RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Helder
  • Onderwerpen MarketingMasterclass
  • Geografie Antwerpen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Masterclass: “Op sociale media kan veel leuks zonder dat het uren kost”

icon
Algemeen28 september, 2022

Handelaars en sociale media, het blijft een moeilijke relatie. Hoe maak je aantrekkelijke, sterke socialemediaposts zonder er uren tijd in te steken? Welke tools maken het leven makkelijker? Communicatieconsultant Ansie Van Aerschot neemt retailers mee.

Het kan anders en beter

“Je kan op sociale media heel toffe dingen doen zonder daar uren per week in te steken”, merkte Ansie Van Aerschot toen ze tijdens de coronapandemie bevriende handelaars uit de nood begon te helpen. De oprichtster van communicatiebureau Helder zag de nood aan echt laagdrempelige handvaten en tools om met sociale media aan de slag te gaan.

“Door de lockdowns werd het vaak het enige communicatiekanaal voor winkeliers, die soms radeloos bij me aanklopten. Zelf haal ik heel veel voldoening uit het opstellen van posts en campagnes, maar veel retailers doen het toch vooral omdat ze moeten. Ze willen het wel omdat ze beseffen hoe belangrijk het is, maar écht willen is nog wat anders”, glimlacht Van Aerschot.

Dat kan anders én leuker, besefte de communicatieadviseur. “Ik heb een aantal vuistregels en tools uitgewerkt die het veel makkelijker maken. Het is jammer dat mensen vaak de mogelijkheden nog niet kennen, zeker omdat er zoveel bestaat en je heus je hoofd niet moet breken – of al je tijd moet laten opslorpen.  Sociale media kunnen zoveel voor jou en je merk doen, op alle vlakken.” Er worden bijvoorbeeld ook veel tools aangeboden door leveranciers, tipt Van Aerschot.

Spreek je de juiste taal?

Nog zo’n vuistregel? Praat niet alleen over producten. Vertel ook over de services die je als retailer biedt en over wie je bent. Wat is je identiteit, wat zijn jouw waarden die je uniek maken? “Benut zeker de gunfactor! Waarom zouden klanten bij jou kopen en niet bij Amazon of Zalando? Dat doen ze niet alleen om je producten, maar omdat je bijvoorbeeld zo’n goed stylingadvies erbij geeft of de lokale sportclub steunt. Daarvoor betalen consumenten gerust vijf euro meer, maar dan moeten ze dat wel weten.”

Effectief communiceren is de volgende stap, waarbij het van groot belang is om te bepalen met wie, hoe en waar je wil communiceren. “Veel bedrijven staan er niet genoeg bij stil dat je ook de taal moet spreken van je doelgroep. Niet geforceerd, maar op een natuurlijke manier. Wie jongeren wil bereiken, moet anders communiceren dan een apotheek die mensen gezondheidstips meegeeft.”

Wil jij je sociale media voor jou aan het werk zetten? Schrijf je dan nu in voor de Masterclass Social Media van Ansie Van Aerschot.

Klik hier voor info en boekingen voor de Masterclasses.
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN