RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Deze tien laureaten strijden om de titel “Winkelconcept van het jaar”

icon
Algemeen5 september, 2019

Op woensdag 23 oktober reikt handelsfederatie Comeos de Mercuriusprijs uit, al meer dan dertig jaar de meest prestigieuze prijs van de retail. Tien laureaten strijden om de titel: wie volgt er Balls & Glory op?

 

Stroomversnelling

Een onafhankelijke jury van zeven retailexperts selecteerde en bezocht de voorbije maanden anoniem de laureaten. De winkels kregen gisteren ook de kans om hun winkelconcept toe te lichten en de kritische vragen van de jury te beantwoorden. Het is een mooie kans voor retailers en ondernemers, zegt ook Wim Ballieu. Zijn restaurantketen ging vorig jaar met de prijs aan de haal.

 

“De Mercuriusprijs heeft Balls & Glory een enorme boost gegeven: het vertrouwen van de jury en de ruime media-aandacht gaven mijn team een serieuze duw in de rug. Daardoor kwam onze omnichannelstrategie in stroomversnelling.”

 

De 10 laureaten, in willekeurige volgorde:

* Robuust! The zero waste shop is één van de eerste verpakkingsvrije winkels van België. Hier vind je lokale en biologische producten in bulk waardoor je steeds de juiste hoeveelheden kunt kopen en onnodige plastic verpakkingen vermijdt.

* AVEVE retail werkte een strategisch groeiplan uit en liet en frisse wind waaien door hun winkels onder de nieuwe baseline “hier groeit plezier”. Naast een nieuwe slogan en een totaal vernieuwde winkelinrichting kreeg ook het productaanbod een update. 

* Bij Elektro Hauben staan vakmanschap, ervaring en klantenservice op de eerste plaats. In de huiselijke sfeer van de winkel in Hoeselt mag elke klant elk toestel zelf uittesten. Dat kan gewoon tijdens de openingsuren of nog leuker: tijdens de wekelijkse kookworkshops.

* Dit jaar vernieuwde Eggo Kitchen & House zijn toonzalen, met onder ander interactieve schermen, digitale catalogussen en functionele keukens voor demonstraties. Ze schenken extra aandacht aan de service en ook oude keukens worden gedemonteerd en meegenomen. 

* Met het nieuwe concept Delhaize Fresh Atelier wil Delhaize de klanten bedienen die op zoek zijn naar ultraverse, gezonde, flexibele en handige maaltijdoplossingen. Het is een voorbeeld van “instant retail”, waarbij on-the-go, fysiek en digitaal winkelen voor de eerste keer worden gecombineerd. 

* Delitraiteur gaat met het 100% kant-en-klaar concept Eat&Go van foodwinkel naar horecazaak. De eerste Belgische ‘Food Court’ die maaltijdoplossingen aanbiedt voor efficiënte pendelaars, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. 

* In de nieuwe Rituals-winkel in Wijnegem ervaart de klant meerdere belevingen, zoals handmassages aan het water-eiland en een gepersonaliseerd haar-advies bij de Hairtemple. Onder het genot van een heerlijk kopje thee kan de klant zich helemaal onderdompelen in onze ‘slow-shopping experience’. 

* In de Orange Smartstores streeft de telecomoperator er naar om de shoppers de allerbeste consumentenervaring aan te bieden. Naast een breed assortiment aan smartphones en ‘smart devices’ krijg je ook advies op maat van goedgetrainde adviseurs en ‘device care specialists’.

* Met Carrefour Shipto kunnen Brusselaars hun boodschappen binnen de 90 minuten laten leveren. Carrefour werkt met personal shoppers, waarmee de klanten rechtstreeks kunnen chatten. De service is bovendien milieuvriendelijk en zorgt niet voor extra verkeer, want doet beroep op elektrische bakfietsen.

* Scoopstore is dé hotspot van opkomende merken. Het concept biedt winkelruimte aan op premium locaties en begeleidt de designers met hun productontwikkeling. Klanten ontdekken er dus nieuwe merken die nergens anders verkrijgbaar zijn.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN