RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven ColruytDanoneDelhaizeDr. OetkerGetirHeinekenJacobs Douwe EgbertsJumboLidlMyPriceNestléPepsiCoUnilever
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Groenteoorlogje

icon
Food26 april, 2024
Shutterstock.com

Wie appelen met peren vergelijkt, krijgt zure citroenen naar het hoofd. Als het al geen rotte tomaten waren. Hartelijk sfeertje alweer, afgelopen week in de foodretail. Russen blijken intussen gewoonweg welkom in Antwerpen, ook al verkopen ze geen filet pur maar ordinaire worst.

Lucratief

Rare wezens, die consumenten. Ge kunt gij daar niet aan uit. Ze drinken bijvoorbeeld weer meer Heineken – waarom toch? Dat ze met koffers vol leeggoed de grens oversteken, dat is dan weer perfect verklaarbaar: statiegeldtoerisme is en blijft lucratief. Grenzen zijn relatief in het eengemaakte Europa, maar niet voor politici, die mogelijk nog jaren gaan bakkeleien over maatregelen tegen zwerfvuil. Het kleingeld kunnen shoppers intussen gebruiken om chocolade te kopen, die schier onbetaalbaar wordt, ook al kunnen cacaoboeren er niet van leven.

Geef jonge ouders een kans om hun rusteloze kinderen enkele uurtjes zoet te houden tijdens het weekend, en je scoort. Zeker als je er een educatieve strik rond knoopt. Dat bewees Delhaize: zo’n tienduizend mensen kwamen zich tegoed doen aan proevertjes in Paleis 3 op de Heizel. “Even veel als op de eerste editie van Tomorrowland”, hoorden we. Jaja. Het decor was bepaald niet zo verbluffend als in Boom, maar met een beetje geluk kon je er heuse celebrities tegen het lijf lopen: Average Rob, Pascale Naessens, Sofie Dumont, Sven Ornelis, Peter Goossens… zelfs ondergetekende liep er eventjes rond, weliswaar niét om er een workshop Koken met Belgische asperges te begeleiden, wat ergens een gemiste kans is, maar goed.

Tovergroentjes

Qua charmeoffensief naar de oh zo belangrijke doelgroep van gezinnen met jonge kids was dat Wonderfood Adventure Festival dus geen verkeerde zet. Anderzijds werd afgelopen week pijnlijk blootgelegd hoe Delhaize erin slaagt die Kleine Leeuwtjes en ontbijtproducten en dergelijke fors in prijs te verlagen: door extra marge te nemen op groenten en fruit, die met hun gezonde imago nochtans een cruciale rol spelen in de strategie van de keten. Meer dan 30% duurder dan Colruyt, bleek uit een prijsvergelijking. Ondanks die Nutri-Score korting van 10%. Asjemenou. Dàt moeten wel tovergroentjes zijn.

De aanstoker van het prijsgeweld in het groenten- en fruitrayon? Dat is Lidl. Al enkele weken publiceert de discounter een prijsvergelijking in z’n folder om te bewijzen dat ze de verse waar elke dag tegen de laagste marktprijs verkopen. Tot bijzonder grote ergernis van de concurrenten, die de vergelijking op z’n vriendelijkst “misleidend” noemen, wegens appelen met peren, tijdelijke verlagingen en heimelijke verhogingen, en geen enkel oog voor evidente kwaliteitsverschillen. Maar de media smulden ervan. Toch opmerkelijk: de marktleider stelde enkele weken geleden nog ferm dat ze nooit zouden stunten met landbouwproducten. In Merelbeke trekken ze zich daar niks van aan. En nu moet Halle wel volgen.

Armworstelen

Klanten van Jumbo die aan snelle suikers en vetten verslaafd zijn, kunnen tot hun grote opluchting opnieuw naar hartenlust spotgoedkope pizza’s van Dr.Oetker inslaan, of mierzoete Oreo’s en Milkarepen, maar voorlopig nog geen Pringles of Haribo-snoepjes. Het Gele Gevaar heeft prijsakkoorden bereikt met vier grote leveranciers (waaronder ook Danone en Douwe Egberts) maar nog niet met iedereen. Of dat armworstelen ook écht prijsvoordeel oplevert? Experts hebben zo hun twijfels: “Dè beste prijs bestaat niet”, aldus een inkoper van Ahold Delhaize. En boycots schaden beide partijen. Maar het kan wel interessante PR opleveren, soms.

En het hoeft niet altijd omzet te kosten: ondanks de boycot door Carrefour deed PepsiCo uitstekende zaken in Europa, vorig kwartaal. In tegenstelling tot Unilever, dat kampt met tegenvallende foodverkopen op het oude continent. Elders doen de “power brands” van de multinational wél wat er van hen verwacht wordt. Nestlé daarentegen moet het nog altijd hebben van prijsverhogingen.

Nachtmerries

Over Carrefour gesproken: niemand die erop gerekend had dat de retailer dit jaar de recordomzet van maart vorig jaar zou evenaren, toen ze hele horden hongerige Delhaize-klanten over de vloer kregen die niet in hun vertrouwde winkel terecht konden. Uiteindelijk wisten ze de schade nog te beperken. Benieuwd naar het vervolg.

Helemaal voorgoed voorbij evenwel: het tijdperk van de flitsbezorgers. Quick commerce is even snel gegaan als gekomen. Getir plooit zich nu noodgedwongen terug op Turkije, het enige land waar ze wat geld verdienen. De overname van Gorillas bleek niet de beste belegging. Flink heeft intussen ook Frankrijk verlaten. De opportuniteit die de pandemie bood, bleek van al te korte duur. Tja, de leveranciers van plexischermen en ontsmettingsgels hoor je ook niet meer, hé. En wie herinnert zich de Clipeez nog? Die zes miljoen sets herbruikbare handvaten van Colruyt duiken af en toe nog op in een nachtmerrie van Jef: ze liggen helaas op de plastic afvalberg.

Fluo-fris

En dan nog dit. Het is ze dan toch gelukt, met een goeie week vertraging. Maar de commotie bleef beperkt: een near non-event zou je de opening van die vierde Belgische MyPrice in Deurne kunnen noemen. Het nieuwe is er al een beetje af. Geen openingsceremonie met knallend vuurwerk, zo gek zijn ze nu ook weer niet. Evenmin een tierende burgemeester om de Russen tegen te houden – die had het te druk met de Antwerp 10 Miles. Prioriteiten.

Kort samengevat: hij is open, hij zit op een locatie waar eerder Carrefour Market en MyFood ten onder gingen, hij verkoopt stapels Litouwse worst en een boel andere dubieuze versnaperingen tegen bodemprijzen (die fluorescerende frisdranken, komen die uit de regio Tsjernobyl misschien?), keukentoestellen die mogelijk ergens van de camion zijn gevallen, en zowaar een Bordeauxwijn, die we niét voor u hebben gedegusteerd. Ook van de gratis proevertjes zijn we afgebleven. U doet wat u wil, natuurlijk. Dat ga ik ook doen, dit weekend. Maar niet in Deurne. Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

  • icon
    Food4 december, 2025
    [In Beeld] Carrefour test mobiele winkel ‘The Box’ tijdens Winterpret in Brussel

    Carrefour duikt op het Poelaertplein, aan de voet van het reuzenrad van Winterpret, op met The Box: een mobiele winkel van minder dan vijftig vierkante meter. De supermarktketen test zo een nieuw format, dat later ook op andere evenementen en festivals kan worden ingezet.

  • icon
    Food4 december, 2025
    [Opinie] Het eindejaarsgevecht in de Belgische foodretail is de voorbode van 2026

    De Belgische foodretail zet dit jaar de eindsprint in alsof het een alles-of-niets finale is. De consument zit midden in een storm van deals en stunts die elke week extremer lijken. Toch is dit eindejaar geen strijd op zich: het is de trailer van 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN