“Levering voeding aan huis zorgt voor massale luchtvervuiling”

“Levering voeding aan huis zorgt voor massale luchtvervuiling”
Shutterstock

De dieseltrucks die de Londenaars hun online bestelde voeding aan huis leveren, vervuilen evenveel als een auto die jaarlijks 2,4 miljoen keer de ringweg rond de Britse hoofdstad rondrijdt.

 

Gekoeld tranport is de boosdoener

De manier waarop we onze voeding inkopen, is grondig gewijzigd. We laten die meer en meer aan huis afleveren - ook steeds vaker via gekoeld transport - en dat heeft een nefaste invloed op de luchtkwaliteit, zeker in een stad, zegt een studie van het Britse marktonderzoeksbureau YouGov.

 

Er is niet alleen de uitstoot van de vrachtwagen, ook de koelinstallatie zorgt voor extra vervuiling. Die koelinstallatie stoot zelfs zowat dertig keer zoveel CO2 uit als de motor van de vrachtwagen.

 

Emissieloze koelvrachtwagen

De studie van YouGov werd gemaakt in opdracht van de belangenorganisatie Clean Air Alliance en transporteur Dearman. Die laatste is voor de Britse warenhuizgroep Sainsbury’s gestart met het testen van een emissieloze truck, die wordt aangedreven door een motor op vloeibare stikstof.

 

Air Products, dat mee aan de ontwikkeling van de vrachtwagen bijdroeg, stelt dat de vrachtwagen op stickstof tijdens het drie maanden durende testproject 1,6 ton koolstofdioxide minder zal uitstoten. Dat komt qua hoeveelheid overeen met de uitstoot van 14.500 kilometer in een moderne personenauto.

 

Daarnaast vermijdt de vrachtwagen ook de uitstoot van 37 kg stikstofoxide en 2 kg fijnstof. Bovendien zijn de luidruchtige dieselaggregaten ingeruild voor een stille koeleenheid.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue zoekt werknemers voor magazijn in Luik

17/03/2017

Op de website van Coolblue is momenteel een vacature te vinden voor een teamleider bezorging voor een magazijn in Luik. Daarmee worden de plannen van de Nederlandse webshop om de taalgrens over te steken nog concreter.

Bol.com lanceert augmented reality app voor meubels

16/03/2017

Bezoekers van bol.com die hun oogje hebben laten vallen op een bepaald meubelstuk, kunnen voortaan eerst uitproberen of dat wel in hun interieur past. De webwinkel heeft daarvoor een app met augmented reality uitgebracht.

Google: consument shopt specifieker

10/03/2017

Consumenten zoeken op het internet steeds specifieker om precies dat te vinden waarnaar ze op zoek zijn. Als het gaat om shoppen, kunnen retailers en producenten de consument helpen met zijn zoektocht én profiteren door hun onlinesales op te krikken.

Fietsenwinkel.nl wil omzet dit jaar verdubbelen

09/03/2017

De International Bike Group (IBG), het moederbedrijf van Fietsenwinkel.nl, wil dit jaar zijn omzet verdubbelen. In 2016 steeg de omzet al met 65 procent naar 40 miljoen euro, maar voor 2017 wordt er gemikt op ongeveer 85 miljoen euro.

Amazon Pantry komt naar België

09/03/2017

De Amerikaanse webshop Amazon lanceert in België Pantry, de boodschappendienst waarmee het een aanbod droge voeding aan huis levert. Voorlopig is er wel nog geen sprake van de lancering van Amazon Fresh.

Android Pay gelanceerd in België

07/03/2017

Google heeft zijn betaaloplossing Android Pay ook gelanceerd in België. De service is wel nog niet voor iedereen beschikbaar. Enkel klanten van BNP Paribas Fortis, Hello bank! en Fintro die beschikken over een kredietkaart, kunnen Android Pay gebruiken.

Back to top