RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Unizo dient klacht in tegen praktijken outletwinkels

icon
Mode3 oktober, 2013

Oude collecties? Foutjes? Niets van!

Consumenten die naar een outletwinkel of –center trekken, doen dat omdat ze er goedkopere merkkleding vinden. Het gaat namelijk om (licht) gedateerde collecties of om stukken met kleine foutjes, wordt gezegd… maar de undercoverreportage geeft een totaal andere kijk op de zaak.

 

Zo blijken die kleine “onvolkomenheden” een fabeltje: “Er staat ‘slightly imperfect’ op, maar dat moet erop staan, anders mogen we het hier niet verkopen. Maar ik heb nog geen enkele gehad waar een grote fout inzat”, zegt een verkoopster.

 

“Het enige verschil is een ander etiket, maar er is niks mis mee. Ze doen dat om de prijs te drukken”, stelt een andere verkoopster. En een derde doet er nog een schepje bovenop: “Ze maken extra productie voor de outlet. Dat is mensen bedotten. Je koopt iets ‘full price’ en in de outlet ligt identiek hetzelfde.”

 

De programmamakers lieten de stukken met de zogezegde foutjes onderzoeken door een gespecialiseerd labo. Dat vond geen enkel verschil tussen het product uit een reguliere boetiek en dat uit de outlet: “We hebben geen slightly imperfect-toestanden vastgesteld.”

 

Unizo: “Je reinste concurrentievervalsing”

Alsof dat nog niet erg genoeg was, vonden de reportagemakers in de outletwinkels vaak net dezelfde “stukken uit de nieuwe collectie” als in de reguliere boetieks van hetzelfde merk. En zelfs exemplaren bijbestellen blijkt geen enkel probleem.

 

In de Volt-studio eiste Luc Ardies van Unizo-ModeUnie dan ook dat de overheid zou optreden tegen outletwinkels die goederen verkopen die je ook in de gewone winkels vindt. Al zit ook de consument met een huizenhoog probleem, zo vindt de Unizo-directeur: “Want je krijgt een outletprijs en een normale prijs, maar Joost mag weten vanwaar die referteprijs komt. Als consument kan je dat onmogelijk nagaan.”

 

NSZ verslikt zich

Vreemd genoeg had die andere zelfstandigenorganisatie, NSZ, gisteren in de namiddag nog laten weten dat outletstores geen concurrentie vormen voor de reguliere boetieks: “Hoewel doorgaans gedacht wordt dat outletstores nadelig zijn voor de reguliere modedetailhandel, is dat niet zo. Beide soorten modezaken bespelen immers een totaal ander register. Wie op zoek is naar de laatste nieuwe collectie trekt naar de modedetailhandel.”

 

“Wie daarentegen kleding uit het vorig seizoen, kledij van de huidige collectie die niet voldoende afgenomen of bijbesteld wordt door de reguliere winkels of kledingstukken met een productiefout wil aanschaffen, begeeft zich naar een outletwinkel.” Volgens de organisatie verkoopt 11% van de zelfstandige modehandelaars zelfs aan outletcenters, “tegen gemiddeld 20% van de verkoopprijs in de winkel”.

 

Dat was echter te vroeg gesproken, Want na het bekijken van de reportage veranderde het NSZ het geweer van schouder omdat “outletwinkels zich niet aan de officieuze regels houden om zo goed als geen stukken uit de huidige collectie aan te bieden.”

 

Bij gebrek aan wettelijke regels omtrent de outletwinkels pleit het NSZ daarom voor een gedragscode voor outletstores en kledingmerken, “waarin duidelijk bepaald staat dat zij enkel kleding uit het vorig seizoen, kledij van de huidige collectie die niet voldoende afgenomen of bijbesteld wordt door de reguliere winkels of kledingstukken met een productiefout mogen aanbieden”, aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN