BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wie grijpt de macht in boomende foodboxmarkt?

iconFood18 maart, 2021

Mede door de coronacrisis verdrievoudigde de Belgische markt voor maaltijdboxen het voorbije jaar. Waarnemers menen dat die groei zal aanhouden, en dus komen er nog steeds nieuwe spelers bij, naast gevestigde waarden als HelloFresh en Foodbag.

 

8,4 miljoen maaltijdboxen

Volgens marktonderzoeksbureau Shopperware spendeerden alle Belgen samen vorig jaar bijna 600 miljoen euro aan maaltijdboxen, een verdrievoudiging tegenover een jaar eerder. Alles bij elkaar gaat het om 8,4 miljoen maaltijdboxen. “Daar heeft de lange horecasluiting tijdens beide lockdowns natuurlijk veel mee te maken”, zegt onderzoeker Dirk Vanderveken in Het Laatste Nieuws.

 

De Belgische markt wordt gedomineerd door twee grote spelers, weet Vanderveken. “Had HelloFresh in pre-coronatijden al zo’n 27% marktaandeel, dan wist die volgens onze steekproeven intussen maar liefst 42% van de markt in te palmen.” Het Belgische Foodbag verkocht vorig jaar ongeveer drie miljoen boxen, goed voor een marktaandeel van 29%. De top-3 wordt vervolledigd door de “Simply You Box” van supermarktketen Carrefour, met een marktaandeel van 13%.

 

Nieuwe spelers

De overige 16% is momenteel in handen van kleinere spelers als Marley Spoon en Ekomenu. Toch is de markt niet volledig verzadigd, meent Vanderveken: “ook als de restaurants weer open mogen, zal de markt van foodboxen maandelijks met 7 à 8% blijven stijgen.”

 

Dat velen geloven dat er nog ruimte voor expansie is, blijkt verder uit het aantal nieuwe initiatieven dat de voorbije weken werd gelanceerd. Vorige week maakte de VRT nog bekend dat het populaire kookprogramma ‘Dagelijkse Kost’ van Jeroen Meus een eigen maaltijdbox zou krijgen. HNGRY is dan weer net gestart met een box met artisanale kant-en-klaargerechten. “Alleen wie iets uniek aanbiedt, zal nog een plek kunnen afdwingen op de foodboxmarkt”, zegt initiatiefnemer Thierry Peeters.

 

Daarnaast is er ook Pascale Naessens, die in samenwerking met Aramark ook een eigen paasbox op de markt brengt. Nadien zullen ze op geregelde tijdstippen een nieuwe, passende box uitbrengen. Naessens wil “vers en gezond in één veelgangenmenu samenbrengen, zonder dat de mensen er zelf nog werk aan hebben.”

 

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Mede door de coronacrisis verdrievoudigde de Belgische markt voor maaltijdboxen het voorbije jaar. Waarnemers menen dat die groei zal aanhouden, en dus komen er nog steeds nieuwe spelers bij, naast gevestigde waarden als HelloFresh en Foodbag.   8,4 miljoen maaltijdboxen Volgens marktonderzoeksbureau Shopperware spendeerden alle Belgen samen vorig jaar bijna 600 miljoen euro aan maaltijdboxen, een verdrievoudiging tegenover een jaar eerder. Alles bij elkaar gaat het om 8,4 miljoen maaltijdboxen. “Daar heeft de lange horecasluiting tijdens beide lockdowns natuurlijk veel mee te maken”, zegt onderzoeker Dirk Vanderveken in Het Laatste Nieuws.   De Belgische markt wordt gedomineerd door twee grote spelers, weet...

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood5 augustus, 2022
    Voedselprijzen herstellen: daling van bijna 10%

    De wereldwijde voedselprijzen zijn aan een correctie bezig: in juli daalden de grondstofprijzen het sterkst sinds 2008 en dat al voor de vijfde maand op rij. Al rest er nog veel onzekerheid.

  • iconFood5 augustus, 2022
    Getir: “Geen darkstore? Dan met open deuren”

    Getir heeft een oplossing nu steeds meer steden darkstores verbieden: in Amsterdam laat de flitsbezorger zijn magazijn ook dienstdoen als een ‘gewone’ supermarkt.

  • iconFood5 augustus, 2022
    AH-uitbater Peeters-Govers stopt met slagerij

    De groep Peeters-Govers zet zijn ambities om een slagerijketen te beginnen opzij: voor de slagerij in Turnhout wordt een overnemer gezocht. Alle aandacht gaat naar de AH-supermarkten van de franchisenemer, want die gaan richting de 50 stuks.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood15 juli, 2022
    Alvo-supermarkt Magda over naar Spar Colruyt Group
  • iconAlgemeen29 juli, 2022
    De expansieplannen van Colruyt Group
  • iconFood28 juli, 2022
    België is lelijk eendje voor Carrefour
  • iconAlgemeen28 juli, 2022
    Amazon geeft Amazon.be definitief op
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN