Marketeer van het Jaar werkt voor Colruyt

Marketeer van het Jaar werkt voor Colruyt

Marketeer van het Jaar werkt voor Colruyt
(c) Colruyt

Guy Elewaut is gisteren verkozen tot Marketeer van het Jaar 2017. De ex-Delhaizien krijgt de titel voor zijn inspanningen als marketingdirecteur van de winkelformule Colruyt Laagste Prijzen.

“Servicemarketing, geen productmarketing”

Elewaut studeerde eerst geschiedenis en vervolgens economie. In 1989 startte hij zijn carrière als journalist bij wat toen nog De Financieel-Economische Tijd heette. In 1998 stapte hij over naar Delhaize, waar hij zich achtereenvolgens bezig hield met de relaties met de pers en de investeerders, met strategie en tot slot met marketing. In 2013 trad hij in dienst van Colruyt, waar hij na een inloopperiode als gerant in de winkel van Wondelgem sinds oktober 2015 marketingdirecteur is van de winkelformule Colruyt Laagste Prijzen.

 

Op de vraag wat het grootste verschil is tussen marketeer zijn bij een retailer en diezelfde functie uitoefenen bij een bekend merk van consumentengoederen, antwoordt de kersverse marketeer van het jaar in Trends: het directe contact met de klanten. “Wij doen servicemarketing, geen productmarketing. Het gaat om de medewerkers, het contactcenter, de folders, de producten. Er zijn alleen al aan de kassa per jaar 100 miljoen transacties. Dat zijn 100 miljoen contacten van medewerkers met klanten. We moeten de hele ketting optimaliseren, want de zwakste schakel is bepalend.”

 

Pas eerste Vlaamse laureaat uit de retail

Hoewel het al de 23ste editie is van de Marketeer van het Jaar, is Guy Elewaut pas de eerste laureaat uit de retailsector. Aan Vlaamse kant dan toch, want bij de Franstaligen ging die titel vorig jaar al naar Yannick Bouillon van elektroketen Vanden Borre en in 2013 viel Delhaize al eens in de prijzen met Joachim Rubin. Die extra ‘pluim’ als eerste Vlaming had dit jaar overigens ook naar Werner Van Gansbeke van doe-het-zelfketen Gamma kunnen gaan, maar die pakte dus naast de hoofdprijs.

 

Elewaut  volgt Severine Distave van Alpro Europe op. Aan Franstalige kant gaat de prijs naar David Favest, de marketingdirecteur van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB. Leuk weetje: Elewaut is al de vierde Colruyt-man die door zakenblad Trends in de bloemetjes wordt gezet. Jo Colruyt werd Manager van het Jaar in 1992, Jef Colruyt deed hem dat 10 jaar later na en in 2015 werd Koen De Maesschalk nog uitgeroepen tot HR Manager van het Jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.