RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven ColruytColruyt GroupCoraDelhaizeFoodmakerIntermarchéJumboLDzMatchRewe
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Bám!

icon
Food22 september, 2023
Shutterstock.com

Nee, het Gele Gevaar gaat níét naar huis. Er komt wél een abrupt einde aan een gedurfd experiment met hoge prijzen. Intussen is de franchiseringsgolf in de foodretail gewoonweg niet te stoppen, al zijn er nog altijd mensen die dat niet lijken te geloven. Lezen die Filet Pur wel?

Elastiek gesprongen

Zeg nu nog eens dat er geen nieuwe wind waait in Halle. Bám! Mooie slag. Die nieuwe directie lijkt strijdvaardiger dan ooit, op de site Wilgenveld. Het is niet omdat je al de grootste bent, dat je niet nog groter zou kunnen worden, toch? Et voilà: het doek valt nu eindelijk écht definitief over Match en Smatch. Straks is dat enseigne volledig van de aardkloot verdwenen. 57 winkels worden Colruyt, Okay, Spar of Bio-Planet. De rest wordt gewoon gesloten als er zich niet snel kopers aandienen. Wat 690 jobs kan kosten: mensen die als ze dat zouden willen meteen aan de slag kunnen bij de concullega’s, die wanhopig op zoek zijn naar versterking, dat wel.

Sic transit gloria mundi. Niet dat we van onze stoel vielen: het zat eraan te komen. Match was een gedurfd pionier op het vlak van prijselasticiteit, het mag gezegd. De formule testte gedurende vele jaren het potentieel van een supermarktketen die Belgische shoppers de hoogste prijzen garandeerde. Een moedig en baanbrekend project, dat helaas op veel onbegrip stuitte in de sector. En nu is de elastiek gesprongen: de laagste prijzen hebben gewonnen, het is niet anders.

Het retailen beu

Ook al zegt de groep het nog niet met zoveel woorden: het einde zit er ook aan te komen voor Cora, uiteraard. De familie Bouriez is het retailen beu. Begrijpelijk: zo is het gewoon niet leuk meer. Of E.Leclerc zich zou willen wagen aan een Belgisch avontuur met zeven bodemloze putten lijkt twijfelachtig. Maar zou er nu echt niemand geïnteresseerd zijn in die zowat 150 degelijke Louis Delhaize-buurtwinkels? Dat moet toch lukken? En die mooie onderscheidende formule Delitraiteur, daar is toch helemaal niks mis mee? Iets voor een buy-out met een durfkapitalist, zou ik durven gokken. We zien wel.

40 miljoen euro: hoeveel potten choco zou je daarmee kunnen kopen, eigenlijk? Toch haalden de vakbonden hun neus op. Die ultieme deal van Delhaize is hen te min. Van die syndicalisten kan je veel zeggen, maar niet dat ze niet vasthouden aan hun principes. ‘t Is te zeggen: met hun onwrikbare houding verdedigen die bonden dan wel hun eigen belangen – en die van een paar honderd vrijgestelden – maar niet noodzakelijk de portemonnee van 9.200 medewerkers die in het slechtste geval zonder enige premie de overgang naar een zelfstandige uitbuiter/uitbater zullen moeten maken.

Grandeur uitstralen

Want dát die winkels allemaal verkocht worden, staat meer dan ooit vast. Dat ze met name aan Franstalige socialistische zijde nog steeds officieel vasthouden aan een sociaal plan binnen het kader van de wet Renault en meteen ook het afvoeren blijven eisen van het hele franchiseproject, wijst ofwel op een totaal gebrek aan realiteitszin, ofwel op een niet eens heel goed verstopte verborgen agenda. Toch? Gelukkig zijn er nog de tsjeven die van “enerzijds, anderzijds” gebaren en de gesprekken willen verderzetten, ook al zijn ze evenmin akkoord. De vraag is hoe hard Kobbegem het nu wil spelen met dat laatste bod. Te nemen of te laten?

Intussen is Delhaize al op zoek naar een 129ste franchisenemer: iemand van stand die aan de slag wil als barman (m/v/x) in de Gentse Sint-Annakerk, en niet om er miswijn uit te schenken. Er komt daar immers niet zomaar een winkeltje, wel een majestueuze ontmoetingsplek, die grandeur wil uitstralen. De teloor gegane grandeur van een dubieus instituut met een bijzonder bezwaard verleden weliswaar, maar toch. De leeuwen zeggen niet nee tegen drie miljoen euro renovatiesubsidie. U wel misschien?

Bliksemafleider

Opmerkelijk rustig is het gek genoeg al een hele tijd bij Intermarché, dat opnieuw een paar Mestdagh-winkels franchiseert en daar vlotjes mee weg lijkt te komen, met bijzondere dank aan de grote bliksemafleider die Delhaize voor hen is. Ze mogen wel eens een bloemetje sturen naar meneer Piesvaux. Hier hoor je de vakbonden nauwelijks of niet. Tja, professionele actievoerders kunnen nu eenmaal niet overal tegelijk zijn, met één symbooldossier hebben ze de handen meer dan vol.

Dat zal er wellicht toe leiden dat ook Jumbo niet de minste tegenstand zal ondervinden bij het verzelfstandigen van twee geïntegreerde filialen, in Ranst en Rijkevorsel. Ook geen verrassing: als het Gele Gevaar hier ooit geld wil verdienen, moeten de loonkosten naar beneden. Ik schreef eerder al eens dat franchise nu eenmaal het nieuwe normaal wordt in de foodretail. De vakbonden bláffen wel, en maken gewag van “slecht nieuws voor de toekomst van de sector”, maar of ze ook gaan bijten? Dit bedrijf hééft tenminste nog een toekomst.

Niet naar huis

Tenminste, als je Ton van Veen en Peter Isaac mag geloven: ze gaan nog niet naar huis, bijlange niet. Al stellen ze de ambities wel bij: 50 winkels eind 2025, dat klinkt al iets haalbaarder dan de honderd die ze hier nu allang hadden moeten hebben als het aan Frits had gelegen. Anderzijds: tien winkels per jaar openen, het blijft redelijk ambitieus. Is geen enkele van die Match-winkels een optie, heren?  

Ook niet vies van een beetje ambitie: Lieven Vanlommel, de eindbaas van Foodmaker, die niet alleen hofleverancier is van RetailDetail maar zich nu ook tot doel heeft gesteld om onze oosterburen af te helpen van hun verslaving aan braadworst, roomsaus en gebakken aardappelen. Groenten zullen ze eten, verdorie! Net als in België koos hij voor een partnership met de nummer twee op de markt. Rewe gaat gezonde slaatjes van het Kempense bedrijf verkopen, te beginnen in de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Duitsland is een groot land, met grote eters. Het potentieel is er dus niet minder dan gigantisch. Ze gaan moeten zien dat ze kunnen volgen, daar in Westerlo. Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    [In Beeld] Colmar vernieuwt restaurantconcept

    Colmar Group investeert 7 miljoen euro in een verjongingsoperatie waarbij het volledige restaurantnetwerk van Colmar in België en Crocodile in Noord-Frankrijk een ingrijpende transformatie ondergaat.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN