RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Valess verleidt nu ook Belgische flexitariërs

icon
Food7 april, 2021

Zuivelcoöperatie FrieslandCampina lanceert z’n vleesvervanger Valess op de Belgische markt. De nieuwkomer wil het verschil maken met smaak, textuur en voedingswaarde. Het potentieel is groot: “Het aantal flexitariërs is in vier jaar tijd verdubbeld.”

 

“Een goed moment om te starten”

Valess onderscheidt zich van andere vleesvervangers doordat de producten worden gemaakt op basis van zuivel. Het merk richt zich tot de brede groep flexitariërs, consumenten die twee of meer keer per week geen vlees eten. “Die groep groeit heel hard,” vertelt brand lead Lieke Kersten aan RetailDetail. “We spreken daarnaast ook echte vegetariërs aan. Valess is niet vegan, maar het aantal veganisten is erg klein: maar 1 procent van de bevolking. Dat de producten gemaakt zijn van zuivel, zien we dus niet als een handicap. Integendeel: melk heeft een uitstekende voedingswaarde. Zuivel zorgt ook voor de goede smaak en textuur. Daarom geloven we er zo sterk in: smaak is immers de belangrijkste barrière voor mensen om geen vleesvervangers te kopen. Wij denken echt dat we met onze smaak het verschil kunnen maken.”
 

De fabrikant ziet groot potentieel: “De categorie is sterk gegroeid de afgelopen jaren. Alleen al in 2020 kende de markt van vleesvervangers een groei van maar liefst 22%. Naast variatie zijn milieu en persoonlijke gezondheid de belangrijkste drijfveren. Wel zien we dat de markt naar verhouding in Nederland al vijfmaal groter is dan in België. Vegetarisch staat hier dus nog min of meer in de kinderschoenen en kan nog veel meer groeien. Dit is een goed moment om te starten.”

 

Primeur voor Carrefour

In eerste instantie komt Valess in België op de markt met vier producten die hun succes al bewezen hebben. De vegetarische schnitzel met Gouda is in Nederland zelfs de best verkopende vleesvervanger. Verder in het assortiment: een schnitzel zonder kaas, krokante en pittig gekruide CrispySticks en een burger. Vanaf 7 april liggen ze in de rekken bij Carrefour, dat met de primeur aan de haal gaat. “Daarna volgen hopelijk snel de andere foodretailers,” zegt Yves Cnudde, die verantwoordelijk is voor de verkoop aan het retailkanaal. “Er is concrete interesse maar Covid bemoeilijkt de gesprekken wel wat. In elk geval groeit de markt enorm. Eén consument op vijf kiest nu voor afwisseling. Het momentum zit goed.”
 

Test-Aankoop nam recent vleesvervangers onder vuur omdat ze soms teveel vet en zout zouden bevatten, maar FrieslandCampina staat stevig in de schoenen als het gaat over de voedingswaarde en de gezondheid van Valess: “We beperken het aantal calorieën en verzadigde vetten doordat we halfvolle melk gebruiken. Verder bevatten de producten onder andere calcium, ijzer en vezels. Drie van de vier varianten die we lanceren, hebben de Nutri-Score A. Enkel de kaasschnitzel heeft Nutri-Score B. Daarmee doen we beter dan veel collega’s.”

 

Circulaire ambitie

In Nederland is Valess een gevestigd merk, dat al verschillende jaren op de markt is. Ook in Duitsland zijn de producten al verkrijgbaar. De stap naar België is dus logisch: “We investeren sterk in het merk en we hopen op termijn ook andere markten aan te pakken. Zo’n vleesvervanger past perfect in onze missie ‘nourishing by nature’. FrieslandCampina is een coöperatie, we richten onze blik op de toekomst voor onze consumenten, klanten en boeren, maar ook voor de komende generaties en voor onze planeet.”
 

Naast een beduidend lagere CO2-voetafdruk zet Valess ook in op een gerecycleerde verpakking. De transparante verpakking bestaat voor 60-70% uit gerecycleerd plastic en de kartonnen sleeve is helemaal recycleerbaar. Een circulaire toekomst is de ultieme ambitie: vanaf eind 2021 wil Valess overschakelen op 100% gerecycleerd én recycleerbaar plastic om zo de strijd tegen afval aan te gaan.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN