Ook winkelopeningen tillen omzet hoger
In de eerste negen maanden van zijn gebroken boekjaar realiseerde New Look al een omzet van 1,2 miljard pond (1,44 miljard euro), wat 5,6% meer was dan het jaar voordien. Een deel van de aangroei is evenwel afkomstig van nieuwe verkooppunten: op vergelijkbare basis bedroeg de omzetgroei immers ‘maar’ 1,1%.
Die stijging werd vooral online gehaald: in de 39 weken tot eind december lag de webverkoop 65,6% hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. In de eigen webshop bedroeg de toename 43,3%, de verkoop via webkanalen van derden steeg immers nog sneller.
Meer aandacht voor mannenkleding en China
Intussen zet New Look zijn internationale expansie voort: volgende maand worden de eerste winkels in China geopend in Peking en Shanghai. Tegen volgend jaar moet de teller er op twintig staan. Voorts wil de keten ook verder doorbreken in Rusland, terwijl ze in Polen haar partner in de joint venture wil uitkopen. Wereldwijd telt New Look 1.104 winkels.
Topman Anders Kristianson wil bovendien ook meer inzetten op mannenkleding. Het aandeel daarvan in de totale verkoop moet stijgen van 4% naar 8%, liet hij optekenen. New Look is in handen van oprichter Tom Singh en de investeringsfondsen Apax and Permira. Zij willen het bedrijf, dat in het laatste kwartaal van 2013 een winst van 83,3 miljoen pond (100 miljoen euro) boekte, eerst verder op de rails hebben vooraleer aan een beursgang wordt gewerkt.