RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnCasinoDelhaizeFranprixJumboMatchMonoprix
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Handelaar in hoop

icon
Food24 november, 2023
Shutterstock.com

Onzekerheid is de enige zekerheid, dat weet nu ook het Gele Gevaar, terwijl een opmerkelijke nieuwkomer zijn eigen Waterloo tegemoet gaat. Opgelet: deze Filet Pur is opnieuw een hoop leugens waarover iedereen het eens is.

Fatale afloop

Of België écht overbewinkeld is? Dat moet zattemanspraat zijn. Er komt er immers wéér eentje piepen. Vanuit het zuiden, deze keer. Want wat met Franprix recentelijk nog tamelijk faliekant afliep, wil de noodlijdende groep Casino nu met Monoprix nog eens dunnetjes overdoen: jawel, die curieuze kruising tussen een supermarkt en een luxewarenhuis komt naar hier, drie jaar nadat ze een groots Europees offensief aankondigden – waarrond het sindsdien oorverdovend stil bleef. ’t Is voor begin volgend jaar.

Geen paniek: in Halle hoeven ze niet te vrezen. Het is de duurste supermarkt van Frankrijk, immers. Mogelijk zagen ze een plotse opportuniteit nu het verhaal van Match hier ten einde loopt. Er kan er maar één de duurste zijn. Wel een opmerkelijke keuze, die locatie: die Fransen kennen hun geschiedenis toch? Waterloo, of all places: dat kan niet anders dan spectaculair spaaklopen. Dat net nu een film uitkomt waarin Napoleon Engels blijkt te spreken met een vette Amerikaanse tongval, zal ook wel geen toeval zijn. “Onderbreek nooit je vijand terwijl die een vergissing begaat”: die Bonaparte-quote lijkt hier wel toepasselijk. Zet u in de zetel met een beker popcorn en kijk toe.

Trek uw plan

Van diezelfde voormalige keizer is de uitspraak “in de politiek is een absurditeit geen obstakel”. Dat zien we elke dag, inderdaad. Maar in de zakenwereld? Jumbo-topman Ton van Veen hoef je niks wijs te maken. Die man leest al eens een managementboek en weet dat VUCA een acroniem is voor het kwartet Volatility, Uncertainty, Complexity & Ambiguity. Een enigszins verouderd model om naar de wereld te kijken weliswaar, aangezien het al dateert van het einde van de Koude Oorlog, maar hey, die is ook weer helemaal terug, toch? En veel kouder dan de huidige supermarktoorlog komen ze niet.

Dus? Coup de théâtre! Om het hoofd te bieden aan de forse tegenwind die Jumbo zowel op de thuismarkt als in België ondervindt, gaat het roer in Veghel radicaal om: de 7 Zekerheden, die destijds het stevige fundament vormden van de succesformule, worden geheel in lijn met de tijdsgeest voortaan de 7 Onzekerheden. Van een laagsteprijsgarantie kan in tijden van 3+3 promoties immers geen sprake meer zijn en klanten die als vierde in de rij aan de check-out hadden gerekend op gratis boodschappen, worden vriendelijk doch dringend verwezen naar de zelfscankassa’s. Trek uw plan. Klaar.

Helpende handen

Tja. “De beste manier om je woord te houden, is het niet te geven”, aldus opnieuw die kleine generaal. Daar hadden ze bij het Gele Gevaar wat eerder aan kunnen denken. Niet erg groot was onze verbazing, trouwens: bij de komst naar België liet Jumbo die invulling van de klantbeloften immers netjes achter bij de douane. Dat avontuur is zo al kostelijk genoeg, per slot van rekening. En, eerlijk is eerlijk: in veel Vlaamse winkels geráken ze niet eens aan vier wachtenden voor de kassa. Dus. Deze week ging nummer 32 open: een mooie en grote franchisewinkel in Tessenderlo. Waar ze – verrassing! – ook nog dringend op zoek zijn naar bijkomende helpende handjes.

Tja, het is voor niemand makkelijk. Meer dan een hongerloon kunnen supermarkten niet betalen in deze prijsoorlogstijden, en een koopkrachtpremie kon er zogezegd al helemaal niet af. Maar net als Napoleon weten de vakbonden dat mensen slechts in beweging komen door eigenbelang en angst. De stakingen van de afgelopen twee weken deden de retailers niet ál teveel pijn – ze hadden hun voorzorgen genomen, al was er bij Delhaize wel sprake van een verrassingsaanval – maar zin in kerststakingen hadden ze nu ook weer niet. De toegeving kwam er uiteindelijk dus toch.

Bubbels

“Ik kan niet zonder champagne. Als ik win, verdien ik het; als ik verlies, heb ik het nodig.” Ook dat was Napoleon. En welja, gisteren waren er bubbels. Cava weliswaar, maar toch. Dat ik deze Filet Pur schrijf met een eerder zwaar hoofd en kleine oogjes, zal u dus niet verwonderen: het was weer een prachtige RetailDetail Night, waardoor de nachtrust aan de korte kant was. Uitkijken deed iedereen – en met name een opvallend ruime delegatie ondernemers van zowel Albert Heijn als Delhaize – naar de keynote van Marit van Egmond.

Ze begon lichtjes provocerend: “Is retail nog wel detail?” Om dan te vervolgen met het statement “Albert Heijn is geen supermarkt. We zijn een food- en techbedrijf, met de app als startpunt.” De retailer wil impact blijven maken, vanuit de missie “Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.” Want als je beter eet, zit je lekkerder in je vel. Zo illustreerde ze toch maar mooi wat misschien wel de fraaiste uitspraak ooit is geweest van die hele Napoleon: “Een leider is een handelaar in hoop.”

Zwarte vrijdag

Klap op de vuurpijl: wat vertrouwde ze me toe toen ik haar ging begroeten? “Ik lees elke week uw column.” Nou moe! Sindsdien zweef ik dus zo’n slordige vijftien centimeter boven de begane grond – wat me goed uitkomt, want groter dan Napoleon ben ik nu eenmaal niet.

Kortom, mijn vrijdag kan niet meer stuk, ook al heb ik niet de minste intentie om in te gaan op de Black Week-deals bij Delhaize, Carrefour, Aldi of Lidl. De Green Friday-beweging heeft duidelijk de foodretail nog niet bereikt, al zagen we géén zwarte aanbiedingen bij Colruyt en Albert Heijn – het is daar immers het hele jaar, élke dag van de week Black Friday, toch?  

Tijd om een welverdiend weekend in te zetten, straks. En om die Bonaparte nog een laatste credit te geven, nu ik toch in z’n uitspraken aan het grasduinen ben: “De geschiedenis is een hoop leugens waarover iedereen het eens is.” Net als die fameuze film, dus. En net als uw geliefde Filet Pur, dat ook. Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN