Franchisenemers Albert Heijn niet tevreden over webshop

Franchisenemers Albert Heijn niet tevreden over webshop

Franchisenemers Albert Heijn niet tevreden over webshop
http://www.shutterstock.com/pic-312397322/

De franchisenemers van Albert Heijn zijn niet tevreden over de manier waarop de inkomsten van de webshop worden verdeeld. Volgens hen gaat de webshop tegen de afspraken in aan de haal met een deel van hun omzet.

 

Geen afspraken rond AH.nl

Ondernemers die in zee gaan met Albert Heijn, maken afspraken rond het marktgebied met het moederbedrijf. Ahold zal geen eigen filialen openen in de buurt en ook andere ondernemers moeten een bepaalde afstand respecteren. Over de inkomsten van de webwinkel zijn momenteel echter geen afspraken.

 

De opbrengst van de webwinkel gaat immers volledig naar Albert Heijn en dat is ten onrechte volgens de franchisenemers, die vinden dat ze zo een deel van hun omzet verliezen. Daarom heeft een groep franchisenemers bijvoorbeeld al een eigen webshop of eigen afhaalpunten opgericht.

 

Albert Heijn zegt zelf in gesprek te zijn met de franchisenemers rond de verdeling van de inkomsten, zoals dat bij Jumbo eerder al gebeurde. Toch houdt de Vereniging van Albert Heijn Franchisenemers er rekening mee dat het opnieuw tot een rechtszaak kan komen met het moederbedrijf. Die optie zal op 27 september besproken worden op een bijeenkomst met franchisenemers en oud-franchisenemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.