Joachim Rubin (Delhaize) marketeer van het jaar

Joachim Rubin (Delhaize) marketeer van het jaar

Joachim Rubin van Delhaize is verkozen tot Franstalige marketeer van het jaar. Rubin (38) werd twee jaar geleden bij de Brusselse supermarktgroep de allereerste vicepresident marketing die niet uit de distributie kwam, al kende hij de voedingswereld wel door en door.

Knappe carrière

"Ik zeg altijd dat ik lang op de borden van de mensen heb gelegen", omschrijft de laureaat zijn carrière als marketeer. Die begon na het afronden van zijn studies economische wetenschappen aan de ULB bij Bongrain. Met een postuniversitair masterprogramma 'Marketing & Advertising' van de Solvay Business School op zak ging hij in 2001 aan de slag bij Danone, dat hem vier jaar later naar Hongarije uitstuurde.

 

Om familiale redenen keerde Rubin in 2007 al terug naar ons land en werd marketingdirecteur van Bel Belgium, bekend van onder meer Babybel, La Vache Qui Rit, Boursin, Leerdammer en Maredsous. Tot hij twee jaar geleden bij Delhaize terecht kwam: "Toen ik die overstap bekendmaakte, vond mijn ex-werkgever dat ik naar de vijand overstapte, en vice versa."

 

Het DNA van de Leeuw

Rubin omschrijft zichzelf als de kapitein van een grote tanker, die de koers moet houden temidden van de concurrentiële en economische stormen. Aan opdrachten geen gebrek: de huismerken herlanceren, een specifieke grafische code creëren, de reputatie van dure supermarkt afschudden, persoonlijke relaties met de klanten opbouwen, ga zo maar door. Kortom, opnieuw aankopen met het DNA van de Leeuw.

 

"We zijn er onder meer al in geslaagd de folder te laten evolueren en het Biggest Cooking Event te organiseren, maar ons werk is nog lang niet af. We moeten de mensen voldoende redenen geven om van Delhaize te houden", aldus Rubin, die als marketingdirecteur bij Bel Belgium stond Rubin in 2011 al eens op de shortlist voor de marketeer van het jaar, maar toen de duimen moest leggen voor Niels Van Dam (Unilever).

 

Aan Nederlandstalige kant ging de titel van Marketeer van het Jaar trouwens naar Stephane Vermeiren van Rabobank.be. De bankier haalde het van Lucia Soetens (Côte d'Or), Peter Claes (VRT) en Geert Van Aelst (Tiense Suikerraffinaderij). De verkiezing "Marketer of the Year" is een initiatief van StiMa, de vroegere Stichting Marketing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top