”)
een afwijkend en luider biep-patroon, overal hetzelfde
een automatische annulatie van de transactie na dertig seconden zonder pincode, met een duidelijke melding op het scherm
Daarnaast wil Unizo dat banken de drempels voor opeenvolgende contactloze betalingen harmoniseren en dat alle bevestigingsboodschappen dezelfde taal en vorm krijgen.
Tot er een structurele oplossing komt, roept Unizo consumenten op om te wachten tot ze drie biepjes horen. Handelaars wordt aangeraden hun terminals zichtbaar en hoorbaar te plaatsen, en het geluidsniveau maximaal in te stellen.


