RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur: Schurkenstreken voor gevorderden

icon
Food14 april, 2017

Als u dit leest, is de kans groot dat u actief bent in de voedingssector. En dat betekent dat u een schurk bent. Dat beweert RetailDetail Food niet, het is een wetenschappelijke uitspraak. Hoezo? Dat leggen we uit in ons wekelijks nieuwsoverzicht. 

Voorkennis

We kunnen het niet genoeg benadrukken: deze rubriek bevat ondanks z’n ironische toonzetting – het is nu eenmaal sterker dan onszelf – geen verzinsels, laat staan fake news. Meer zelfs: soms brengt Filet Pur de feiten al voor ze zich in werkelijkheid hebben voorgedaan. Gaat u maar na. 

Vorige week stelden we ons de vraag of het nieuwe bedrijf Essity, de consumentendivisie van SCA, een jager zou worden of een overnameprooi. Het antwoord kwam meteen: een consortium van twee durfkapitaalfondsen heeft een bod van meer dan 20 miljard euro uitgebracht. Ongetwijfeld na het lezen van deze column. En wat deed de beurskoers daarop? Precies! Om het met een oude slogan van zakenkrant De Tijd te zeggen: voorkennis van zaken. 

En stelden we amper een week geleden niet het imagoprobleem aan de kaak waarmee E-nummers te kampen hebben? Welnu, de Nederlandse microbiologe Rosanne Hertzberger lanceerde prompt haar boek met de opmerkelijke titel ‘Ode aan de E-nummers’. Alsof we het zo hadden afgesproken.

Kort samengevat: in plaats van E-nummers te bannen, zouden supermarkten beter alle suiker, vet, alcohol en tabak uit de rekken halen, want daaraan gaan we wél dood. Met voedingstechnologie daarentegen is niks mis. Al moet je voedingsfabrikanten nauwlettend in het oog blijven houden, waarschuwt ze, want: “het zíjn schurken die regels omzeilen om meer te verkopen.” Zo staat het er letterlijk en jawel, ze heeft het over u. Voelt u zich aangesproken? Ik dacht het al! Overigens, diezelfde mevrouw stelt dat koken vandaag hoogstens een gezellige hobby is, maar echt nergens voor nodig: koop gewoon een bereide maaltijd. De meeste mensen breien hun truien toch ook allang niet meer zelf? 
 

Gezonde obsessie

Een flesje mineraalwater is tegenwoordig een hip modeaccessoire waar (vooral) dames graag de hele dag mee rondlopen om te demonstreren hoe goed ze wel bezig zijn. Inderdaad, water drinken is belangrijk, maar beweren dat je ervan afvalt, is een brug te ver. Dat beseffen ze nu ook bij Contrex. De nieuwe positionering van het merk focust daarom niet langer op de slanke lijn, wel op een gezonde levensstijl voor de actieve vrouw, met de wel erg strijdbare hashtag #nietshoudtonstegen. 

De collega’s van Coca-Cola weten intussen te melden dat we steeds meer suikervrije cola drinken, en al zeker sinds de geslaagde herpositionering van de zero sugar. Bijna de helft van alle Coca-Cola varianten die in België verkocht worden, is nu suikervrij. Daarom lanceert het bedrijf net voor de zomer wel zeven nieuwe suikervrije frisdranksmaken. 

Nergens lezen we iets over de impact van deze trend op de suikerindustrie, bedenk ik nu. Wel over de psychologische kant van de zaak. Orthorexia, zo heet het wanneer gezond eten en drinken een obsessie wordt. En het is nog erger dan we dachten: zelfs de chocolademarkt blijkt te krimpen, al weet Barry Callebaut er nog wel meer van te verkopen. Echt waar: een krimpende chocolademarkt. Waar zijn we toch mee bezig? Dat vraagt de gemiddelde Japanner zich trouwens ook af: na een mislukte aardappeloogst heerst daar een schaarste aan chips. Wanhopige consumenten bieden al tot 12 dollar voor een zakje paprikachips. 
 

Dopingpraktijk

Nee, dan toch maar een biertje. Niks dan blije gezichten bij de Nederlandse brouwer Bavaria. Sinds de overname van Palm gaan de verkoopcijfers door het dak in binnen-en buitenland. Allemaal samen: geen wonder, aangezien ze hun klanten nu eindelijk écht bier kunnen verkopen. Ja, een goedkoop binnenkoppertje, ik weet het, maar soms is het dus sterker dan mezelf. 

Gemengde gevoelens riepen de kwartaalcijfers van Carrefour op. Een mooie omzetgroei, maar aanhoudende problemen voor de Franse hypermarkten. En ook: dalende cijfers in België. Daar wilden we toch even het fijne van weten. Wat blijkt? Vorig jaar had Carrefour in ons land een grote actie met gratis winkelkarren. Producten weggeven is een dopingpraktijk die wel vaker wordt toegepast door supermarkten die dringend een boost van het marktaandeel nodig hebben, maar erg duurzaam is die tactiek uiteraard niet, en dit jaar heeft de retailer dan ook beslist om het eerste kwartaal geheel clean uit te rijden. 

Zouden ze bij Tesco ook doping gebruikt hebben? De Britse keten kon na enkele moeilijke jaren eindelijk nog eens positieve cijfers voorleggen. De groei was onder meer te danken aan de introductie van de zeven nieuwe huismerken, vernemen we. Dat lijkt ons perfect legaal. Of niet? Toevallig publiceerden we deze week de resultaten van een onderzoek bij fabrikanten van huismerken. Zij vinden het moeilijk werken met grote retailers als Carrefour of Tesco, en verkiezen de simpele rechtlijnigheid van Aldi en Lidl. Net als veel consumenten, dus. 
 

Alle dagen feest

Dat je ook succesvol kunt ondernemen op geitenwollen sokken, bewijzen de idealisten achter de coöperatieve biosupermarkt Färm. Die opent volgende maand namelijk een vijfde én een zesde vestiging, terwijl een bestaande winkel verhuist naar een groter pand. Onze gelukwensen. 

Volgens onze informatie draagt Delhaize-ondernemer Dieter Debaveye nooit geitenwollen sokken. Wel opende de man deze week zowat de modernste AD Delhaize supermarkt van het land, in Opwijk. Beetje bizar wel: hij nam de voormalige Red Market in dezelfde gemeente over toen de werken aan zijn nieuwe winkel al bezig waren en vormde die dus voor slechts enkele maanden om tot AD Delhaize alvorens definitief naar z’n nieuwbouw te verhuizen.  Waardoor dat Red Market pand nu dus weer leegstaat. Nee, soms kunnen we niet volgen. 

Bij Delhaize liggen ze er niet wakker van, dat bedrijf heeft dit jaar slechts één prioriteit: feesten als de beesten! Wel vier dagen lang! Voor die 150ste verjaardag, inderdaad. En alle 15.000 medewerkers mogen meevieren. Zo’n spetterende party kan uiteraard niet plaatsvinden in de parochiezaal van Zellik en dus heeft de retailer besloten om het park van Laken af te huren. Het wordt de moeite: foodtrucks, optredens, een reuzenrad, vuurwerk… Er is slechts één probleempje: dat park is openbaar domein en dus eigenlijk niet te huur. Komt goed uit, vinden ze bij Delhaize: dat brengt de huurprijs immers op nul euro. Het Brussels Gewest wil daar nog even over nadenken, maar de uitnodigingen zijn naar het schijnt al verzonden. Hoewel, wij hebben er nog geen ontvangen. U wel? Schurk die u bent! Tot volgende week! 
 

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food9 december, 2025
    Met nieuwe merkidentiteit ambieert Exki expansie in Vlaanderen

    Pierre Toutel (COO) & Xavier Royaux (CEO), Exki Exki, de Belgische keten van gezonde “fast casual” restaurants, gaan onder een nieuw management en met een geactualiseerd concept weer op zoek naar expansie. De focus ligt daarbij op Frankrijk en (het noorden van) België. Baristabeleving Het volledige concept ging op de...

  • icon
    Food9 december, 2025
    San Francisco start rechtzaak tegen Coca-Cola, Mondelez, Nestlé om ultrabewerkt voedsel

    De stad San Francisco is een rechtszaak gestart tegen tien voedingsgiganten om hun ultrabewerkt voedsel. De aanklager vergelijkt het probleem met de tabaksindustrie, onder andere omdat de producenten volgens hem goed weten dat hun producten schadelijk zijn.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN