RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Lidl
  • Onderwerpen AnalyseBedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Analyse] Waarom Lidl de marges ziet krimpen

icon
Food17 januari, 2024

De internationale activiteiten van Lidl zien een sterke omzetgroei, maar de marges staan onder druk omdat de discounter niet alle prijsstijgingen doorrekent aan de consument. Ook de investeringen blijven hoog.

Sterke omzetgroei

Recent publiceerde Lidl de financiële resultaten van zijn internationale activiteiten, ondergebracht in de vennootschap Lidl Stiftung & Co KG, voor het gebroken boekjaar 2022-2023, dat eindigde in februari 2023. Die bedrijfseenheid vertegenwoordigt goed 70% van de totale omzet van de discountketen. Analisten van Barclays doken dieper in de cijfers.

Eerste vaststelling: de omzet groeide boven verwachting. Lidl had vorig jaar een “gematigde omzetgroei” in het vooruitzicht gesteld, maar een stijging met 22,6% naar 81,8 miljard euro kan je moeilijk gematigd noemen. De sterkste groei sinds 2012 is te danken aan de voedselinflatie, marktaandeelwinst en nieuwe winkelopeningen.

Prijsinvesteringen

Er is echter een keerzijde: de winstgevendheid daalde naar het laagste niveau sinds 2012. De EBIT van Lidl International daalde met 6,6% naar 2,6 miljard euro, wat een margekrimp van 250 basispunten naar 2,3% impliceert. Dat is deels te wijten aan prijsinvesteringen: de retailer rekent niet alle kostenstijgingen door om competitief te blijven. Bovendien daalde de non-foodomzet en steeg de schuldenlast door hoge investeringen bij een stijgende rentevoet. De nettowinst daalde zelfs met 23%.

Het boekjaar werd gekenmerkt door een stijging van de investeringen met 14% tot 5,2 miljard euro, waarvan 3,6 miljard in vastgoed. Dat is het hoogste niveau sinds 2016. In maart 2022 opende de keten zijn eerste acht winkels in Estland, maar in verschillende andere landen vertraagde Lidl de expansie, om meer middelen te kunnen investeren in prijsverlagingen. Dat was bijvoorbeeld het geval in Frankrijk, Spanje en in de VS, waar de retailer zes jaar na de start nog steeds geen 200 winkels heeft, ver onder de oorspronkelijke ambities.

Hoge productiviteit

De personeelskosten houdt Lidl wél stevig onder controle: die bedragen slechts 8,4% van de omzet, wat sterk is vergeleken met andere retailers, en ook het laagste niveau sinds 2012. Bovendien stijgt de productiviteit: de omzet per FTE steeg met 12,6% naar 446.000 euro per jaar. Anderzijds kampt de retailer met de kost van hoge non-foodvoorraden als gevolg van zwakke verkopen, die wellicht te wijten zijn aan een consument die bezuinigt in tijden van inflatie en dalende koopkracht.

In zijn vooruitzichten blijft de groep erg voorzichtig: een gematigde groei en een stabiele nettowinst, met een slag om de arm omwille van grote onzekerheden op het vlak van inflatie, beschikbaarheid van goederen, intrestvoeten en consumentengedrag. Op expansievlak maakt Lidl zich wel op om zijn intrede te maken in de Balkanlanden Bosnië en Herzegovina, Kosovo, Montenegro en Noord-Macedonië. De retailer rolt ook zijn non-food webshop verder uit (vorig jaar ging die in Frankrijk van start). Extra inkomsten hoopt de groep te halen uit de in 2022 opgerichte retailmedia-afdeling Schwarz Media.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    [In Beeld] Colmar vernieuwt restaurantconcept

    Colmar Group investeert 7 miljoen euro in een verjongingsoperatie waarbij het volledige restaurantnetwerk van Colmar in België en Crocodile in Noord-Frankrijk een ingrijpende transformatie ondergaat.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN