RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgische e-commerce verwacht dit jaar 40% groei

icon
m-Tail26 september, 2011

Online verkoop wordt in België steeds meer een volwaardig verkoopkanaal. Dat blijkt uit een studie van onderzoeksbureau iVox bij de leden van BeCommerce, de federatie van de Belgische afstandsverkopers. Die bedrijven zien de toekomst alvast positief tegemoet: 70% van hen verwacht dit jaar een groei van 40% tegenover 2010.

Postorderbedrijven sterven uit

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat steeds meer Belgische internetbedrijven enkel en alleen verkopen via het internet. Het marktaandeel van de zogenoemde multi-channelplayers, bedrijven die zowel online als offline verkopen, blijkt gedaald naar 46% tegenover 65,9% in 2009. De bedrijven die uitsluitend via internet verkopen, domineren de markt met een aandeel van 54%, in 2009 was dat nog maar 34,1%. “Deze stijging betekent dat online meer en meer wordt gezien als een volwaardig verkoopkanaal en dat onze e-shops dus sterk genoeg staan om enkel te focussen op internetverkoop”, aldus Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce.

Rond de kerktoren

Opvallend is dat amper driekwart van de Belgische e-commercebedrijven ook effectief handel drijft met landgenoten. Een kleine meerderheid verkoopt ook in West-Europa (60%), nog geen kwart bedient ook de rest van Europa (24%). Nauwelijks 11% slijt zijn producten ook buiten Europa.

65% levert per post

Volgens BeCommerce is de post nog steeds de meest populaire pakjesleverancier: 65% van de ondervraagde bedrijven doet een beroep op bpost. Daarna volgen koerierdiensten (38%) en afhaalpunten zoals Kiala (38%). Vooral die laatste zijn de voorbije jaren aan een sterke opmars bezigd oordat het aantal afhaalpunten fors is toegenomen en de geografische spreiding nu fors verbeterd is. Ook de zogenoemde “time slot delivery” is een belangrijk deel van die verklaring: daarbij kan de consument zelf aangeven wanneer hij zijn pakje thuisgeleverd wil krijgen of in een afhaalpunt wil gaan afhalen. 11% van de e-shops biedt die optie intussen al aan.

Visa en Mastercard op kop

Bij de betalingsmethodes zijn en blijven de kredietkaarten het populairst: 95% van de Belgische e-shops biedt betaling via Visa en Mastercard aan, 38% via American Express. Betalen met de gewone bankkaart – Bancontact/Mister Cash – kan bij 60% van de Belgische internetwinkels, tegenover 49% voor Maestro. Naast de onlinebetaalsystemen zoals PayPal (54%) en iDEAL (46%) is ook onlinebanking sterk ingeburgerd als betaalwijze.

Overigens blijven decoratieproducten (46%), kledij (43%) en modeaccessoires (ook 43%) traditiegetrouw de meest verkochte producten.

 

Meer over... m-Tail
Zie meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN