EuroCommerce: “Consumenten willen veel keuze, huismerken bieden die"

EuroCommerce: “Consumenten willen veel keuze, huismerken bieden die"
http://www.shutterstock.com/nl/pic-78922252/

EuroCommerce en de European Retail Round Table (ERRT) hebben een nieuw rapport vrijgegeven over de waarde van huismerken. Daaruit blijkt dat consumenten vooral veel keuze willen, maar dat die verschillende keuzes niet verwarrend mogen zijn.

 

Unique Selling Proposition

Om de keuzes zo logisch mogelijk te houden, moeten retailers hun assortiment op de juiste manier voorstellen, met zo weinig mogelijk dubbele producten met minimale verschillen. Daarom is het voor retailers bijzonder belangrijk om hun assortiment juist uit te kiezen. Vooral voor fysieke retailers kan een slecht samengesteld assortiment een slok op de borrel schelen.

 

Elk product in de winkel moet een ‘Unique Selling Proposition’ hebben en vooral bij discounters is dat van groot belang, menen EuroCommerce en de European Retail Round Table (ERRT) verder nog. Het aanbod van discounters is immers nog beperkter dan dat bij de traditionele retailers en zij moeten duplicatie dus zoveel mogelijk vermijden. Huismerken zijn in die context bijzonder belangrijk, omdat elk product zo ontworpen kan worden om de keuze voor de klant optimaal te verbeteren.

 

De concurrentie van discounters zal er volgens het rapport voor zorgen dat ook bij traditionele retailers de huismerken steeds belangrijker worden. Een goed aanbod van huismerken kan er immers voor zorgen dat het aantal SKU’s beduidend lager ligt, wat zorgt voor lagere kosten. Online retailers hebben dan weer het voordeel dat consumenten zelf hun voorkeuren kunnen aanpassen. Zij kunnen een veel breder aanbod bieden zonder het risico te lopen dat klanten overrompeld raken door het aanbod.

 

Crisis zorgde voor opmars huismerk

Het consumentengedrag is bovendien sterk gewijzigd sinds de start van de crisis in 2008: de consument is prijsbewuster geworden en koos daarom al sneller voor de huismerken. Die kennen ze daardoor nu beter, waardoor ze de huismerken ook meer kopen. Volgens een studie van de Private Label Manufacturers Association waren de huismerken in 2014 goed voor 30% van de markt in vijftien Europese landen.

 

Producenten van A-merken hebben de voorbije jaren dan ook minder geïnvesteerd in innovatie, om zo de prijzen laag te kunnen houden, zodat ze de concurrentie met de huismerken konden aangaan. Daarnaast hebben ze vooral geïnvesteerd in opkomende markten, omdat daar nog het meeste groeipotentieel te vinden is.

 

Retailers van hun kant worden dan weer gedwongen om wel te innoveren, om zich te onderscheiden van de concurrentie en zich aan te passen aan het veranderende consumentengedrag. Consumenten hebben immers veel mogelijkheden bij hun keuze voor een bepaalde retailer en die opties gebruiken ze ook, waardoor ze retailers dwingen om steeds nieuwe manieren te zoeken om klanten aan te trekken. De opkomst van e-commerce en de mogelijkheid om makkelijker prijzen te vergelijken, hebben dat nog meer versterkt.

 

Daarbij wordt ook veel geïnvesteerd in het innoveren van de huismerken, waarbij retailers het voordeel hebben van de directe toegang tot data rond de verkoop en populariteit van producten. De huismerken nemen daardoor steeds meer de leiding wanneer het aankomt op het creëren van nieuwe categorieën die eerder werden genegeerd door de grote producenten. Die innovatie zou voor retailers de beste manier zijn om zich te onderscheiden van de concurrentie. Zelfs een kleine wijziging kan waarde creëren voor klant en retailer, besluit EuroCommerce, de vakorganisatie die de retail, wholesale en internationale handel vertegenwoordigt bij de EU.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt innoveert met drinkmaaltijd

12/01/2017

De lancering van de drinkmaaltijd Boni Appetit, op basis van haver en fruit, illustreert hoe Colruyt Group zijn huismerkstrategie aanscherpt en nog meer inzet op innovatie.

Geen smaakverschil tussen A-merken en huismerken

13/12/2016

Uit onderzoek van de Universiteit Gent blijkt dat er geen smaakverschil is tussen producten van A-merken en huismerken. Reclame zou er wel voor zorgen dat consumenten denken dat iets beter smaakt.

Blokker lanceert voor het eerst eigen merk

29/11/2016

Woonketen Blokker pakt voor het eerst in zijn geschiedenis uit met een eigen huismerk. Daarnaast vervoegen ook 34 andere merken het assortiment van de keten, die met "Baden & slapen" ook een hele nieuwe productgroep lanceert.

Huurprijzen topwinkelstraten dalen

16/11/2016

Uit een rapport van vastgoedmakelaar Cushman & Wakefield blijkt dat de twee duurste winkelstraten terug wereld hun huurprijzen hebben zien dalen. Dat is het gevolg van de concurrentie van de online markt.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Amazon begint met verkoop voeding huismerk

04/07/2016

De Amerikaanse online retailer Amazon is begonnen met de verkoop van voeding onder het eigen huismerk. Zo verkoopt het sinds een weekje koffie van het eigen merk Happy Belly en babyvoeding van het merk Mama Bear.

Back to top