“Levering voeding aan huis zorgt voor massale luchtvervuiling”

“Levering voeding aan huis zorgt voor massale luchtvervuiling”

“Levering voeding aan huis zorgt voor massale luchtvervuiling”
Shutterstock

De dieseltrucks die de Londenaars hun online bestelde voeding aan huis leveren, vervuilen evenveel als een auto die jaarlijks 2,4 miljoen keer de ringweg rond de Britse hoofdstad rondrijdt.

 

Gekoeld tranport is de boosdoener

De manier waarop we onze voeding inkopen, is grondig gewijzigd. We laten die meer en meer aan huis afleveren - ook steeds vaker via gekoeld transport - en dat heeft een nefaste invloed op de luchtkwaliteit, zeker in een stad, zegt een studie van het Britse marktonderzoeksbureau YouGov.

 

Er is niet alleen de uitstoot van de vrachtwagen, ook de koelinstallatie zorgt voor extra vervuiling. Die koelinstallatie stoot zelfs zowat dertig keer zoveel CO2 uit als de motor van de vrachtwagen.

 

Emissieloze koelvrachtwagen

De studie van YouGov werd gemaakt in opdracht van de belangenorganisatie Clean Air Alliance en transporteur Dearman. Die laatste is voor de Britse warenhuizgroep Sainsbury’s gestart met het testen van een emissieloze truck, die wordt aangedreven door een motor op vloeibare stikstof.

 

Air Products, dat mee aan de ontwikkeling van de vrachtwagen bijdroeg, stelt dat de vrachtwagen op stickstof tijdens het drie maanden durende testproject 1,6 ton koolstofdioxide minder zal uitstoten. Dat komt qua hoeveelheid overeen met de uitstoot van 14.500 kilometer in een moderne personenauto.

 

Daarnaast vermijdt de vrachtwagen ook de uitstoot van 37 kg stikstofoxide en 2 kg fijnstof. Bovendien zijn de luidruchtige dieselaggregaten ingeruild voor een stille koeleenheid.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.