RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnAuchanCarrefourCasinoCrispHelloFreshIntermarchéLidlRedefine Meat
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Koe 2.0

icon
Food1 december, 2023
Shutterstock.com

Van een warme kerstsfeer is er aan de onderhandelingstafels bijlange geen sprake, en de vraag is maar hoe de stemming zal zijn aan de feestdis. De vette hap blijkt populairder dan ooit, maar de koe is vatbaar voor verbetering, in tegenstelling tot uw Filet Pur.

Geldnood

Het lijkt in de aanloop naar de weken van de waarheid relatief stilletjes qua foodretailnieuws, maar dat is slechts schone schijn die bedriegt. Op de onderhandelingstafels liggen de glimmende, pas geslepen messen klaar, vernemen we van diep zuchtende merkfabrikanten. Het is weer van dattum. Als de kerstverlichting aangaat, daalt de sfeer net als de temperaturen onder nul. Tja, die arme retailers hebben geld nodig hé. En waar vind je makkelijker geld dan bij de grote merkenmultinationals met hun moddervette marges? Het is niet anders. Maar lege schappen verwachten we pas na de feesten, in principe.

Dat er net nu in de Nederlandse en daarna ook Belgische media weer artikels verschijnen over de zogenaamde Europese inkoopmuren die retailers beletten om hun klanten voordelige marchandise aan te bieden, zal ook wel geen toeval zijn. Geen nieuw verwijt nochtans: EuroCommerce kaart dit al járen aan bij de Europese Commissie. Maar de bewijslast is mager. Of die fabrikanten kunnen duurdere advocaten betalen, ook mogelijk.

Prijs is een keuze

Bovendien heeft duidelijk niet iedereen het verhaal tot in de finesse begrepen. De Standaard kopte: “Albert Heijn-huismerk in België soms dubbel zo duur als in Nederland”. Echt. Nochtans, als ze hadden gekozen voor een kop die precies het omgekeerde beweerde, dan was het ook waar. Al bracht het dan misschien minder kliks op. De aanleiding? Een onderzoekje in opdracht van de ontslagnemende economieminister bij onze noorderburen, waaruit moest blijken dat de consumentenprijzen in het gidsland te hoog zijn en dat zulks de schuld is van onwillige fabrikanten. De prijzen van wel tweeëndertig (32!) huismerken werden vergeleken. Indrukwekkend.

Nochtans zeggen retailers in datzelfde rapport dat ze voor slechts 2 tot 4% van alle ingekochte goederen inkoopbeperkingen ondervinden. Kijk eens aan. Wie wil er nu eigenlijk wát bewijzen? Maar goed, we hoeven niet uit te gaan van kwaad opzet wanneer incompetentie volstaat als verklaring. Misschien kunnen we de dames en heren onderzoekers, politici en andere stemmingmakers eens op marketingcursus sturen. Denken dat de verkoopprijs een simpele optelsom zou zijn van inkooptarief, kosten en marge, getuigt van een verregaand simplisme. Prijs is een keuze. Het is gewoon één van de vele P’s in de marketingmix.

Op hun retour

Ook de aanname dat retailers altijd tegen de laagste prijs willen verkopen, is klinkklare onzin, maar dat hoef ik u als professional niet uit te leggen. Het is net omgekeerd: iedereen wil immers geld verdienen. Dus verkoop je tegen een prijs die zo hoog is als mogelijk – maar ook zo laag als nodig, in de concurrentiestrijd. En in de media geef je dan als retailer de schuld van hoge prijzen aan de inhalige fabrikant, terwijl je als merk de hoge maatschappelijke kost van te lage prijzen lekker doorschuift naar de retailer. Klaar.

De consument trekt intussen zijn/haar conclusies: de hoge inflatie duwt mensen richting vette hap, zo blijkt. Frieten en hamburgers zijn de grote winnaars na de coronacrisis. Hallo, meneer Vandenbroucke? Ik dénk dat we een probleempje hebben. Tegelijk stijgen de bestedingen in de supermarkt ten nadele van eten ‘on the go’. Zet vooral uw zuurverdiende spaarcentjes niet in op aandelen HelloFresh: maaltijdboxen zijn onherroepelijk op hun retour. Als Comeos het zegt, zal het wel waar zijn.

Grote Opruiming

Hebben gegokt en verloren: de aandeelhouders van Casino. Daar lijkt het nu toch sterk op: de groep geraakt maar niet uit de schulden, krijgt de hypermarkten niet vlot getrokken en overweegt nu serieus om een Grote Opruiming te houden. Waarbij het uithangbord Casino wellicht definitief uit het Franse straatbeeld verdwijnt. Einde van een tijdperk. Auchan en Intermarché willen die lekkere brok niet zomaar aan Lidl overlaten en bieden één miljard euro. Dat is redelijk wat voor een bodemloos vat.

Daniel Kretinsky zal er niet om rouwen. Casino is immers een merknaam die uit het pre-internettijdperk stamt en waarmee je tegenwoordig geen kant meer uit kunt. Geef die zoekterm maar eens in, op Google. Of schrijf er een artikel over en kijk dan hoeveel spam over online gokgelegenheden je sociale media overspoelt. De miljardair ziet meer potentieel in de stadsformules Franprix (ondanks dat Belgisch débacle) en Monoprix (waarmee we begin volgend jaar gaan kennismaken). Die weten ondanks hun naam tenminste te ontsnappen aan de prijsoorlog.

Beter dan de koe

Plantaardige steaks voor hardnekkige carnivoren: het klinkt ongeveer even geniaal als maatpakken voor naaktlopers, of richtingaanwijzers voor BMW-chauffeurs. En toch: een gigantisch gat in de markt volgens Redefine Meat, dat eerst een handvol sterrenchefs wist te overtuigen en nu ook enkele retailinkopers voor zich heeft gewonnen. Je vindt dat hoogtechnologische imitatievlees vanaf nu onder andere bij Albert Heijn – maar voorlopig enkel in hun Hollandse webshop, over inkoopmuren gesproken – en bij Crisp, waar Vlamingen wél mogen bestellen, tegen exact dezelfde prijzen als bij Appie bovendien. Zie je wel dat het kan.

Ik ga toch eens moeten proeven: “Beter dan de koe”, beweren ze namelijk zelf. Die veel te goedkope want overgesubsidieerde runderen innoveren niet, en vleesvervangerfabrieken wél, met de inzet van moleculaire analyses en 3D-printen en zo. Klinkt aannemelijk, maar tot nu toe kunnen veggieburgers de vleesliefhebber niet overtuigen. Is dat dan geheel te wijten aan de onkunde van de concurrenten?

Hou het gezellig

Want ja, vanochtend viel er een persberichtje in de mailbox: wel 4% van onze landgenoten nam deel aan de eerste Belgische editie van die fameuze Week Zonder Vlees eind oktober. Wacht eens even: vier procent? Dat zijn dus gewoon alle mensen die al vegetariër waren, toch? Zo gaan we het klimaat niet redden, hoor. Volgend jaar wagen ze een nieuwe poging. Benieuwd.

Net als onze politici, die vanochtend in Dubai een bijzonder vage en niet-bindende verklaring ondertekenden over duurzame landbouw en weerbare voedselsystemen, zetten ook onze retailers voorlopig niét in op een plantaardige kerst, afgaande op de vette gevulde kalkoen die in de stemmige eindejaarsspot van Carrefour op tafel komt. Act for Food, allemaal goed en wel, maar het moet liefst een béétje gezellig blijven, immers. Enfin, behalve voor die kalkoen dan, die de pech heeft dat we in donkere dagen meer dan ooit aan onze tradities vasthouden. U niet, misschien? Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

  • icon
    Food5 december, 2025
    [Filet Pur] Terug naar af

    Wat zit er achter die berichten over een Grote Uitverkoop? Wordt een stuk retailerfgoed straks compleet gecanceld? Moet ons land het binnenkort helemaal zonder hypermarkten redden? Filet Pur suggereert een gewaagd reddingsplan voor de geplaagde nummer drie.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN