Joachim Rubin (Delhaize) marketeer van het jaar

Joachim Rubin (Delhaize) marketeer van het jaar

Joachim Rubin van Delhaize is verkozen tot Franstalige marketeer van het jaar. Rubin (38) werd twee jaar geleden bij de Brusselse supermarktgroep de allereerste vicepresident marketing die niet uit de distributie kwam, al kende hij de voedingswereld wel door en door.

Knappe carrière

"Ik zeg altijd dat ik lang op de borden van de mensen heb gelegen", omschrijft de laureaat zijn carrière als marketeer. Die begon na het afronden van zijn studies economische wetenschappen aan de ULB bij Bongrain. Met een postuniversitair masterprogramma 'Marketing & Advertising' van de Solvay Business School op zak ging hij in 2001 aan de slag bij Danone, dat hem vier jaar later naar Hongarije uitstuurde.

 

Om familiale redenen keerde Rubin in 2007 al terug naar ons land en werd marketingdirecteur van Bel Belgium, bekend van onder meer Babybel, La Vache Qui Rit, Boursin, Leerdammer en Maredsous. Tot hij twee jaar geleden bij Delhaize terecht kwam: "Toen ik die overstap bekendmaakte, vond mijn ex-werkgever dat ik naar de vijand overstapte, en vice versa."

 

Het DNA van de Leeuw

Rubin omschrijft zichzelf als de kapitein van een grote tanker, die de koers moet houden temidden van de concurrentiële en economische stormen. Aan opdrachten geen gebrek: de huismerken herlanceren, een specifieke grafische code creëren, de reputatie van dure supermarkt afschudden, persoonlijke relaties met de klanten opbouwen, ga zo maar door. Kortom, opnieuw aankopen met het DNA van de Leeuw.

 

"We zijn er onder meer al in geslaagd de folder te laten evolueren en het Biggest Cooking Event te organiseren, maar ons werk is nog lang niet af. We moeten de mensen voldoende redenen geven om van Delhaize te houden", aldus Rubin, die als marketingdirecteur bij Bel Belgium stond Rubin in 2011 al eens op de shortlist voor de marketeer van het jaar, maar toen de duimen moest leggen voor Niels Van Dam (Unilever).

 

Aan Nederlandstalige kant ging de titel van Marketeer van het Jaar trouwens naar Stephane Vermeiren van Rabobank.be. De bankier haalde het van Lucia Soetens (Côte d'Or), Peter Claes (VRT) en Geert Van Aelst (Tiense Suikerraffinaderij). De verkiezing "Marketer of the Year" is een initiatief van StiMa, de vroegere Stichting Marketing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top