RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AB InBevAIMMondelez
  • Onderwerpen FMCGPrijsconcurrentieToeleveringsketen
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Retailers eisen halt aan territoriale leverbeperkingen

icon
Food9 december, 2022
Shutterstock.com

Internationale fabrikanten spelen de Europese eenheidsmarkt uit verband: territoriale leverbeperkingen kosten consumenten veertien miljard euro per jaar, beweert de retailsector. Fabrikanten wijzen op nationale verschillen in wetgeving.

#singlemarket4all

Waarom zijn identieke producten in het ene land soms (veel) duurder dan in het andere? Fabrikanten beletten dat de Europese eenheidsmarkt functioneert zoals ze bedoeld is, stellen retailers. In een campagne met de hashtag #singlemarket4all lanceert retailfederatie EuroCommerce daarom een frontale aanval op de territoriale leveringsbeperkingen. In het kort komt het verwijt hierop neer: fabrikanten profiteren van de interne markt door hun productie voor Europa te concentreren in een of enkele vestigingen en door ingrediënten in te kopen waar zij dat willen. Van retailers en grossiers eisen ze echter dat die enkel inkopen bij hun nationale dochteronderneming, tegen een prijs die ze voor elke markt afzonderlijk vaststellen.

Een tactiek van fragmentering dus, waardoor consumenten in sommige landen meer betalen dan in andere, ook al zijn de productiekosten voor elke markt grotendeels gelijk. Een onderzoek van de Europese Commissie raamt dat deze beperkingen Europese consumenten 14 miljard per jaar kosten, in categorieën als cosmetica, detergenten, zoetwaren en dranken.

Boete voor AB InBev

In 2019 kreeg AB InBev een boete van 200 miljoen euro omdat de brouwer niet toeliet dat Belgische retailers bier van Jupiler en Leffe goedkoper zou invoeren uit Nederland en Frankrijk: de beschikbare volumes werden beperkt, het ontwerp en het formaat van de verpakkingen werd aangepast, de productinformatie was ééntalig. Concurrentievervalsing en misbruik van de machtspositie, concludeerde de Europese Commissie.

Maar is er sindsdien ten gronde veel veranderd? “Zo’n rechtszaak stuurt een sterk signaal uit, maar het probleem is daarmee nog niet weg”, zegt Leena Whittaker, die verantwoordelijk is voor concurrentieaangelegenheden bij EuroCommerce. “Het maakt de multinationals vooral waakzamer over de manier waarop ze die beperkingen in stand houden.” AB InBev is geen unicum: er loopt al sinds november 2019 een onderzoek naar gelijkaardige praktijken bij zoetwarenfabrikant Mondelez. Een uitspraak zou naar verluidt niet lang meer op zich laten wachten.

Koopkrachtcrisis

“Al meer dan tien jaar kaarten we dit aan bij de Commissie. Nu wordt het tijd om die eenheidsmarkt waar te maken”, klinkt het bij EuroCommerce. Retailers zelf dienen niet zo makkelijk klacht in: ze vinden het te moeilijk en er speelt schrik mee voor vergeldingsmaatregelen. “In Duitsland hebben we recent gezien dat grote fabrikanten hun leveringen stopzetten naar aanleiding van discussies over prijsverhogingen. Bovendien zijn retailers ook het slachtoffer van hun consumenten: als ze die bekende ‘must-have’ merkproducten niet in huis hebben, dan steekt de shopper gewoon de straat over naar de volgende winkel.”

De timing van de campagne is niet toevallig. Volgend jaar bestaat de Europese eenheidsmarkt dertig jaar, maar vooral: meer dan ooit hebben consumenten nood aan lagere prijzen om hun koopkracht te ondersteunen. “Retailers zien de energiekosten stijgen in hun eigen operaties, en ze kunnen ook de prijsstijgingen vergelijken van private labelproducten met die van merkproducten. Maar ze zien dat met name de grotere fabrikanten hun positie en hun kracht gebruiken om het wat verder door te drijven.”

“Misleidend argument”

Niet geheel verwonderlijk voelen de fabrikanten zich niet aangesproken door deze verwijten. De Europese merkenassociatie AIM ziet veel verklaringen voor prijsverschillen tussen Europese lidstaten, en verwijst daarbij naar een studie van economisch adviesbureau NERA. Lokale smaakvoorkeuren en eetgewoonten spelen een rol, net als de vele verschillen in lokale wetgeving over ingrediënten, etikettering, verpakking en recyclage.

Nationale concurrentie-autoriteiten blijken tot nu toe trouwens geen harde bewijzen te vinden van territoriale leverbeperkingen. Het bedrag van veertien miljard euro is volgens de merkenorganisatie volstrekt imaginair en onrealistisch. Opvallend, bovendien, is dat de prijzen en verpakkingen voor huismerkproducten van retailers even grote verschillen vertonen als die voor A-merken, omdat ze nu eenmaal te maken hebben met exact dezelfde wettelijke drempels en uiteenlopende marktverwachtingen. Het argument van de territoriale beperkingen is dan ook misleidend en dient enkel als rookgordijn voor het concurrentieverstorende gedrag van retailers die hun onderhandelingsmacht bundelen in allianties, aldus AIM-directeur Michelle Gibbons.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Internationale fabrikanten spelen de Europese eenheidsmarkt uit verband: territoriale leverbeperkingen kosten consumenten 14 miljard per jaar, beweert de retailsector. Fabrikanten wijzen op nationale verschillen in wetgeving.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food2 juni, 2023
    “Jumbo zet door in België”

    Er is geen sprake van dat Jumbo uit België vertrekt, zegt CEO Ton van Veen: de Belgische winkels groeien hard in omzet en kandidaat-franchisenemers melden zich. Op de thuismarkt wil de topman de formule wel aanscherpen.

  • icon
    Food2 juni, 2023
    [Filet Pur] Uit de nek gekletst

    Vliegen de deur uit: gewaardeerde medewerkers, verlieslatende filialen en minderwaardige hamburgers. En wat horen we waaien: staat het Gele Gevaar wérkelijk te koop? Dát is pas een vraag voor Filet Pur!

  • icon
    Food2 juni, 2023
    Pauwels Sauzen blijft verrassen

    (publireportage) Pauwels Sauzen, opgericht in 1909 en bekend van in de frituren, lanceerde in 2021 onder zijn eigen merk een retailassortiment. Vorig jaar werden grote stappen gezet in dit foodretailkanaal want vandaag is het merk haast niet meer weg te denken in de supermarkt.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food23 mei, 2023

    “Geen millimeter vooruitgang” bij Delhaize, of bocht in de maak?

  • icon

    Food17 mei, 2023

    Academici en kunstenaars roepen op tot boycot Delhaize

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN