RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Alibaba opent zijn Amerikaanse digitale winkelstraat

icon
m-Tail16 juni, 2014

Chinezen vragen kleinere commissie

Via 11main.com biedt Alibaba goederen van meer dan duizend leveranciers aan uit de categorieën kleding, accessoires, juwelen, speelgoed en ambachtswerk. De verkopers moeten voldoen aan de eisen die het verkoopplatform stelt inzake productkwaliteit en kwaliteit van service. Zo moeten ook de foto’s die ze online plaatsen, voldoen aan bepaalde criteria.

 

Topman Mike Effle wil van 11 Main de digitale versie van de typisch Amerikaanse ‘main street’ maken. Dit betekent dat er zowel luxegoederen als producten tegen meer democratische prijzen aangeboden zullen worden.

 

Het verkoopplatform wil daarbij ook aantrekkelijk zijn voor de verkopers. Het vraagt daarom slechts een commissie van 3,5%, met een maximum van 50 dollar per transactie, en een listing fee van 0,05 dollar per maand per aangeboden product. Dat is zowat de helft tot een derde van wat de meeste andere grote Amerikaanse verkoopsites innen.

 

Wie in deze testfase al wil kopen op het digitale platform, moet zich vooraf registreren. Vervolgens ontvangt de klant een uitnodiging om het online winkelbezoek aan te vatten.

 

Geleidelijke expansie in VS

In China is Alibaba al met recht een gigant te noemen: het haalt er 80% van de e-commerce naar zich toe, zowel via B2B- als via B2C-platformen. In 2013 ging het om omgerekend 185 miljard euro, meer dan wat Amazon en eBay samen realiseerden.

 

Buiten China blijft Alibaba echter nog een kleine speler, en daar wil het zo snel mogelijk verandering in brengen. In de VS gebeurt dat nu dus met 11main.com, dat werd opgericht door Vendio, Auctiva en SingleFeed – drie Amerikaanse dochterbedrijven van Alibaba. De helft van de leveranciers waarmee wordt gestart, komt overigens van de stichtende ondernemingen van de Amerikaanse Alibaba-site.

 

De vraag is of Alibaba dit platform op eigen kracht zal ontwikkelen, dan wel zijn toevlucht zal nemen tot acquisities. De voorbije maanden investeerde het immers al in minderheidsbelangen in de Amerikaanse luxeverkoper 1stdibs en in de retailsite ShopRunner.

 

Actie om gebruik QR-codes te promoten

Ook in China zelf zit Alibaba evenwel niet stil. Deze zomer zet het er een actie op met frisdrankengigant PepsiCo en bierbrouwer Tjsingtao. Beide gaan 800.000 blikjes drank in omloop brengen met een QR-code. Wie die inscant met zijn smartphone, maakt kans op een prijs.

 

Alibaba wil de Chinezen zo vertrouwd maken met het inscannen van QR-codes. Wie dergelijke codes op productverpakkingen scant, kan via die weg productinformatie opvragen of gegevens over de dienst-na-verkoop krijgen. Ook kortingbonnen kunnen via deze functie worden bekomen.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN