RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Albert Heijn breidt webshop uit naar België

icon
m-Tail18 november, 2014

“Voortrekkersrol online”

“Onze onlinemerken bol.com, Peapod.com en ah.nl hebben een voortrekkersrol gespeeld in de afgelopen 25 jaar. Vandaag kondigen we de volgende fase van onze ambitie aan, gericht op een groei van de online omzet naar 2,5 miljard euro tegen het einde van 2017”, zei topman Dick Boer tijdens presentaties aan analisten en investeerders.

 

Uiteindelijk moet online ongeveer 20% van de totale omzet en zo’n 5% van de voedingsverkoop vertegenwoordigen tegen 2020. Niet onhaalbaar, denken ze in Zaandam, want de internetverkoop groeit al vijf jaar met dubbele cijfers op jaarbasis, met bol.com als absolute uitschieter (+22%). De eerste drie kwartalen draaide Ahold online zo’n 916 miljoen euro, al (of ‘nog maar’) goed voor 3,7% van de totale omzet.

 

Investering van 60 miljoen euro

Om dat ambitieuze doel te bereiken zal Ahold 60 miljoen euro investeren om zijn internetactiviteiten uit te breiden naar “meer plaatsen, naar nieuwe gebieden en meer keuzes van het aanbod voor klanten en partners”. Zo hoopt Boer het dalende marktaandeel van zijn supermarkten te counteren en mee te profiteren van de wereldwijde consumententrend naar lagere prijzen en groter gebruiksgemak (ook al zal dat de operationele marge in eerste instantie aantasten, wellicht met zo’n 25 basispunten in 2015).

 

Maar, zo stelt de Ahold-topman: “We hebben een prachtig omnichannel-aanbod voor onze klanten dankzij de creatie van een sterk platform dat toekomstige groei en waardecreatie op de lange termijn garandeert.” Ahold heeft momenteel al een duizendtal IT’ers in dienst.

 

Ah.nl in 2015 naar België

Tijdens de presentaties viel ook te horen dat ah.nl aan het einde van dit jaar zal uitbreiden naar het noorden en het zuiden van Nederland, om in de loop van 2015 ook te worden geïntroduceerd in België. Albert Heijns broertje Bol.com is al sinds 2012, kort na de overname door Ahold, actief in België.

 

“Ahold wil over de exacte timing en invulling niets kwijt. Wij houden de kaarten tegen de borst omdat online een zeer concurrentiële markt is”, houdt senior director external communications Tim van der Zanden onze vraag af. Op onze vraag of Ahold de Nederlandse online operatie gewoon de grens overtrekt, net zoals ze enkele jaren geleden met hun fysieke winkels deden, reageert de woordvoerder bevestigend noch ontkennend, “maar daarbij zeg je eigenlijk niets vreemds”, klinkt het.

 

Volgens Van der Zanden bedraagt de omzet van AH.nl in 2014 zo’n 240 miljoen euro en die van bol.com (Nederland en België samen) 680 miljoen euro. “Door de investeringen in de groei, die elk jaar zo’n 20 à 25% moet zijn, blijft onze online operatie wel nog verlieslatend. Maar we investeren in groei”, klinkt het in Zaandam.

 

Behalve in België en Nederland wil Ahold ook in de Verenigde Staten online groeien. Zo zal Peapod.com zijn aanwezigheid uitbouwen naar het midden van de Verenigde Staten: volgend jaar gaat een opslagvestiging open in de staat Indiana. De omzet van Peapod.com zal eind dit jaar afklokken op 590 miljoen dollar (470 miljoen euro), een jaarlijkse groei met 11% de voorbije vijf jaar.

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN