Little Monsters
Het ‘Little Monsters’-rapport van Greenpeace toonde aan dat de kindermode van een flink aantal merken giftige stoffen bevatte. Eén van die merken is Burberry, dat nu dus beloofd heeft om de giftige stoffen tegen 1 januari 2020 te elimineren. Na de publicatie van het rapport had Burberry gezegd dat hun kledij veilig is en voldoet aan de internationale regels, maar die uitspraken waren echter niet voldoende voor de leden van Greenpeace.
Er brak dan ook fel protest los tegen het merk: bij verschillende winkels werden acties gehouden en Burberry werd op Twitter, Facebook en Instagram overspoeld door berichten van activisten, die eisten dat Burberry op zou houden met het gebruik van giftige stoffen.
Druk op andere luxemerken
Burberry is nu dus gezwicht voor de druk van Greenpeace en is daarmee al het negentiende merk dat meewerkt aan de ‘Detox Solution Commitment’ van Greenpeace, naast bedrijven zoals Zara, Benetton, H&M en Levi’s. Allemaal willen ze giftige stoffen bij de productie van hun kledij tegen 2020 terugdringen naar nul.
Burberry zet met de stap ook andere luxemerken onder druk. “Met de opkomende Fashion Weeks lopen merken als Gucci, Versace en Louis Vuitton het risico om achter te blijven. Van budgetmode tot luxe, mensen hebben het recht om te eisen dat onze kleren vrij zijn van gevaarlijke chemicaliën en grote merken dragen de verantwoordelijkheid om daar iets aan te doen”, zegt Ilze Smit, Detox campaigner bij Greenpeace International.