Albert Heijn wil blijven inzetten op innovatie en gemak

Albert Heijn wil blijven inzetten op innovatie en gemak
http://www.shutterstock.com/pic-312397322/

Selma Postma, General Manager AH Online, ziet naar de toekomst toe het meeste kans op groei in het ontwikkelen van meer concepten die het leven gemakkelijker moeten maken voor de klant. Enkel zo kan het online marktaandeel verder groeien.

 

Veel testen

“Gemak is waar klanten ons voor gebruiken. Dat gaat verder dan alleen de maaltijdbox of een Pick Up Point waar klanten op een eigen moment boodschappen kunnen ophalen”, zegt Selma in een interview met Emerce.

 

Bij Albert Heijn worden dan ook heel wat nieuwe concepten uitgetest op kleinere schaal. Als die dan in de smaak vallen, dan worden ze verder uitgerold naar de rest van het land. “De innovatie zit bij ons in kleine en grotere zaken. Maar uiteindelijk gaat het erom veel goede ideeën ook echt te realiseren. Dat vraagt focus en discipline.”

 

Flexibiliteit en de mogelijkheid voor klanten om op hun eigen manier boodschappen te kunnen doen zijn ook belangrijke aspecten, net als het bieden van inspiratie. “Online is gemakkelijke inspiratie heel belangrijk. Zo kun je op ah.nl en Appie je eigen lijstje maken, zien wat je eerder hebt gekocht en welke artikelen in de Bonus zijn.”

 

Geen angst voor concurrentie

Ondertussen vrezen ze bij Albert Heijn niet de online concurrentie van onder andere Lidl, Aldi, Jumbo en Picnic. “Het feit dat meerdere partijen zijn geïnteresseerd in dit stukje markt, maakt ook dat die markt zich ontwikkelt. Dat is goed voor onze klanten en het houdt ons als first mover scherp”, aldus Postma.

 

Albert Heijn is momenteel dan ook nog de absolute marktleider bij de online supermarkten in Nederland, al gaat het ook hier om een bescheiden aandeel van de totale omzet. Het totale online aandeel van de omzet bij supermarkten in Nederland is dan ook slechts 1,6 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

Back to top