EuroCommerce: “Consumenten willen veel keuze, huismerken bieden die" | RetailDetail

EuroCommerce: “Consumenten willen veel keuze, huismerken bieden die"

EuroCommerce: “Consumenten willen veel keuze, huismerken bieden die"
http://www.shutterstock.com/nl/pic-78922252/

EuroCommerce en de European Retail Round Table (ERRT) hebben een nieuw rapport vrijgegeven over de waarde van huismerken. Daaruit blijkt dat consumenten vooral veel keuze willen, maar dat die verschillende keuzes niet verwarrend mogen zijn.

 

Unique Selling Proposition

Om de keuzes zo logisch mogelijk te houden, moeten retailers hun assortiment op de juiste manier voorstellen, met zo weinig mogelijk dubbele producten met minimale verschillen. Daarom is het voor retailers bijzonder belangrijk om hun assortiment juist uit te kiezen. Vooral voor fysieke retailers kan een slecht samengesteld assortiment een slok op de borrel schelen.

 

Elk product in de winkel moet een ‘Unique Selling Proposition’ hebben en vooral bij discounters is dat van groot belang, menen EuroCommerce en de European Retail Round Table (ERRT) verder nog. Het aanbod van discounters is immers nog beperkter dan dat bij de traditionele retailers en zij moeten duplicatie dus zoveel mogelijk vermijden. Huismerken zijn in die context bijzonder belangrijk, omdat elk product zo ontworpen kan worden om de keuze voor de klant optimaal te verbeteren.

 

De concurrentie van discounters zal er volgens het rapport voor zorgen dat ook bij traditionele retailers de huismerken steeds belangrijker worden. Een goed aanbod van huismerken kan er immers voor zorgen dat het aantal SKU’s beduidend lager ligt, wat zorgt voor lagere kosten. Online retailers hebben dan weer het voordeel dat consumenten zelf hun voorkeuren kunnen aanpassen. Zij kunnen een veel breder aanbod bieden zonder het risico te lopen dat klanten overrompeld raken door het aanbod.

 

Crisis zorgde voor opmars huismerk

Het consumentengedrag is bovendien sterk gewijzigd sinds de start van de crisis in 2008: de consument is prijsbewuster geworden en koos daarom al sneller voor de huismerken. Die kennen ze daardoor nu beter, waardoor ze de huismerken ook meer kopen. Volgens een studie van de Private Label Manufacturers Association waren de huismerken in 2014 goed voor 30% van de markt in vijftien Europese landen.

 

Producenten van A-merken hebben de voorbije jaren dan ook minder geïnvesteerd in innovatie, om zo de prijzen laag te kunnen houden, zodat ze de concurrentie met de huismerken konden aangaan. Daarnaast hebben ze vooral geïnvesteerd in opkomende markten, omdat daar nog het meeste groeipotentieel te vinden is.

 

Retailers van hun kant worden dan weer gedwongen om wel te innoveren, om zich te onderscheiden van de concurrentie en zich aan te passen aan het veranderende consumentengedrag. Consumenten hebben immers veel mogelijkheden bij hun keuze voor een bepaalde retailer en die opties gebruiken ze ook, waardoor ze retailers dwingen om steeds nieuwe manieren te zoeken om klanten aan te trekken. De opkomst van e-commerce en de mogelijkheid om makkelijker prijzen te vergelijken, hebben dat nog meer versterkt.

 

Daarbij wordt ook veel geïnvesteerd in het innoveren van de huismerken, waarbij retailers het voordeel hebben van de directe toegang tot data rond de verkoop en populariteit van producten. De huismerken nemen daardoor steeds meer de leiding wanneer het aankomt op het creëren van nieuwe categorieën die eerder werden genegeerd door de grote producenten. Die innovatie zou voor retailers de beste manier zijn om zich te onderscheiden van de concurrentie. Zelfs een kleine wijziging kan waarde creëren voor klant en retailer, besluit EuroCommerce, de vakorganisatie die de retail, wholesale en internationale handel vertegenwoordigt bij de EU.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Régis Degelcke nieuwe voorzitter EuroCommerce

22/06/2018

Régis Degelcke is de nieuwe voorzitter van EuroCommerce. De voorzitter van Auchan start zijn driejarig mandaat in juli.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Twijfels over verbod op oneerlijke handelspraktijken in de voedselketen

12/04/2018

De Europese Commissie bindt de strijd aan met een hele reeks oneerlijke handelspraktijken zodat landbouwers en kmo’s meer zekerheid krijgen, maar handelsorganisatie EuroCommerce is niet overtuigd: “De landbouwer zal hierdoor geen cent meer verdienen.”

“Protectionisme maakt iedereen armer” (Christian Verschueren, EuroCommerce)

22/03/2018

Handelsoorlogen en discriminatie binnen de eenheidsmarkt vergroten de druk op retailers in Europa. Algemeen directeur Christian Verschueren van EuroCommerce maakt zich zorgen, maar blikt vol vertrouwen vooruit.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.