RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Elektroverkoop beter gestart dan in 2012

icon
Elektro16 mei, 2013

Smartphones snelst stijgende categorie

De telecomcategorie is met een groei van 36% veruit de snelste groeier van de hele “Technical Consumer Goods”-markt die het GfK TEMAX Belgium-rapport in kaart brengt. De categorie is intussen al goed voor een omzet van 240 miljoen euro, inclusief accessoires (oortjes, tasjes, covers).

 

Ook bij ons werden er het voorbije kwartaal meer smartphones verkocht dan klassieke gsm’s, waarmee ons land de internationale trend volgt. Logisch dus dat “4G als mobiele telecomnorm een betekenisvolle doorbraak” realiseert.

 

Overigens meldt GfK ook de voorzichtige comeback van de vaste telefoon. “Die zet een relatief goede prestatie neer dankzij hun integratie in packages met vaste telefonie, mobiele telefonie, internet en digitale televisie”.

 

Tablets en computers nog altijd de grootste

Veruit de grootste omzet draaien de elektroretailers nog altijd met IT-producten. Behalve de onvermijdelijke tablets, die maar blijven groeien, zit ook de verkoop van notebooks en desktops weer in de lift, met als resultaat een groei met bijna 19% tot 442 miljoen euro.

 

Volgens GfK is die omzetstijging voor een groot deel te verklaren door de lifestyle-trend: design, kleur en materialen spelen bij de aankoop van hardware een almaar grotere rol. “Prijs komt vaak pas op de tweede plaats. Consumenten zijn bereid meer geld neer te tellen voor stijlvolle en trendy producten.”

 

GfK voorspelt trouwens een goed jaar voor deze branche: “Innovaties zoals touchscreens en ultradunne apparaten, gecombineerd met de zogeheten cloud-services, zullen deze markt boosten.”

 

Gemengd plaatje voor huishoudelektro

Terwijl de kleine elektro er met 4,8% op vooruitgaat (tot 107 miljoen euro), slikt de grote huishoudelektro een daling met 2,5% (299 miljoen euro omzet). BIj de kleine keukenapparaten hebben de espressotoestellen een tweede adem gevonden (+2%). In hun kielzog stijgt trouwens de hele “ontbijt”-categorie, met waterkokers en toasters. Ook elektrische tandenborstels, scheerapparaten en andere verzorgingstoestellen verkopen weer wat vlotter dan een jaar geleden.

 

Bij de grotere huishoudtoestellen houden enkel de droogautomaten stand, met dank aan de ‘duurdere’ toestellen met warmtepomptechnologie en groter laadvermogen. Koelkasten en diepvriezers daarentegen presteren pover. Bij de kookplaten heeft de inductietechnologie dan weer de macht gegrepen.

 

Consumentenelektronica zwaar in de min

De andere productcategorieën beleven barre tijden: houdt de fotografie (-0,8% tot 54 miljoen euro – dankzij reflextoestellen en verwisselbare lenzen) nog enigszins stand , dan moeten de kantoortoestellen (-8% tot 133 miljoen euro) en vooral de consumentenelektronica (-16,4% tot 269 miljoen euro) zwaar terrein prijsgeven.

 

Camcorders, gps’en en dvd-spelers/recorders hebben het al langer moeilijk, nu gaat ook de verkoop van televisietoestellen sterk achteruit. Het zo goed als enige lichtpuntje in deze categorie komt van de Soundbar-speakers, die nog volop genieten van de prijsdaling in september vorig jaar. “2013 wordt opnieuw een zeer uitdagend jaar voor de markt van de consumentenelektronica”, klinkt het dan ook bij GfK.

Meer over... Elektro
Zie meer
  • icon
    Elektro3 december, 2025
    JD.com heeft nu al grote meerderheid in MediaMarkt-moeder Ceconomy

    JD.com staat weer een stap dichter bij de overname van Ceconomy: de Chinese e-commercespeler verwerft een meerderheidsbelang van 85,2% in de Duitse holding boven MediaMarkt en Saturn.

  • icon
    Elektro26 november, 2025
    MediaMarkt opent grootste winkel van Limburg

    Woensdag opende MediaMarkt een nieuwe winkel aan een drukke verbindingsweg in Genk. De grootste winkel van de elektroketen in de provincie Limburg zal zeven dagen op zeven geopend zijn.

  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Misleidende Black Friday-kortingen: eerder regel dan uitzondering?

    Black Friday-kortingen zijn vaak misleidend. In Nederland vermeldt liefst driekwart van de winkeliers hun kortingen onjuist, maar ook in België zou bij elektroretailers als Coolblue en MediaMarkt een kwart van de promoties klanten op het verkeerde been zetten.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN