Franchisenemers Albert Heijn niet tevreden over webshop

Franchisenemers Albert Heijn niet tevreden over webshop
http://www.shutterstock.com/pic-312397322/

De franchisenemers van Albert Heijn zijn niet tevreden over de manier waarop de inkomsten van de webshop worden verdeeld. Volgens hen gaat de webshop tegen de afspraken in aan de haal met een deel van hun omzet.

 

Geen afspraken rond AH.nl

Ondernemers die in zee gaan met Albert Heijn, maken afspraken rond het marktgebied met het moederbedrijf. Ahold zal geen eigen filialen openen in de buurt en ook andere ondernemers moeten een bepaalde afstand respecteren. Over de inkomsten van de webwinkel zijn momenteel echter geen afspraken.

 

De opbrengst van de webwinkel gaat immers volledig naar Albert Heijn en dat is ten onrechte volgens de franchisenemers, die vinden dat ze zo een deel van hun omzet verliezen. Daarom heeft een groep franchisenemers bijvoorbeeld al een eigen webshop of eigen afhaalpunten opgericht.

 

Albert Heijn zegt zelf in gesprek te zijn met de franchisenemers rond de verdeling van de inkomsten, zoals dat bij Jumbo eerder al gebeurde. Toch houdt de Vereniging van Albert Heijn Franchisenemers er rekening mee dat het opnieuw tot een rechtszaak kan komen met het moederbedrijf. Die optie zal op 27 september besproken worden op een bijeenkomst met franchisenemers en oud-franchisenemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top