RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AB InBevAhold DelhaizeAlbert HeijnAlproCarlsbergCarrefourColruytColruyt GroupDanoneJumboKraft HeinzLidlMondelez
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Trop is teveel

icon
Food3 november, 2023
Shutterstock.com

Vaststelling: consumenten lusten geen bier meer, maar snoepen zich wél arm. En als de regering geen maximumprijzen oplegt om de inflatie te beteugelen, dan doen fabrikanten het zelf. Ontwaart Filet Pur het begin van een trend?

Krommenaas

Belangeloos het voortouw nemen terwijl je concurrenten met gekruiste armen geamuseerd zitten toe te kijken: dat is het droeve lot van de marktleider. Vraag maar aan Stefan Goethaert: terwijl Colruyt Group in z’n eentje en op eigen kosten het welzijn van de vleeskip naar een ongekend hoog niveau tilt, gebaren de andere supermarktketens gewetenloos van krommenaas. De CEO is not amused, maar laat z’n ambities niet varen: vanaf 2026 zullen àlle kippenlijkjes in de schappen bij Colruyt een gelukkig leven achter de rug hebben gehad.

Een mooie boodschap die hij uitstuurde aan de vooravond van World Vegan Day, timing is immers alles. Maar effe serieus: wie volgt? Voorlopig niemand, dus. Tja, Lidl staat met z’n Beter Leven varkensvlees in ons land ook helemaal alleen. Het contrast met onze noorderburen is groot. Blijkbaar willen gierige Hollanders wél betalen voor dierenwelzijn, en Belgen niet. Vreemde vaststelling.

1.654 leeuwen

Was intussen op koopjesjacht: Ahold Delhaize, dat de Roemeense Profi-winkels voor de neus van het Poolse Biedronka wegkaapte voor een schamele 1,3 miljard euro. Volgens sommige aandeelhouders hadden ze dat geld beter besteed aan de inkoop van eigen aandelen, maar Frans Muller heeft nu eenmaal zijn principes: hij wil enkel actief zijn in markten waar hij nummer één of twee is. Et voilà: hij moet er nu enkel nog Lidl laten voorgaan. Carrefour – dat deze week de overname van de Cora-hypermarkten in hetzelfde land afrondde – volgt op enige afstand.

Dat die zowat 20 miljoen Roemenen hardnekkige vleeseters zijn, heeft de notoire pescotariër Muller niet tegengehouden. Interessant wijnland immers, al is dat nog weinig bekend. Beperkte koopkracht, maar een stilaan weer groeiende economie. De internationale concurrentie is er heftig, maar waar niet? De trotse leeuw van Delhaize prijkt dus binnenkort op 1.654 extra winkelgevels – want inderdaad, het logo van Mega Image is een kopie.

Zombiedrug

Weetje: chocolade is verslavender dan alcohol. Dat kunnen we afleiden uit de cijfers die enkele merkenmultinationals deze week publiceerden. De bierverkoop viel namelijk serieus tegen. Zeker bij AB InBev, dat nog altijd last heeft van anti-woke rednecks, ook al sponsoren ze in de VS nu het kooivechten, de favoriete sport van Trump-aanhangers. Maar ook bij Carlsberg, dat vooral het slechte zomerweer de schuld gaf. Beide verhoogden de prijzen fors, net als iedere zichzelf respecterende merkfabrikant, en betaalden dat met dalende volumes.

Geen centje pijn evenwel bij Mondelez, dat nochtans de tarieven met 12% verhoogde. Maar ja, als je één Oreo-koekje in je mond stopt, moet het hele pak eraan, dat is bekend. Consumenten hebben geen verweer tegen die suikerrush. Het lijkt wel een tot nu toe legale variant op die fameuze zombiedrug Tranq, maar toch komt er geen waarschuwing op de verpakking. Waar zit Frank Vandenbroucke als je hem nodig hebt? Nee, de toekomst lacht opperdealer Dirk Van de Put tegemoet. In ketchup daarentegen zit lang niet genoeg suiker om zware ontwenningsverschijnselen te veroorzaken wanneer consumenten cold turkey gaan, merken ze bij Kraft Heinz.

Verbijsterend

De foodretailers van hun kant hebben het nu helemaal gehad met die aanhoudende prijsverhogingen van hun merkenleveranciers. Trop is te veel en te veel is trop. Want ja, it’s that time of the year again: het traditionele spelletje hoger-lager, ook gekend als de jaargesprekken, komt weer op gang. Nu de grondstoffenprijzen weer dalen, moeten de verkoopprijzen volgen, maar wat constateren de inkoopdirecteuren met verbijstering: geen énkele producent stelt een prijsdaling voor. Onbegrijpelijk, toch? Ze vinden in Testaankoop een vastberaden medestander.

Wat hadden ze nu eigenlijk gedacht? De argumenten van de fabrikanten zijn bekend: ja, enkele grondstoffen zijn goedkoper geworden, maar onder andere suiker, cacao en olijfolie kosten nu hun gewicht in goud, de lonen zijn sowieso onbetaalbaar en energiecontracten laten zich ook niet elke week heronderhandelen. Van wederzijds begrip is echter totaal geen sprake meer: vergeet Oekraïne, de enige oorlog die nog van tel is, is de prijsoorlog tegen Albert Heijn en Jumbo, met hun importpromoties. Daar komen dus weer boycots van. We begonnen ze al te missen.

Ongezien

Het is natuurlijk allemaal weer de schuld van de Hollanders. Maar die krijgen nu het deksel op de neus. Hoezo? Volgt u even mee. Er is één merkfabrikant die wél oren heeft naar de verzuchtingen van de foodretailers. Moeten de prijzen omlaag? Welaan, de prijzen zúllen omlaag. Voor enkele referenties dan toch. En om helemaal zeker te zijn, komt die lagere prijs prominent op de verpakking zodat niemand er naast kan kijken. Voilà.

Want ja, dat is wat Danone nu doet met drie referenties van het plantaardige Alpro: betaal niet meer dan twee euro, staat erop in een naar fuchsia neigend rood (of omgekeerd, dat kan ook). Het valt niet te negeren. Ongezien. En alle Belgische inkopers zijn akkoord gegaan. Ah ja, als je lagere prijzen eist en je wordt op je wenken bediend, dan zeg je toch niet nee? Twee ketens echter vallen uit de boot, om de simpele reden dat ze hun voorraden over de grens inkopen. Eigen schuld, dikke bult. U mag twee keer raden wie dat zijn. Benieuwd naar hun reactie. Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN