RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kim Evenepoel
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Fast fashion is niet dood, maar heeft wel een stevige verkoudheid"

icon
Mode17 maart, 2021

De mode-industrie heeft flink te lijden onder de coronacrisis en de daarbij horende lockdowns en andere beperkingen op winkelbezoeken. Maar er is ook iets fundamenteler verschoven, oordeelt Dwayne Branch, senior manager bij Deloitte. “Een steeds groter wordende lijst winkels zal voor de spiegel moeten gaan staan”, zegt hij.

 

Platgeknepen middensegment

“De impact van de coronacrisis op de mode-industrie is op zich niet anders dan in andere sectoren actief in consumentengoederen, zeker als ze winkelpunten hebben”, vertelt Branch. “Voor diegenen die ook een sterke online aanwezigheid hebben, is het een gemengd verhaal: pijnlijk voor de fysieke winkels, maar ongeziene groeicijfers in de online business.”

 

Deloitte analyseerde de trends in e-commerce doorheen Europa. “Nergens was de groei zo sterk als in het Verenigd Koninkrijk, maar heel wat andere landen – waaronder ook België – zaten niet ver achterop met een dubbelcijferige groei.” Branch ziet daarbij ook een versnelling van de trend dat de spelers in het middensegment als het ware platgeknepen worden door de luxespelers aan de ene kant en de prijsvechters aan de andere.

 

Een vaak terugkerend thema in die evolutie van de mode-industrie is de toekomst van het ‘fast fashion’-model, voor zover daar nog een toekomst in zit. Branch gelooft alvast van wel: “Fast fashion is niet dood, maar heeft wel last van een stevige verkoudheid waar best iets aan gedaan wordt”, oordeelt hij. “Het is duidelijk dat duurzaamheid een plek bovenaan de agenda heeft opgeëist. De traditionele spelers in de fastfashionindustrie gaan zich moeten aanpassen om relevant te blijven.”

 

Fast fashion blijft relevant model

Branch hoedt zich er wel voor om het concept dood te verklaren: “Er zijn nog steeds klanten die, wanneer ze een ster iets zien dragen, zo snel mogelijk een gelijkaardige outfit willen. Daar snel op inspelen met nieuwe collecties blijft een relevant model. Maar klanten worden daarbij wel steeds kritischer over de materialen die in de collecties worden gebruikt, en hoe duurzaam de hele productieketen is van die kledij.”

 

De coronacrisis heeft duidelijk zijn sporen nagelaten en Branch verwacht niet dat we snel naar het ‘oude normaal’ zullen terugkeren eenmaal die pandemie achter de rug is. “Het is om te beginnen al maar de vraag hoe oud dat oude normaal precies was”, grijnst hij.

 

Geen faillissementengolf dankzij steun banken en overheid

“Wij verwachten alleszins dat een aantal coronatrends het virus zullen overleven. We gaan nu door de omstandigheden minder vaak shoppen, maar dat zie ik ook na corona aanhouden. Mensen worden zuiniger, gooien minder snel kleding weg. En ze moeten dat ook niet, want de kleding verslijt minder snel. Telewerk zal ook na corona minstens gedeeltelijk blijven. We moeten dus minder vaak naar het werk, wat de nood aan nieuwe kledij ook verlaagt.”

 

Opvallend is dat de crisis nog niet heeft geleid tot een zware faillissementen- of herstructureringsgolf in de sector, ziet ook Branch. “Dat heeft alles te maken met de steun die de industrie krijg van banken – in de vorm van betalingsuitstel en overbruggingskredieten – en de overheid – in de vorm van een moratorium op faillissementen en allerhande stelsels van economische werkloosheid. Dat wil echter niet zeggen dat er onder het oppervlak geen problemen schuilen. Wanneer die vangnetten wegvallen, volgt de rekening. Een steeds grotere groep bedrijven zal op dat moment kritisch voor de spiegel moeten gaan staan op vlak van financiering en op vlak van werkkapitaal.”

 

 

RetailDetail Fashion Congress

Op 25 maart organiseert Retail Detail het Fashion Congress. Peter De Sutter (e5 Mode), Dwayne Branch (Deloitte Belgium), Dirk Smet (WASTED Atelier) en Laurent Mainil (Crunch Analytics) komen hun visie bespreken op de mode van morgen. Koop alvast hier je tickets.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN