RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Comeos: “Belgische e-tailers worden het land uit gedreven”

icon
m-Tail16 januari, 2014

Online van 5 naar 10% totale handel

De koudwatervrees die Belgen lange tijd hebben gehad voor webshoppen, ebt stilaan weg. Vandaag is e-commerce al goed voor 5% van de totale handelsomzet in ons land, volgens Eurostat goed voor zo’n 87,3 miljard euro. Dat dit aandeel de komende jaren nog zal stijgen, betwijfelt niemand wellicht meer, maar de grote vraag luidt hoeveel precies.

 

Uit een simulatie blijkt dat tegen 2018 de online omzet quasi zal verdubbelen, naar 9,86% of 9,83 miljard euro. “Daarmee zitten we dan op het niveau dat Groot-Brittannië nu al haalt. Wat betekent dat het ook een erg voorzichtige inschatting is: volgens mij hebben we heus geen vier jaar meer nodig om onze achterstand in te halen”, zegt gedelegeerd bestuurder Dominique Michel.

 

Belgische e-tailers trekken naar buitenland

Het is echter lang niet zeker dat Belgische handelaars daar mee van gaan profiteren: eigen aan e-commerce is immers het internationale en gedelokaliseerde karakter ervan. “Alles in e-commerce kan gedecentraliseerd en in het buitenland worden ondergebracht: je kan gerust je website laten hosten in één land, de picking en logistiek in een ander land onderbrengen en laten leveren door een Belgische partner. Bovendien kan ook de consument eender waar ter wereld dingen bestellen.”

 

In de praktijk ziet Comeos dan ook dat heel veel handelaars voor hun online activiteiten naar het buitenland trekken, ook onder de Belgische spelers. “De food is een sector waar nog vrij veel e-commerce 100% in België wordt afgehandeld, maar er zijn ook branches waar iedereen 100% vanuit het buitenland actief is – en met 100% bedoel ik dat er echt niks in België gebeurt: zelfs de leveringen gebeuren door buitenlandse leveranciers. Die groep wordt steeds groter.”

 

“Sneller en goedkoper geleverd vanuit Amsterdam dan Kortrijk”

Als antwoord op de vraag waarom handelaars hun Belgische online activiteiten liever in het buitenland onderbrengen dan hier, onderscheidt Comeos een aantal belangrijke obstakels die de ontwikkeling van Belgische e-commerce belemmeren.
“We weten al langer dan vandaag dat we hier met een loonhandicap zitten”, zegt Michel, “en de btw-aanslagvoet die relevant is voor e-commerce is liefst 6% hoger dan in Luxemburg. Bij online handel worden die problemen uitvergroot en komen er nieuwe bij: de gebrekkige concurrentie bij de levering van de pakjes bij de consument zorgt bijvoorbeeld voor veel hogere facturen.”

 

“Het verbod op nachtarbeid maakt snelle leveringen dan weer quasi  onmogelijk: je krijgt een pakketje uit Antwerpen sneller en goedkoper als je het via Amsterdam laat leveren, dan rechtstreeks,” vervolgt Dominique Michel, die er nog aan toevoegt dat in België een belofte als “voor 23.59 uur besteld, morgen gratis in huis” gewoon onmogelijk is.

 

Woedt “de Grote e-Oorlog” van 2014 tot 2018?

Die competitieve handicaps laten zich volgens de handelsfederatie overigens voelen in zeer concrete gevolgen: volgens de simulatie zal 68,6% van de online handelsomzet in 2018 naar het buitenland vloeien. Dat komt neer op een potentieel omzetverlies van 6,74 miljard euro, wat op zijn beurt 22.739 directe jobs in de handel zou gaan kosten. Als men daar ook nog het indirecte banenverlies bijtelt, komt Comeos uit op 36.197 banen die op de helling zouden staan.

 

De handelsfederatie roept de politieke instanties op om in te grijpen en vestigt zijn hoop daarbij vooral op de volgende legislatuur. “Het woord is aan de politici. Zij zullen uitmaken of we banen en inkomsten naar het buitenland laten vloeien of niet. Met de meertaligheid, de productiviteit en het sterke handelslandschap dat we nu al hebben, kunnen we zelfs uitgroeien tot het e-commercecentrum van Europa”, bepleit Dominique Michel.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN