Albert Heijn wil blijven inzetten op innovatie en gemak

Albert Heijn wil blijven inzetten op innovatie en gemak

Albert Heijn wil blijven inzetten op innovatie en gemak
http://www.shutterstock.com/pic-312397322/

Selma Postma, General Manager AH Online, ziet naar de toekomst toe het meeste kans op groei in het ontwikkelen van meer concepten die het leven gemakkelijker moeten maken voor de klant. Enkel zo kan het online marktaandeel verder groeien.

 

Veel testen

“Gemak is waar klanten ons voor gebruiken. Dat gaat verder dan alleen de maaltijdbox of een Pick Up Point waar klanten op een eigen moment boodschappen kunnen ophalen”, zegt Selma in een interview met Emerce.

 

Bij Albert Heijn worden dan ook heel wat nieuwe concepten uitgetest op kleinere schaal. Als die dan in de smaak vallen, dan worden ze verder uitgerold naar de rest van het land. “De innovatie zit bij ons in kleine en grotere zaken. Maar uiteindelijk gaat het erom veel goede ideeën ook echt te realiseren. Dat vraagt focus en discipline.”

 

Flexibiliteit en de mogelijkheid voor klanten om op hun eigen manier boodschappen te kunnen doen zijn ook belangrijke aspecten, net als het bieden van inspiratie. “Online is gemakkelijke inspiratie heel belangrijk. Zo kun je op ah.nl en Appie je eigen lijstje maken, zien wat je eerder hebt gekocht en welke artikelen in de Bonus zijn.”

 

Geen angst voor concurrentie

Ondertussen vrezen ze bij Albert Heijn niet de online concurrentie van onder andere Lidl, Aldi, Jumbo en Picnic. “Het feit dat meerdere partijen zijn geïnteresseerd in dit stukje markt, maakt ook dat die markt zich ontwikkelt. Dat is goed voor onze klanten en het houdt ons als first mover scherp”, aldus Postma.

 

Albert Heijn is momenteel dan ook nog de absolute marktleider bij de online supermarkten in Nederland, al gaat het ook hier om een bescheiden aandeel van de totale omzet. Het totale online aandeel van de omzet bij supermarkten in Nederland is dan ook slechts 1,6 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.