De aanlokkelijke promoties van drogisterijketen Medi-Market zijn berekend op nooit toegepaste basisprijzen, zegt Testaankoop. De consumentenorganisatie stapt daarom naar de Economische Inspectie.
Klacht ingediend
Medi-Market pakt in folders uit met kortingen tot 40% en met zogenaamde Medi-Deals waarvan de voorraad beperkt is. Die promoties zijn vals, zegt Testaankoop echter: ze zijn zogezegd berekend op de “nationale door de leverancier aanbevolen verkoopprijs”, maar die prijs wordt in de sector door niemand toegepast. Retailers moeten hun kortingen volgens de Europese wetgeving berekenen op de zogeheten “referentieprijs”, of de laagste prijs tijdens de periode van dertig dagen vóór de promotie.
Door een groter voordeel te suggereren dan de werkelijke korting bezondigt Medi-Market zich aan misleidende handelspraktijken, zegt de consumentenorganisatie. Wel meer onlineapotheken doen dat trouwens. Ook het uitpakken met zogenaamde beperkte voorraden is volgens Testaankoop een misleidende truc om consumenten te verleiden tot overhaaste impulsaankopen. Daarom heeft de organisatie klacht ingediend bij de FOD Economie.