“Levering voeding aan huis zorgt voor massale luchtvervuiling”

“Levering voeding aan huis zorgt voor massale luchtvervuiling”
Shutterstock

De dieseltrucks die de Londenaars hun online bestelde voeding aan huis leveren, vervuilen evenveel als een auto die jaarlijks 2,4 miljoen keer de ringweg rond de Britse hoofdstad rondrijdt.

 

Gekoeld tranport is de boosdoener

De manier waarop we onze voeding inkopen, is grondig gewijzigd. We laten die meer en meer aan huis afleveren - ook steeds vaker via gekoeld transport - en dat heeft een nefaste invloed op de luchtkwaliteit, zeker in een stad, zegt een studie van het Britse marktonderzoeksbureau YouGov.

 

Er is niet alleen de uitstoot van de vrachtwagen, ook de koelinstallatie zorgt voor extra vervuiling. Die koelinstallatie stoot zelfs zowat dertig keer zoveel CO2 uit als de motor van de vrachtwagen.

 

Emissieloze koelvrachtwagen

De studie van YouGov werd gemaakt in opdracht van de belangenorganisatie Clean Air Alliance en transporteur Dearman. Die laatste is voor de Britse warenhuizgroep Sainsbury’s gestart met het testen van een emissieloze truck, die wordt aangedreven door een motor op vloeibare stikstof.

 

Air Products, dat mee aan de ontwikkeling van de vrachtwagen bijdroeg, stelt dat de vrachtwagen op stickstof tijdens het drie maanden durende testproject 1,6 ton koolstofdioxide minder zal uitstoten. Dat komt qua hoeveelheid overeen met de uitstoot van 14.500 kilometer in een moderne personenauto.

 

Daarnaast vermijdt de vrachtwagen ook de uitstoot van 37 kg stikstofoxide en 2 kg fijnstof. Bovendien zijn de luidruchtige dieselaggregaten ingeruild voor een stille koeleenheid.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top