EuroCommerce: “Consumenten willen veel keuze, huismerken bieden die"

EuroCommerce: “Consumenten willen veel keuze, huismerken bieden die"
http://www.shutterstock.com/nl/pic-78922252/

EuroCommerce en de European Retail Round Table (ERRT) hebben een nieuw rapport vrijgegeven over de waarde van huismerken. Daaruit blijkt dat consumenten vooral veel keuze willen, maar dat die verschillende keuzes niet verwarrend mogen zijn.

 

Unique Selling Proposition

Om de keuzes zo logisch mogelijk te houden, moeten retailers hun assortiment op de juiste manier voorstellen, met zo weinig mogelijk dubbele producten met minimale verschillen. Daarom is het voor retailers bijzonder belangrijk om hun assortiment juist uit te kiezen. Vooral voor fysieke retailers kan een slecht samengesteld assortiment een slok op de borrel schelen.

 

Elk product in de winkel moet een ‘Unique Selling Proposition’ hebben en vooral bij discounters is dat van groot belang, menen EuroCommerce en de European Retail Round Table (ERRT) verder nog. Het aanbod van discounters is immers nog beperkter dan dat bij de traditionele retailers en zij moeten duplicatie dus zoveel mogelijk vermijden. Huismerken zijn in die context bijzonder belangrijk, omdat elk product zo ontworpen kan worden om de keuze voor de klant optimaal te verbeteren.

 

De concurrentie van discounters zal er volgens het rapport voor zorgen dat ook bij traditionele retailers de huismerken steeds belangrijker worden. Een goed aanbod van huismerken kan er immers voor zorgen dat het aantal SKU’s beduidend lager ligt, wat zorgt voor lagere kosten. Online retailers hebben dan weer het voordeel dat consumenten zelf hun voorkeuren kunnen aanpassen. Zij kunnen een veel breder aanbod bieden zonder het risico te lopen dat klanten overrompeld raken door het aanbod.

 

Crisis zorgde voor opmars huismerk

Het consumentengedrag is bovendien sterk gewijzigd sinds de start van de crisis in 2008: de consument is prijsbewuster geworden en koos daarom al sneller voor de huismerken. Die kennen ze daardoor nu beter, waardoor ze de huismerken ook meer kopen. Volgens een studie van de Private Label Manufacturers Association waren de huismerken in 2014 goed voor 30% van de markt in vijftien Europese landen.

 

Producenten van A-merken hebben de voorbije jaren dan ook minder geïnvesteerd in innovatie, om zo de prijzen laag te kunnen houden, zodat ze de concurrentie met de huismerken konden aangaan. Daarnaast hebben ze vooral geïnvesteerd in opkomende markten, omdat daar nog het meeste groeipotentieel te vinden is.

 

Retailers van hun kant worden dan weer gedwongen om wel te innoveren, om zich te onderscheiden van de concurrentie en zich aan te passen aan het veranderende consumentengedrag. Consumenten hebben immers veel mogelijkheden bij hun keuze voor een bepaalde retailer en die opties gebruiken ze ook, waardoor ze retailers dwingen om steeds nieuwe manieren te zoeken om klanten aan te trekken. De opkomst van e-commerce en de mogelijkheid om makkelijker prijzen te vergelijken, hebben dat nog meer versterkt.

 

Daarbij wordt ook veel geïnvesteerd in het innoveren van de huismerken, waarbij retailers het voordeel hebben van de directe toegang tot data rond de verkoop en populariteit van producten. De huismerken nemen daardoor steeds meer de leiding wanneer het aankomt op het creëren van nieuwe categorieën die eerder werden genegeerd door de grote producenten. Die innovatie zou voor retailers de beste manier zijn om zich te onderscheiden van de concurrentie. Zelfs een kleine wijziging kan waarde creëren voor klant en retailer, besluit EuroCommerce, de vakorganisatie die de retail, wholesale en internationale handel vertegenwoordigt bij de EU.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste European Retail Day: Maakt de eenheidsmarkt de macht?

01/12/2017

In Europa is de retail goed voor een job op zeven. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat die jobs blijven bestaan? Door internationale handel in een eengemaakte markt te stimuleren, klonk het op de European Retail Day in Brussel.

 

ABN Amro: “Meer shop-in-shops in de toekomst”

01/12/2017

In een nieuwe sector update voor de retail geeft ABN Amro aan te verwachten dat shop-in-shops in de toekomst steeds meer het straatbeeld zullen domineren, omdat die consumenten verrassen en nieuwsgierig maken.

Eerste European Retail Day focust op groei en concurrentievermogen

24/10/2017

Hoe kan de Europese retailsector haar concurrentiepositie en toekomstige groei veiligstellen in tijden van ingrijpende verandering? Dat bespreken experts, topretailers en beleidsmakers op de eerste European Retail Day in Brussel.

A-merken razendsnel duurder in België

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2% duurder geworden: daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter dan in België.

Aldi Süd lanceert ‘Glamrock’-modelijn

03/08/2017

Aldi Süd presenteert op 7 september tijdens een modeshow in Keulen een gloednieuwe kledinglijn in samenwerking met de Amerikaanse zangeres Anastacia. De kleding zal vanaf half september in alle winkels te koop zijn.

Europese winkelhuurprijzen in de lift

20/07/2017

Uit een rapport van onderzoeksbureau CBRE blijkt dat de huurprijzen op de duurste retaillocaties in Europa blijven stijgen. Daarmee is het de enige regio ter wereld waar er nog een positieve trend waarneembaar is in winkelvastgoed.

Back to top