RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

10.000 Brusselse winkels gaan mobiel

icon
m-Tail27 september, 2012

Leve de smartphone!

Drie jaar geleden lanceerde Atrium, het Brusselse agentschap dat opgericht werd om de de belangen van de handelaars in de hoofdstad te behartigen, een website die een overzicht van alle handelszaken in 26 Brusselse handelswijken geeft, netjes verdeeld over 181 categorieën (bakker, bloemist, stomerij, …).

 

“Onze website heeft in drie jaar tijd liefst een miljoen bezoekers gehad”, zegt afscheidnemend Atrium-directeur Pierre-Yves Bolus. “Elke maand krijgen we meer en meer bezoekers: per maand zijn er dat nu ongeveer 60.000. Omdat minstens één op de vier Belgen over een smartphone beschikt, lanceren we nu ook de mobiele website m.shopinbrussels.be.”

 

Aantal winkels verdubbelen

Daar blijft het niet bij, want binnenkort kunnen de gebruikers ook een applicatie downloaden waarmee ze alle info offline zullen kunnen raadplegen zonder telkens weer te moeten inloggen. De handelaars krijgen ook allemaal een QR-code om op hun uitstalraam te kleven, zodat smartphone-eigenaars meteen alle info kunnen terugvinden en opslaan over de handelszaak in kwestie.

 

“Het is de bedoeling om de Brusselse handelaars een gratis duwtje in de rug te geven”, klinkt het bij het Brusselse Regionaal agentschap voor de handel. Vanaf volgend jaar wordt het initiatief uitgebreid naar het hele Brusselse Gewest, waardoor het aantal winkels op ShopInBrussels – zowel de klassieke website als de mobiele versie – zal verdubbelen.

 

TagTagCity achterna?

Het initiatief doet wat denken aan TagTagCity, dat half september ook in Brussel van start ging en waaraan al zo’n 1.200 Brusselse handelaars deelnemen. Deelnemende winkels, restaurants, hotels en musea krijgen een TagTagCity-sticker, die ze op hun uitstalraam of gebouw kunnen bevestigen. Als de toerist de QR-code met zijn smartphone inscant, krijgt hij allerhande informatie te zien en kan hij promo’s verzamelen bij de aangesloten handelszaken. TagTagCity werkt overigens samen met Toerisme Vlaanderen, VisitBrussels en Wallonie-Bruxelles Tourisme.

 

Toch benadrukt Pierre-Yves Bolus vooral de verschilpunten: “Ten eerste zijn wij volledig gratis, in tegenstelling tot TagTagCity. Bovendien bieden zij ook meer cultuurgebonden items aan en hebben zij de ambitie om ook het buitenland te veroveren. Als handelaarsorganisatie in Brussel willen wij vooral focussen op de Brusselse winkels.”

 

TagTagCity is al actief in Knokke en het jonge bedrijfje – inmiddels uitgeroepen tot Europese Start-up van het jaar – heeft na Brussel ook zijn zinnen gezet op steden als Bergen, Luik en Rijsel.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN