Marketeer van het Jaar werkt voor Colruyt

Marketeer van het Jaar werkt voor Colruyt

Marketeer van het Jaar werkt voor Colruyt
(c) Colruyt

Guy Elewaut is gisteren verkozen tot Marketeer van het Jaar 2017. De ex-Delhaizien krijgt de titel voor zijn inspanningen als marketingdirecteur van de winkelformule Colruyt Laagste Prijzen.

“Servicemarketing, geen productmarketing”

Elewaut studeerde eerst geschiedenis en vervolgens economie. In 1989 startte hij zijn carrière als journalist bij wat toen nog De Financieel-Economische Tijd heette. In 1998 stapte hij over naar Delhaize, waar hij zich achtereenvolgens bezig hield met de relaties met de pers en de investeerders, met strategie en tot slot met marketing. In 2013 trad hij in dienst van Colruyt, waar hij na een inloopperiode als gerant in de winkel van Wondelgem sinds oktober 2015 marketingdirecteur is van de winkelformule Colruyt Laagste Prijzen.

 

Op de vraag wat het grootste verschil is tussen marketeer zijn bij een retailer en diezelfde functie uitoefenen bij een bekend merk van consumentengoederen, antwoordt de kersverse marketeer van het jaar in Trends: het directe contact met de klanten. “Wij doen servicemarketing, geen productmarketing. Het gaat om de medewerkers, het contactcenter, de folders, de producten. Er zijn alleen al aan de kassa per jaar 100 miljoen transacties. Dat zijn 100 miljoen contacten van medewerkers met klanten. We moeten de hele ketting optimaliseren, want de zwakste schakel is bepalend.”

 

Pas eerste Vlaamse laureaat uit de retail

Hoewel het al de 23ste editie is van de Marketeer van het Jaar, is Guy Elewaut pas de eerste laureaat uit de retailsector. Aan Vlaamse kant dan toch, want bij de Franstaligen ging die titel vorig jaar al naar Yannick Bouillon van elektroketen Vanden Borre en in 2013 viel Delhaize al eens in de prijzen met Joachim Rubin. Die extra ‘pluim’ als eerste Vlaming had dit jaar overigens ook naar Werner Van Gansbeke van doe-het-zelfketen Gamma kunnen gaan, maar die pakte dus naast de hoofdprijs.

 

Elewaut  volgt Severine Distave van Alpro Europe op. Aan Franstalige kant gaat de prijs naar David Favest, de marketingdirecteur van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB. Leuk weetje: Elewaut is al de vierde Colruyt-man die door zakenblad Trends in de bloemetjes wordt gezet. Jo Colruyt werd Manager van het Jaar in 1992, Jef Colruyt deed hem dat 10 jaar later na en in 2015 werd Koen De Maesschalk nog uitgeroepen tot HR Manager van het Jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.