Joachim Rubin (Delhaize) marketeer van het jaar | RetailDetail

Joachim Rubin (Delhaize) marketeer van het jaar

Joachim Rubin (Delhaize) marketeer van het jaar

Joachim Rubin van Delhaize is verkozen tot Franstalige marketeer van het jaar. Rubin (38) werd twee jaar geleden bij de Brusselse supermarktgroep de allereerste vicepresident marketing die niet uit de distributie kwam, al kende hij de voedingswereld wel door en door.

Knappe carrière

"Ik zeg altijd dat ik lang op de borden van de mensen heb gelegen", omschrijft de laureaat zijn carrière als marketeer. Die begon na het afronden van zijn studies economische wetenschappen aan de ULB bij Bongrain. Met een postuniversitair masterprogramma 'Marketing & Advertising' van de Solvay Business School op zak ging hij in 2001 aan de slag bij Danone, dat hem vier jaar later naar Hongarije uitstuurde.

 

Om familiale redenen keerde Rubin in 2007 al terug naar ons land en werd marketingdirecteur van Bel Belgium, bekend van onder meer Babybel, La Vache Qui Rit, Boursin, Leerdammer en Maredsous. Tot hij twee jaar geleden bij Delhaize terecht kwam: "Toen ik die overstap bekendmaakte, vond mijn ex-werkgever dat ik naar de vijand overstapte, en vice versa."

 

Het DNA van de Leeuw

Rubin omschrijft zichzelf als de kapitein van een grote tanker, die de koers moet houden temidden van de concurrentiële en economische stormen. Aan opdrachten geen gebrek: de huismerken herlanceren, een specifieke grafische code creëren, de reputatie van dure supermarkt afschudden, persoonlijke relaties met de klanten opbouwen, ga zo maar door. Kortom, opnieuw aankopen met het DNA van de Leeuw.

 

"We zijn er onder meer al in geslaagd de folder te laten evolueren en het Biggest Cooking Event te organiseren, maar ons werk is nog lang niet af. We moeten de mensen voldoende redenen geven om van Delhaize te houden", aldus Rubin, die als marketingdirecteur bij Bel Belgium stond Rubin in 2011 al eens op de shortlist voor de marketeer van het jaar, maar toen de duimen moest leggen voor Niels Van Dam (Unilever).

 

Aan Nederlandstalige kant ging de titel van Marketeer van het Jaar trouwens naar Stephane Vermeiren van Rabobank.be. De bankier haalde het van Lucia Soetens (Côte d'Or), Peter Claes (VRT) en Geert Van Aelst (Tiense Suikerraffinaderij). De verkiezing "Marketer of the Year" is een initiatief van StiMa, de vroegere Stichting Marketing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".