Internationale expansie
Na Groot-Brittannië (waar de eerste vestiging in 2001 opende in Londen) en na Frankrijk (in 2007 in Parijs) start Uniqlo nu ook de verovering van Duitsland. Begin volgend jaar opent het Japanse modemerk in Berlijn een flagshipstore van 2.500 m². Die komt in de Tauentzienstraße, het verlengde van de populaire winkelstraat Kurfürstendamm.
Volgens Bernd Hauptkorn, sinds vorige zomer verantwoordelijk voor de expansie van Uniqlo in Europa, is Berlijn de ideale uitvalsbasis voor nog meer winkels in andere Duitse grootsteden. Het is immers een trendgevoelige en modebewuste stad met cultuur en veel toeristen.
Bijna 10 miljard euro omzet
Het Japanse modemerk, eigendom van Fast Retailing, is vandaag al met meer dan 1.200 filialen actief in zo’n 14 landen en specialiseert zich in betaalbare basics zoals T-shirts, ondergoed, jurken, broeken en jassen. De groep werkt creatief vaak samen met grote buitenlandse namen.
Met succes, want Fast Retailing realiseerde vorig jaar een omzet van bijna 10 miljard euro, een operationele marge van 14% en een nettowinst van 824 miljoen euro.
De Japanse groep profileert zich meer en meer als een te duchten concurrent voor Inditex (Zara) en H&M: terwijl die concurrenten de voorbije vijf jaar hun verkoop verdubbelden, verdrievoudigde de Uniqlo-moeder haar omzet, vooral via nieuwe winkels. Met bijna 10 miljard euro omzet komen de Japanners intussen al aardig in de buurt van de 12 miljard euro die de Amerikaanse concurrent Gap vorig jaar omzette.