RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De toekomst van het winkelen komt naar Shopping Stadsfeestzaal

icon
Algemeen25 april, 2019

In het voorjaar van 2020 krijgt de Stadsfeestzaal in Antwerpen een wereldprimeur: RetailDetail opent er dan ‘The Future of Shopping’, een uniek lab waar winkelketens en technologiebedrijven samen de allernieuwste concepten testen.

 

Nieuwe ervaring voor consumenten én retailers

The Future of Shopping geeft de Stadsfeestzaal een echt nieuw winkelcentrum met een heel divers aanbod, dat garant staat voor een buitengewone winkelervaring. De partners in dit levend laboratorium gaan het winkelgedrag voortdurend meten en analyseren, uiteraard met respect voor de privacy en de wetgeving. Negen jaar lang zal The Future of Shopping onderzoeken hoe consumenten reageren op technologische innovaties zoals artificiële intelligentie, virtuele realiteit, biometrie en gezichtsherkenning, interactieve communicatiesystemen, mobiele betaaltoepassingen, digitale getrouwheidssystemen en robotisering. 

 

Retailers gaan er ook nieuwe producten voorstellen, innovatieve winkelformules en vernieuwende diensten testen. Zo bereiden ze zich samen voor op de toekomst. Winkelen wordt immers een mix van menselijke, fysieke en digitale ervaringen, een versmelting van beleving en gemak, van emotie en technologie.

 

Levend retaillaboratorium van 5.500m²

“De keuze voor Shopping Stadsfeestzaal is weloverwogen”, zegt Peter Somers, CEO van RetailDetail: “Dit is een iconische plek in het Antwerpse winkelhart, een overdekt winkelcentrum dat jaarlijks maar liefst 6,5 miljoen consumenten verwelkomt. Die bezoekers kunnen volgend jaar ook bij ons komen shoppen. Een ideale ruimte dus om ‘beleving op de winkelvloer’ te testen. We vestigen hier ook onze kantoren en we bouwen een gemeenschap van start-ups en gevestigde bedrijven, die van elkaar leren.”

 

The Future of Shopping neemt twee verdiepingen van in totaal 5.500m² in gebruik, op de locatie waar voordien Saturn en Habitat gevestigd waren. Het initiatief zal nieuwe, internationale bezoekers aantrekken naar het winkelcentrum en de stad, want een retaillaboratorium van deze schaal bestaat immers nog nergens. “Dit project is uniek in de wereld,” bevestigt Somers: “Hier begrijpen en ervaren consumenten werkelijk ‘de toekomst van het shoppen’. Handelaars en technologiepartners werken hier samen om niet alleen nieuwe omzet te genereren, maar ook om waardevolle inzichten en data te verkrijgen. Het verbinden van mensen en handel staat centraal bij alles wat RetailDetail doet.”

 

Combinatie van beleving en innovatie

Antwerps schepen voor toerisme en middenstand Koen Kennis verleent zijn steun aan dit project: “Ik ben zeer enthousiast over de komst van The Future of Shopping. Als stad verwelkomen we alle initiatieven die onze ondernemers stimuleren om future proof te worden. Voor de retailers geldt vandaag immers de wet van de slimste en niet meer de wet van de sterkste of grootste. De combinatie van beleving en innovatie zal zowel ondernemers als bezoekers naar de mooie Stadsfeestzaal lokken.”

 

Ook de beheerder van Shopping Stadsfeestzaal is tevreden: Hubert Stech, algemeen directeur van Multi Duitsland en Benelux, zegt: “Multi is zeer verheugd om The Future of Shopping in de iconische Stadsfeestzaal te kunnen verwelkomen. We verheugen ons op een lange en vruchtbare relatie met RetailDetail. We zijn blij dat Shopping Stadsfeestzaal en de stad Antwerpen de klanten een bijkomende ervaring kunnen bieden van technisch innovatief winkelen.”

 

Klik hier voor meer informatie over het nieuwe retailcentrum van RetailDetail in de Stadsfeestzaal.

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN