RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Investering in webshop pas na 6 jaar terugbetaald"

icon
m-Tail19 maart, 2013

Twee keer langer dan voor fysieke winkel

De terugverdienhorizon van “minstens zes jaar” is niet alleen langer dan de handelaars zelf vooraf hadden ingeschat, maar ook twee keer zo lang als voor een bakstenen vestiging. “Bij een nieuwe fysieke winkel wordt er gerekend op een terugverdieneffect van drie jaar“, zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. “Waar de prognoses voor online winkels in dezelfde lijn lagen, blijkt nu dat de investering zich veel trager terugbetaalt.”

 

Retailers onderschatten vooral de flexibele kosten: “Wie goed wil scoren bij Google, moet daar bijvoorbeeld zwaar voor betalen. De servicekost ligt ook hoger bij een online winkel, de logistiek blijft een uitdaging en in bijvoorbeeld de kledingsector kunnen de retours voor onvoorziene kosten zorgen”, aldus nog Dominique Michel.

 

“Geen weg terug”

Volgens de Comeos-topman is en blijft de druk op de marges de grootste uitdaging: “De grenzen zijn letterlijk weggevallen. Wanneer buitenlandse spelers goedkoper kunnen inkopen dan wij dat kunnen, wanneer ze dan ook nog eens met een lagere kostenstructuur zitten, wordt het voor ons moeilijk om competitief te blijven. De handicaps waarmee Belgische handelaars te kampen hebben, zoals de arbeidskost en fiscale druk, worden in de online wereld nog uitvergroot.”

 

Al kan de Belgische internethandel zich aan deze vaststelling optrekken: “Belgische consumenten kiezen nog steeds vooral voor de betrouwbare merken, voor de gevestigde waarden.” Gelukkig maar, want “de online investeringen moeten worden doorgezet: er is geen weg terug”, zo stelt Comeos.

 

37,5% groei voor internetsector

Online investeringen terugschroeven zou ook zonde zijn, want omzetmatig zit e-commerce in ons land in de lift. Tussen 2009 en 2011 groeiden de internetaankopen van 3,2 miljard euro tot 4,4 miljard euro, zo becijferde de Boston Consulting Group: een groei met een mooie 37,5%.

 

“De Belgische surfer spendeerde in 2011 gemiddeld 475 euro op het internet, tegenover 400 euro in 2009″, aldus Filiep Deforche van BCG. “Particulieren kopen dus steeds meer goederen online, maar ondanks die groeicijfers blijft België een middenmoter in e-intensity (de penetratiegraad van het internet in onze maatschappij). We evolueren wel mee, maar halen onze achterstand niet op.”

 

Volgens de internetspecialist ligt dat niet aan de infrastructuur, maar nog altijd aan de aanhoudende koudwatervrees van de consumenten en aan het beperkte gebruik dat kleine en middelgrote ondernemingen nog steeds maken van het internet. Slechts een derde van onze kmo’s is volwaardig actief online, en “Dat is veel minder dan in de ons omringende landen”, aldus nog BCG.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN