Marketeer van het Jaar werkt voor Colruyt

Marketeer van het Jaar werkt voor Colruyt
(c) Colruyt

Guy Elewaut is gisteren verkozen tot Marketeer van het Jaar 2017. De ex-Delhaizien krijgt de titel voor zijn inspanningen als marketingdirecteur van de winkelformule Colruyt Laagste Prijzen.

“Servicemarketing, geen productmarketing”

Elewaut studeerde eerst geschiedenis en vervolgens economie. In 1989 startte hij zijn carrière als journalist bij wat toen nog De Financieel-Economische Tijd heette. In 1998 stapte hij over naar Delhaize, waar hij zich achtereenvolgens bezig hield met de relaties met de pers en de investeerders, met strategie en tot slot met marketing. In 2013 trad hij in dienst van Colruyt, waar hij na een inloopperiode als gerant in de winkel van Wondelgem sinds oktober 2015 marketingdirecteur is van de winkelformule Colruyt Laagste Prijzen.

 

Op de vraag wat het grootste verschil is tussen marketeer zijn bij een retailer en diezelfde functie uitoefenen bij een bekend merk van consumentengoederen, antwoordt de kersverse marketeer van het jaar in Trends: het directe contact met de klanten. “Wij doen servicemarketing, geen productmarketing. Het gaat om de medewerkers, het contactcenter, de folders, de producten. Er zijn alleen al aan de kassa per jaar 100 miljoen transacties. Dat zijn 100 miljoen contacten van medewerkers met klanten. We moeten de hele ketting optimaliseren, want de zwakste schakel is bepalend.”

 

Pas eerste Vlaamse laureaat uit de retail

Hoewel het al de 23ste editie is van de Marketeer van het Jaar, is Guy Elewaut pas de eerste laureaat uit de retailsector. Aan Vlaamse kant dan toch, want bij de Franstaligen ging die titel vorig jaar al naar Yannick Bouillon van elektroketen Vanden Borre en in 2013 viel Delhaize al eens in de prijzen met Joachim Rubin. Die extra ‘pluim’ als eerste Vlaming had dit jaar overigens ook naar Werner Van Gansbeke van doe-het-zelfketen Gamma kunnen gaan, maar die pakte dus naast de hoofdprijs.

 

Elewaut  volgt Severine Distave van Alpro Europe op. Aan Franstalige kant gaat de prijs naar David Favest, de marketingdirecteur van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB. Leuk weetje: Elewaut is al de vierde Colruyt-man die door zakenblad Trends in de bloemetjes wordt gezet. Jo Colruyt werd Manager van het Jaar in 1992, Jef Colruyt deed hem dat 10 jaar later na en in 2015 werd Koen De Maesschalk nog uitgeroepen tot HR Manager van het Jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6 procent gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was vooral te danken aan de overname van WhiteWave. Op vergelijkbare basis was de groei 4,7 procent.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Regering stelt richtlijnen rond gebruik ‘artisanaal’ en ‘ambachtelijk’

16/10/2017

De FOD Economie heeft een lijst richtlijnen opgesteld rond het gebruik van de woorden ‘artisanaal’ en ‘ambachtelijk’ in productbenamingen. Een aantal supermarktketens en merken hebben zich op dat vlak al aangepast na een eerdere ophef in maart.

Spaans voedingsbedrijf wil Continental Foods overnemen

13/10/2017

Het Spaanse voedingsbedrijf GB Foods wil volgende week een bod uitbrengen op het Belgische Continental Foods, dat eigenaar is van merken als Devos Lemmens, Aiki en Royco. Ook twee andere partijen zouden interesse tonen.

“BABM nu hét aanspreekpunt van merkfabrikanten”

13/10/2017

De Belgische merkfabrikantenvereniging BABM is voortaan het belangrijkste aanspreekpunt voor retailers en andere stakeholders, na de integratie van de belangenverenigingen BMA (Business Managers Association) en AFV (Algemene Fabrikanten Vereniging). 

Carrefour laat klanten boodschappen leveren met Merci Voisin

13/10/2017

Supermarktgroep Carrefour heeft in Frankrijk met Merci Voisin een nieuw platform gelanceerd, dat klanten toelaat online boodschappen aan huis te laten leveren tegen een vergoeding. Een Uber voor boodschappen, zeg maar.

Back to top