RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Maatregelen nodig tegen promoties op ongezonde voeding”

icon
Food26 mei, 2021

Meer dan de helft van de folderpromoties van Belgische supermarkten heeft betrekking op ongezonde, ultrabewerkte voeding. Dat moet anders: “Supermarkten verschuilen zich achter de merkfabrikanten.”

 

“Politieke wil nodig”

Gedurende meer dan een jaar analyseerde gezondheidsinstituut Sciensano de folderpromoties van Aldi, Carrefour Market, Colruyt, Delhaize en Lidl. Slechts tien procent van de meer dan 15.000 promoties ging over verse groenten en fruit. Meer dan de helft had betrekking op minder gezonde, ultrabewerkte producten zoals snacks, pizza, sauzen, snoepgoed, frisdrank of bewerkte vleeswaren. Bij Colruyt was dat zelfs 62%, bij Lidl “slechts” 42%. Opvallend genoeg stonden op de eerste pagina wel vaak gezonde, verse producten afgebeeld.
 

Onderzoekster Stefanie Vandevijvere erkent in De Standaard dat supermarkten al inspanningen hebben gedaan voor gezonde voeding, vooral met hun huismerken en met de invoering van de Nutri-Score. Maar in hun rol als verkoper kunnen ze meer doen, vindt ze: “Ze zullen zich verschuilen achter de eisen van de leveranciers en de grote merken, maar ze hebben wel degelijk de macht om daar tegen in te gaan.” Ze pleit voor overheidsingrijpen: “Denk aan een taks op ongezonde producten, een subsidie voor gezondere, of een combinatie van beide. Daar is politieke wil voor nodig.” In België vormen slechte voedingsgewoonten de op twee na grootste ziektelast, na tabak en een verhoogde bloeddruk. “Grotere engagementen van de bedrijven en de autoriteiten om de promotie van niet-gezonde voedingsmiddelen te verminderen zouden een positief effect hebben op de gezondheid van de bevolking“, aldus Vandevijvere.

 

Brits voorbeeld

De betrokken supermarktketens nuanceren de bevindingen van Sciensano. Colruyt wijst erop dat veel promoties op groenten en fruit niet in de folder staan omdat de prijzen vaak schommelen op korte termijn. Delhaize stimuleert wel gezonde voeding met Nutri-Score kortingen voor klantenkaarthouders, maar wil mensen niet verbieden om af en toe te snoepen.
 

Toch is de vraag naar regulering van promoties op ongezonde voeding niet zo uitzonderlijk. Vanaf volgend jaar voert bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk strenge beperkingen in op promoties voor voeding die veel vet, zout of suiker bevat. Vanaf april 2022 zullen retailers niet langer multibuy-promoties zoals ‘1+1 gratis’ of ‘3 halen, 2 betalen’ mogen voeren voor dergelijke producten. Bovendien mogen ze deze producten niet langer uitstallen op prominente plekken in de winkel, zoals bij de kassa’s of op gondelhoofden. Het mag verrassend lijken dat die beslissing er komt onder impuls van premier Boris Johnson, die altijd een voorvechter van de individuele vrijheid was. Maar sinds hijzelf het coronavirus opliep – een virus dat harder toeslaat bij mensen met overgewicht – heeft hij zijn mening bijgesteld.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Dan toch nieuwe vergunning voor Jumbo Genk

    Nadat de vergunning in augustus van dit jaar vernietigd werd, heeft de Jumbo supermarkt in Genk nu toch een nieuwe vergunning gekregen van de provincie. De winkel bleef al die tijd gewoon open.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN