RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Analyse
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Consument gaat wat minder besparen op de boodschappen

icon
Food10 april, 2024
Shutterstock.com

Europese supermarktketens leden vorig jaar onder downtrading en margedruk, maar er is hoop: nieuw consumentenonderzoek wijst op een voorzichtig herstel van de FMCG-volumes in 2024. Shoppers gunnen zichzelf opnieuw wat meer.

Kentering op komst

Consumenten hebben in 2023 fors op hun uitgaven in de supermarkt bespaard: ze kochten in het algemeen minder, en wat ze kochten waren vaker huismerken en promoties. De groei van de FMCG-industrie lag daardoor vorig jaar met 8,6% aanzienlijk lager dan de inflatie van de voedselprijzen (12,8%). De reële foodomzet (gecorrigeerd voor inflatie) daalde opnieuw en ligt nu 4,5% onder het niveau van 2019. Toch wijst consumentenonderzoek op een kentering: in 2024 keert het consumentenvertrouwen stilaan terug en zal het koopgedrag volgen.

Dat stelt het nieuwe rapport The State of Grocery Retail 2024: Europe – Signs of hope, gepubliceerd door McKinsey & Company en de Europese retailfederatie EuroCommerce. Dat jaarlijkse rapport, gebaseerd op onderzoek bij een dertigtal grote Europese supermarktbedrijven en bij ruim 12.000 consumenten in elf Europese landen, is intussen aan zijn vierde editie toe.

Pessimisme neemt af

De onderzoekers wijzen erop dat het volume aan boodschappen tegen het einde van 2023 al stopte met dalen en in sommige markten zelfs begon te stijgen, met dank aan een afnemende inflatie. De eerste maanden blijven uitdagend omdat de economie nog de nawerkingen voelt van de periode van hoge inflatie, maar als de inflatie rond de 2% stabiliseert en de reële koopkracht weer stijgt, verwacht McKinsey dat de FMCG-volumes in de tweede jaarhelft opnieuw zullen groeien.

45% van de Europese consumenten geeft aan dat ze in 2024 nog steeds op zoek zijn naar manieren om geld te besparen bij het winkelen, wat toch al iets minder is dan de 51% van een jaar geleden. Meer consumenten plannen dit jaar zichzelf weer wat meer te verwennen met gezonde, duurzame, lokale en on-the-go producten. Er zijn wel grote verschillen tussen landen onderling.

Ook de Europese foodretail-CEO’s tonen zich wat minder pessimistisch over de marktomstandigheden in 2024: 64% denkt dat het dit jaar stabiel of beter wordt. De grootste uitdagingen blijven kosten- en margedruk, downtrading door consumenten, en de zoektocht naar talent. Wat de acht belangrijkste trends zijn volgens de retail-toplui, lees je hier.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN