RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Schone Kleren Campagne voert actie in Brusselse Nieuwstraat

icon
Mode22 september, 2012

H&M, Zara, Gap en Levi Strauss & Co kop van jut

Volgens de actievoerders vielen er in 2011 al 2.400 werknemers in zwijm op het werk door stress, uitputting en chronische ondervoeding. Met hun armzalige loon – het minimumloon in Cambodja is 46 euro per maand, hoewel de arbeiders (85% vrouwen) wekelijks vaak 70 tot 80 uur werken – kunnen ze onmogelijk voldoende en gezond eten kopen, aldus de Schone Kleren Campagne, die stelt dat de cijfers wellicht nog een onderschatting zijn van een probleem dat al langer dan vandaag bekend is.

 

H&M, Zara, Gap en Levi Strauss & Co zijn de grootste opkopers van kleding in Cambodja. “Bijgevolg moeten zij hun verantwoordelijkheid nemen en zich verbinden tot het betalen van een leefbaar loon”, vindt Ben Vanpeperstraete, coördinator van de Schone Kleren Campagne in België. De actievoerders stellen dat het grootste deel van de kleding die in Belgische winkels hangt, nog altijd niet “eerlijk” geproduceerd.

 

Minimumloon verviervoudigen

Volgens onderzoek zou “een leefbaar loon” vier keer zo hoog moeten zijn. “Kledingarbeiders houden elke dag minder dan een euro over om eten te kopen. We willen dat de kledingmerken zich hard maken voor een leefbaar loon, zodat de arbeiders een waardig leven kunnen leiden”, zegt Ben Vanpeperstraete. Hij steunt daarmee Athit Kong, vice-president van de Cambodjaanse vakbond C.CADWU, die een “onmiddellijke stijging van de minimumlonen tot 101 euro per maand” eist.

 

“H&M, Gap, Levi Strauss & Co en Zara moeten stoppen met hun concurrentiepositie te bouwen op oneerlijke arbeidsvoorwaarden. Internationale kopers moeten concrete toezeggingen doen. Ze moeten inkopen aan een prijs die een leefbaar loon garandeert en arbeidsomstandigheden hanteren die de mensenrechten respecteren”, aldus nog de Schone Kleren Campagne, die de betrokken ketens alvast per brief heeft opgeroepen in deze hun verantwoordelijkheid te nemen.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode19 mei, 2025
    [Uniek & Authentiek] Hoe In ’t Boerke jongeren naar de fysieke winkel lokt

    Werkkledij is een trendy modeartikel geworden: met een uniek assortiment en een eigenzinnige koers weet de Antwerpse speciaalzaak In ’t Boerke jonge shoppers aan te trekken. “Ze moeten naar de winkel komen”, zegt zaakvoerster Ingrid Brisé.

  • icon
    Mode16 mei, 2025
    Groep achter JBC, CKS en Mayerline opnieuw van start in Nederland

    Claes Retail Group, het bedrijf boven de Belgische modemerken JBC, CKS en Mayerline, viert zijn vijftigste verjaardag met het beste bedrijfsresultaat in acht jaar. De retailer opende zopas een winkel in het Nederlandse Sluis.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar

    De Amerikaanse sportwinkelketen Dick’s Sporting Goods wil zijn sectorgenot Foot Locker overnemen. Die kampt met tegenvallende cijfers en dreigende invoertarieven.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN