RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven EssilorLuxotticaPearle
  • Onderwerpen InterviewMarketing
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Johan Van der Straeten (Pearle): “Ons assortiment is er op vooruit gegaan”

icon
Algemeen12 oktober, 2023
Johan Van der Straeten, Pearle

Deze maand lanceerde Pearle een nieuwe abonnementsformule in België, en binnen enkele weken opent de optiekketen ook een vernieuwd winkelconcept. De overname door EssilorLuxottica doet de retailer goed, zegt directeur Johan Van der Straeten.

Als eerste in België

Zopas lanceerde Pearle een abonnementsformule op de Belgische markt: het Pearle Bril Plan, een ‘alles-in-één-service’ tegen een vast bedrag per maand. Ook het vernieuwde winkelconcept van de optiekketen, dat afgelopen zomer zijn primeur kreeg in het Nederlandse Den Bosch, komt nu naar België. Over deze en andere innovaties sprak RetailDetail met country director Van der Straeten.

Speelt Pearle met het Pearle Bril Plan in op een concrete verwachting van klanten?

“Zeker. We spelen met het Pearle Bril Plan in op de veranderende behoefte van onze klanten, waarbij ze maandelijks een vast bedrag betalen voor het gebruik van een bril en wij hen alle zorgen uit handen nemen. Pearle Bril Plan heeft verschillende troeven. De klant heeft geen zorgen: we bieden hen 360° service, de klant weet gelijk waar hij of zij aan toe is en mocht bijvoorbeeld de sterkte van de brilglazen niet meer voldoen, de bril stuk gaan of kwijt raken, dan lossen wij dat op. Een andere troef is dat de factuur gespreid wordt. De betaling gebeurt over 24 maanden, zonder interest of bijkomende kosten voor de klant. Tot slot ben je hiermee ook om de twee jaar mee met de look van het moment. Je bent dus altijd ‘in’: drie belangrijke service-elementen in één product.”

Zijn abonnementsmodellen ook elders in opmars binnen de groep EssilorLuxottica of algemeen in de optiekwereld?

“De abonnementsformule voor brillen is ontstaan in de Scandinavische markt. Daar is dit echt ingeburgerd. In België zijn wij de eerste opticien die een bril in abonnementsvorm aanbieden. Wel hebben we al sinds een vijftiental jaar een contactlens-abonnement. Ook hier maken klanten gebruik van omdat het comfortabel is: we sturen de pakketjes naar huis. De klant hoeft zich dus geen zorgen te maken over beschikbaarheid van zijn product en moet geen verplaatsing maken. Daarbovenop geniet de klant van alle garanties en diensten van Pearle, wanneer hij dit wilt.”

Zekerheid aan een zekere prijs

Welke doelgroepen wil Pearle prioritair bedienen met dit Bril Plan?

“Aangezien er belangrijke nieuwe troeven in één product gebundeld zijn, bereiken we veel geïnteresseerden: ook veel nieuwe klanten, van dertigers tot zestigers. Ook de oudere klanten maker er gretig gebruik van. Deze klanten krijgen zekerheid aan een zekere prijs. Je hebt daarnaast ook de klanten die steeds een actueel montuur verkiezen. Een montuur maakt deel uit van je uiterlijk. Daar kun je een bepaalde look mee creëren. Tot slot is het ook een handig betalingsspreidingsmiddel.”

In Nederland werd deze formule drie maand geleden al gelanceerd. Is er daar al eerste feedback over de klantreacties?

“De klantenreacties lopen gelijk. We zien veel bestaande en nieuwe klanten uit allerlei leeftijdscategorieën die geïnteresseerd zijn. Klanten vinden het fijn te weten waar ze aan toe zijn en dat ze niet meer hoeven na te denken als bril beschadigd of kwijt raakt. Ook geven klanten aan dat ze door de gespreide betaling makkelijker een tweede bril kunnen aanschaffen.”

Het Bril Plan is in België duurder dan in Nederland. Is daar een specifieke reden voor?

“In het Pearle Bril Plan maken we gebruik van de bestaande assortimenten. De assortimenten tussen België en Nederland verschillen: ze zijn afgestemd op de lokale klant. Nadien delen we de prijs door 24 om de prijs per maand te bekomen. Er zit dus geen mark-up op. De instapprijs in België ligt iets duurder.”

Winkelnetwerk verbeteren

Hoe gaat het met Pearle in België?

“Met Pearle België gaat het goed. We houden constant de vinger aan de pols wat maatschappelijke ontwikkelingen betreft en vernieuwen voortdurend ons assortiment, ons winkelconcept, onze locaties… We hebben een dicht winkelnetwerk dat we permanent proberen te verbeteren. Dit wil zeggen expansie – en ook relocaties, omdat klantengedrag op bepaalde locaties verandert. Voorts zijn we onlangs voor de 16de keer uitgeroepen tot Beste Opticien van België. Daarbovenop de Beste Webshop Optiek. En, kers op de taart, Beste Winkelketen van België overall! Daar ben ik fier op. Ik ben enorm dankbaar en trots op de collega’s in de winkels en in onze support services die dit mogelijk maken. Die werken er elke dag keihard voor.”

Evolueert het aanbod en het winkelconcept?

“Ja hoor, hier zijn we permanent mee bezig. Weldra gaan we in Waver en in Brugge ons nieuw winkelconcept tonen. Daar geloven we sterk in, omdat het ons product nog beter presenteert en de klant een aangenamer verblijf geeft. In de bestaande winkels rollen we ook onze Ray-Ban corner uit, zodat dit iconisch product kan shinen.”

Vernieuwer in materialen

Hoe belangrijk is online voor Pearle?

“We hebben een webshop voor al onze producten. Met name voor lenzen draait dit super goed. Voor een bril wil een klant toch nog liever naar de winkel komen. Daar staat een goed opgeleid team ter beschikking voor deskundig gepersonaliseerd advies. We worden dit jaar veertig en hebben dus veertig jaar expertise opgebouwd, dat is toch een belangrijke toegevoegde waarde. Tijdens ons ‘goed-zicht-gesprek’ maken we kennis met de klant en doen we een uitgebreide behoeftenanalyse. We helpen graag de klant om optimaal zicht te geven met de look die hem best gaat. Dat kunnen onze mensen. Een bril wil de klant tevens nog laten aanpassen aan zijn eigen fysionomie. Ook dat doen we met plezier. Afspraken maken kan natuurlijk ook sinds enige jaren, via de website of op een traditionele manier.”

Heeft de overname door EssilorLuxottica in 2021 een voelbare impact op de strategie, de bedrijfsvoering, de ambities bij Pearle?

“Zeker. Ons assortiment is zeer uitgebalanceerd en we beschikken nu over de mooiste merken! We vernieuwen dit assortiment elk seizoen. EssilorLuxottica is ook een vernieuwer in materialen die inspelen op wat de nieuwe wereld vraagt. We hebben bijvoorbeeld monturen die voor een groot deel uit gerecycleerd materiaal bestaan. Ons assortiment is er op vooruit gegaan. Ook profiteren we van de nieuwste oogmeettechnieken en ontwikkelingen op glasgebied. En op gebied van winkelinrichting is Essiloruxottica ook een topbedrijf: onze winkels zetten het product op de plaats waar het hoort en de klant krijgt een ware klantenbeleving. Ik nodig iedereen graag uit om dit te komen bewonderen in Waver en Brugge op 27 oktober.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Belgisch winkelvastgoed gegeerd: “Golf van internationale spelers op komst”

    Ondanks een uitdagende economische context en recente faillissementen blijft de winkelleegstand beperkt in België: retailers beseffen dat ze fysieke winkels nodig hebben om online sterk te staan. Duurzaamheidsvereisten komen wel op de voorgrond.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Ook Nederland maakt pakjes uit China duurder

    Na Frankrijk en België gaat ook Nederland een heffing opleggen voor e-commercepakjes die van buiten de Europese Unie worden ingevoerd. Een gemiddelde bestelling zou zo'n 6 euro duurder worden.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN