RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kleinere sportwinkels onder druk nu ook Bol.com in sportkleding stapt

icon
m-Tail23 oktober, 2014

Wehkamp en Coolblue achterna

Sinds deze week verkoopt Bol.com in Nederland en België ook sportkleding en -schoeisel van grote merken als Adidas, Nike, Asics, Hi-Tec, Nike, Salomon, Brunotti en Craft. De gloednieuwe afdeling “Sport & Vrije Tijd” pakt meteen uit met ruim 22.000 paar schoenen en 28.000 kledingstukken voor kinderen en volwassenen.

 

Bol.com is niet het eerste Nederlandse internetwarenhuis dat sportartikelen en -kleding verkoopt: Wehkamp.nl ging er enkele jaren geleden al mee van start en sloot in september 2013 een strategische alliantie met Telstar Sports & Fashion, waardoor het meteen grote merken als Nike, Adidas en Asics aan zijn assortiment van 3000 producten toevoegen. Ook dat is pijnlijk voor Belgische sportwinkels: de webshop komt dit jaar immers ook naar ons land.

 

Ook Coolblue, groot geworden als verkoper van consumentenelektonica, profileert zich volop op de markt van de sportartikelen. In mei 2013 opende het Tennisracketstore, nadat het eerder ook al specifieke winkels voor hartslagmeters, sportbrillen en sporthorloges had geopend. Van de alles samen 166 Coolblue-shops verkopen nu al 32 winkels sport- en outdoorspullen. Daarbij ook kleding en schoeisel voor hardlopers en een webshop voor thermokleding, om van voetbalschoenen nog te zwijgen.

 

Kleine sportwinkels in de verdrukking

Dat de drie grootste internetspelers van Nederland hun oog hebben laten vallen op de lucratieve markt van de sportuitrusting en -kleding zorgt voor de nodige ongerustheid bij de traditionele, veelal kleinere sportwinkels. Die kregen eerder al flinke concurrentie van grote internationale spelers als het Franse Decathlon en het Britse SportsDirect, waarvan de topman begin augustus de Europese sportwinkels zelfs nog aandrong om met zijn groep samen te werken: “anders verpletteren we jullie“, zo zei een felle Mike Ashley.

 

Door almaar nieuwe productsegmenten toe te voegen aan hun assortiment, vergroten Bol.com, Wehkamp en Coolblue hun marktaandeel jaar na jaar. Ze behoren dan ook niet voor niets tot de top-5 van grootste online retailers in Nederland: met een internetomzet van 686,4 miljoen euro blijft Ahold (waartoe Bol.com behoort) RFS Holland Holding voor. De eigenaar van o.a. Wehkamp en Fonq.nl zet 552 miljoen euro om. Op drie vinden we het Duitse Zalando (met 304 miljoen euro) en op vier staat Coolblue, dat met een omzet van 213,5 miljoen euro een plaatsje stijgt tegenover de editie van 2013.

 

De totale omzet van de 100 grootste webwinkels in Nederland bedroeg vorig jaar overigens 5,24 miljard euro. Liefst 50,5% daarvan werd gerealiseerd door de tien grootste. Een jaar eerder was dat nog 49,4%: nog maar eens een bewijs dat de grootste spelers alleen maar groter worden.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN