Franchisenemers Albert Heijn niet tevreden over webshop

Franchisenemers Albert Heijn niet tevreden over webshop

De franchisenemers van Albert Heijn zijn niet tevreden over de manier waarop de inkomsten van de webshop worden verdeeld. Volgens hen gaat de webshop tegen de afspraken in aan de haal met een deel van hun omzet.

 

Geen afspraken rond AH.nl

Ondernemers die in zee gaan met Albert Heijn, maken afspraken rond het marktgebied met het moederbedrijf. Ahold zal geen eigen filialen openen in de buurt en ook andere ondernemers moeten een bepaalde afstand respecteren. Over de inkomsten van de webwinkel zijn momenteel echter geen afspraken.

 

De opbrengst van de webwinkel gaat immers volledig naar Albert Heijn en dat is ten onrechte volgens de franchisenemers, die vinden dat ze zo een deel van hun omzet verliezen. Daarom heeft een groep franchisenemers bijvoorbeeld al een eigen webshop of eigen afhaalpunten opgericht.

 

Albert Heijn zegt zelf in gesprek te zijn met de franchisenemers rond de verdeling van de inkomsten, zoals dat bij Jumbo eerder al gebeurde. Toch houdt de Vereniging van Albert Heijn Franchisenemers er rekening mee dat het opnieuw tot een rechtszaak kan komen met het moederbedrijf. Die optie zal op 27 september besproken worden op een bijeenkomst met franchisenemers en oud-franchisenemers.