RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wereld herdenkt instorting textielfabriek Bangladesh

icon
Mode24 april, 2014

Massale herdenkingen

Vandaag worden in Bangladesh (en op tal van andere plaatsen wereldwijd) de meer dan 1.100 doden en 2.500 gewonden herdacht van het zwaarste fabrieksongeval in de geschiedenis van het land. Op 24 april 2013 stortte immers het acht verdiepingen tellend Rana Plaza in.

 

Op de plaats van het drama werden bloemenkransen neergelegd, aan de fabrieken in de buurt hangen zwarte vlaggen en in een buitenwijk van de hoofdstad Dhaka kwamen duizenden mensen samen om de slachtoffers te herdenken. Tegelijk weerklinkt de roep om de eigenaars van het gebouw en de fabriek ter verantwoording te roepen, en de slachtoffers eindelijk deftig te vergoeden.

 

1 jaar later: “Ietsje veiliger, maar…”

Het drama bracht de lamentabele arbeidsomstandigheden in de Bengaalse textielsector aan het licht en dwong de westerse bedrijven om ter plekke meer veiligheidsinspecties uit te voeren. Tegelijk werd ook het minimumloon van de arbeiders opgetrokken. Al is er een ‘maar’: van de meer dan 5.000 ateliers in Bangladesh kregen er nog maar 700 een inspecteur over de vloer en zullen er uiteindelijk maar ongeveer de helft geïnspecteerd worden.

 

Er heerst namelijk flinke verdeeldheid onder de betrokken “afnemers”. Zo’n 150 vooral Europese merken (H&M, Inditex, Carrefour, Mango e.a.) tekenden het Akkoord voor Brand- en Bouwveiligheid in Bangladesh, terwijl een kleiner aantal Noord-Amerikaanse bedrijven (bv. Walmart en Gap) zich aansloot bij de Alliantie voor Arbeidersveiligheid in Bangladesh.

 

Beide organisaties zitten echter niet op dezelfde lijn: zo stellen de Amerikaanse bedrijven achter de Alliantie dat ze meer inspecties hebben uitgevoerd dan de Europese ondernemingen die het Akkoord ondertekenden, terwijl deze laatste dan weer hekelen dat de inspecties van de Alliantie minder grondig zijn.

 

Comeos: “De moeilijke weg”

“We kozen voor de moeilijke weg“, zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. “De weg van structurele hervormingen. Die vraagt tijd en aanhoudende inspanningen, maar dat lost wél de problemen op.”  De handelsfederatie wijst erop dat ketens al bij al vrij machteloos staan “wanneer de lokale wetgeving rond de brandveiligheid ontoereikend is, of er geen politieke wil is om die veiligheid te controleren en te laten verbeteren.”

 

Maar dat wil niet zeggen dat de sector zelf niets kan doen of zou doen: “We hebben ons van bij de start volop geëngageerd in het tripartiete actieplan van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) voor Bangladesh. Daarin zijn alle partijen vertegenwoordigd: de modeketens en de merken, de werkgevers en werknemers, de eigenaars van de gebouwen, maar vooral ook de lokale overheden”, zegt Michel.

 

Klacht tegen Franse keten Auchan

Een aanpak die meteen ook pijnlijke en imagobeschadigende rechtszaken voorkomt, zoals supermarktketen Auchan nu meemaakt in Frankrijk. Bij de ramp in Dhaka werden etiketten aangetroffen van de Franse retailer, maar die heeft altijd elke betrokkenheid ontkend. Naar eigen zeggen is Auchan het “slachtoffer van verdoken onderaanneming: wij hebben geen enkele directe of indirecte link met bedrijven die in dat atelier werkten”.

 

Auchan heeft dan ook altijd geweigerd om een bijdrage te storten in het IAO-fonds voor Bangladesh. Dik tegen de zin van drie Franse ngo’s, die vanochtend naar de Procureur in Rijsel zijn gestapt om officieel klacht in te dienen tegen de Franse distributeur.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    Victoria’s Secret vindt “pad naar potentieel” terug

    Het ‘Path to Potential’-plan legt Victoria’s Secret geen windeieren: na een sterk derde kwartaal verhoogt de lingerieretailer zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN