RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnCarrefourColruyt GroupDelhaizeJumboLouis Delhaize GroupRetail Partners Colruyt Group
  • Onderwerpen Franchise
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Analyse] Waarom franchise het nieuwe normaal wordt in de Belgische foodretail

icon
Food8 maart, 2023
AD Delhaize Lommel

Zijn Delhaize en Mestdagh/Intermarché slechts de kanaries in de koolmijn? Het starre Belgische arbeidsregime is onhoudbaar voor retailers die met internationale concurrenten en grillige consumenten moeten afrekenen. Dan brengt het franchisemodel redding, ook bij andere ketens.

Mentale switch

Het voornemen van Delhaize om alle 128 geïntegreerde filialen over te dragen aan zelfstandige ondernemers klinkt behoorlijk radicaal, maar eigenlijk is het de logische voortzetting van een trend die al veel langer bezig is in de retailsector, en zeker – maar niet uitsluitend – in de supermarktbranche. Een ruime meerderheid van de vestigingen van Delhaize zijn vandaag al franchisewinkels van AD Delhaize, Proxy Delhaize en Shop&Go. Omdat het vaak om kleinere winkels gaat, vertegenwoordigen ze voorlopig “slechts” 45% van de omzet, maar ze groeien en winnen marktaandeel.

Bij Carrefour is dat niet anders: enkel de hypermarkten en enkele tientallen supermarkten in Vlaanderen zijn er nog geïntegreerde filialen. Alle andere winkels worden door ondernemers uitgebaat. Het is geen geheim dat topman Geoffroy Gersdorff werk maakt van een mentale switch op het hoofdkantoor, dat voortaan “Service Center” heet omdat het ten dienste moet staan van die winkelpunten.

Expansie via franchise

Net als bij Delhaize loopt er al sinds begin dit jaar een sociaal conflict bij Intermarché, dat de 86 overgenomen winkels van de groep Mestdagh wil overdragen aan zelfstandige ondernemers. Voor de Musketiers zijn geïntegreerde filialen geen optie: hun succesvolle model is volledig op ondernemerschap gebouwd. De vakbonden vrezen voor de arbeidsvoorwaarden.

Ook de groep Louis Delhaize evolueert al even in dezelfde richting: de gelijknamige buurtwinkels zijn zelfstandigen, net als de Delitraiteurs en een deel van de Match-supermarkten, die nu de overstap maken naar het uithangbord Louis Delhaize (behalve in Vlaanderen, waar ze sluiten). De expansie bij Albert Heijn verloopt nog uitsluitend via franchise, verklaarde directeur Raf Van den Heuvel vorig jaar al aan RetailDetail. Slechts 25 van de 74 Belgische winkels zijn filialen en het zullen er wellicht nooit méér worden. Ook een groot deel van de Jumbo-supermarkten in Vlaanderen wordt door franchisenemers uitgebaat.

Explosie op komst

Er zijn ook uitzonderingen. Voor de strak aangestuurde harddiscounters lijkt franchise geen optie: Aldi en Lidl hebben enkel geïntegreerde filialen. Bij Colruyt Group is de situatie gemengd: Jef Colruyt heeft zich nooit een grote fan getoond van franchise en wil de steden liever veroveren met geïntegreerde – en soms ook geautomatiseerde – filialen van Okay. Met Retail Partners Colruyt Group heeft de retailer wel een franchise-afdeling voor Spar, Mini Market en Alvo. De andere Spar-licentiehouder, Lambrechts, werkt enkel met zelfstandigen, op een zeldzame pilootwinkel na.

De redenen liggen voor de hand. Dominique Michel, topman van retailfederatie Comeos, wond er deze week naar aanleiding van het Delhaize-nieuws geen doekjes om: ons arbeidsrecht dateert uit de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw en verdient dringend een upgrade naar de 21e eeuw. Dat vakbonden blijven vasthouden aan verworvenheden uit het verleden, is volgens hem onhoudbaar: retailers hebben de keuze tussen radicaal hervormen of ten onder gaan als Sabena. Hij voorspelt dan ook “een explosie” voor franchise in België.

Geen gelijk speelveld

Veranderend koopgedrag, de groei van e-commerce en de komst van nieuwe internationale spelers vergen nu eenmaal meer flexibiliteit van retailers, en die dreigt onbetaalbaar te worden. Consumenten verwachten bijvoorbeeld dat winkels op zondag open zijn, maar met een zondagspremie van 300% is dat voor filialen geen rendabele optie. Terwijl zelfstandigen, maar ook nieuwkomers als Jumbo en Albert Heijn, dat probleem niet hebben. Er is met andere woorden geen gelijk speelveld. Het is geen toeval dat supermarkten – ook de filialen – steeds meer beroep doen op goedkopere jobstudenten om de rekken te vullen op drukke weekenddagen.

Daar bovenop komt dan nog de commerciële dynamiek van een ondernemer die vecht voor zijn zaak en dicht bij de klanten staat. Zullen meer retailers het voorbeeld van Delhaize volgen? Dat lijdt eigenlijk geen twijfel, de beweging is immers al ingezet. In Frankrijk is Carrefour bijvoorbeeld begonnen met het franchiseren van hypermarkten. Er is geen reden waarom dat ook niet in België zou kunnen: dat lijkt slechts een kwestie van tijd. En dan wordt het uitkijken naar wat Colruyt Group zal doen: vandaag is het in franchise geven van filialen van bijvoorbeeld Okay of Bio-Planet nog taboe, maar wat als de harde economische realiteit de mooie principes inhaalt? Wordt vervolgd…

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Zijn Delhaize en Mestdagh/Intermarché slechts de kanaries in de koolmijn? Het starre Belgische arbeidsregime is onhoudbaar voor retailers die met internationale concurrenten en grillige consumenten moeten afrekenen. Dan brengt het franchisemodel redding, ook bij andere ketens.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food24 maart, 2023
    [Filet Pur] Iedereen failliet!

    Enkel doortastende maatregelen kunnen de Belgische foodretail nog redden: als we de supermarkt nu eens gewoon afschaffen, dan zijn we toch ook van de problemen af? Filet Pur schiet met scherp en onthult de enige ware reden achter de prijspromoties op Duvel.

  • icon
    Food24 maart, 2023
    Als merkfabrikant ook huismerken produceren – of omgekeerd: goed idee?

    De sterke groei van private label brengt A-merkfabrikanten in de verleiding om ook huismerken te produceren. Anderzijds zien huismerkfabrikanten brood in het ontwikkelen van een merk. Welke kansen en risico’s brengt “dual tracking” met zich mee?

  • icon
    Food24 maart, 2023
    Opnieuw stakingen bij Mestdagh/Intermarché

    Een tiental supermarkten van Intermarché by Mestdagh blijft vrijdag gesloten door stakingsacties, na een zoveelste mislukte bijzondere ondernemingsraad donderdag. De problematiek is dezelfde als bij Delhaize.

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

  • icon

    Food28 februari, 2023

    Makro lanceert onlineplatform, zelfs voor particulieren

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN