RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Verkoop margarines Unilever in stroomversnelling

icon
Food9 oktober, 2017

De verkoop van de margarinedivisie van Unilever komt stilaan in een stroomversnelling. Voor 19 oktober moeten geïnteresseerde partijen een bod uitbrengen, vooral investeringsfondsen tonen grote interesse.

Zes tot zeven miljard

Unilever hoopt met de verkoop van de margarinedivisie, die in het voorjaar in gang werd gezet, tussen zes en zeven miljard euro op te halen. Interesse is er van de investeringsfondsen als Blackstone, CVC en het Singaporese GIC. Branchegenoten zoals Dairy Krest of Kraft Heinz zouden dan weer niet van plan zijn om een bod uit te brengen, schrijft het FD.

 

De uiteindelijke overnemer zal het alvast niet makkelijk hebben om geld te verdienen aan de margarines. Volgens een van de partijen daalt de markt van margarines al jaren 6% per jaar, terwijl Unilever zelf al flink in de kosten heeft gesneden. Een overnemer zal dus eerst moeten investeren in innovatie en productontwikkeling voor er sprake kan zijn van grote winsten.

 

Imagoprobleem

Margarine kampt dan ook al enkele jaren met een imagoprobleem. Lang werd het aanzien als een gezond alternatief voor boter, maar sinds enkele jaren keert de consument net terug naar boter. Dat heeft te maken met de stijgende vraag naar natuurlijke producten, waarbij margarines worden aanzien als een kunstmatig product.

 

“Daarbij is een positieve kentering zichtbaar in de gezondheidsstatus die aan verzadigde dierlijke vetten wordt toegekend. Een duidelijk voorbeeld hiervan is roomboter. Diverse onderzoeken en nieuwsartikelen beweren dat de consumptie van verzadigde dierlijke vetten niet zo slecht is als altijd werd beweerd”, zegt Richard Scheper, zuivel-analist bij Rabobank. Voor een overnemer is het dus belangrijk om ook margarine terug een gezonder imago aan te smeren.

 

Consolidatie

De vraag is echter of dat nog lukt. Margarines zijn altijd al een belangrijk onderdeel van Unilever geweest en dat is er ook niet in geslaagd om de krimp tegen te gaan. De uitkomst van een grote marketingcampagne is bovendien ook bijzonder onzeker. Een ongezond imago heeft daarnaast als gevolg dat zelfs prijsverlagingen weinig effect hebben op de verkoop.

 

Een oplossing voor de dalende markt is het verhogen van de efficiëntie, onder andere door samensmeltingen. De margarinemarkt wordt momenteel gedomineerd door een twintigtal grote bedrijven, met naast Unilever ook bedrijven als Dairy Crest, Yidiz en Bunge. Om de overcapaciteit aan te pakken zal er consolidatie moeten plaatsvinden, maar laat nu net de branchegenoten van Unilever geen interesse tonen in een overname. De kans dat een investeerder zich wel wil wagen aan consolidatie van de markt, is bijzonder klein.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food17 december, 2025
    Barry Callebaut overweegt cacaodivisie af te splitsen

    De Zwitsers-Belgische chocoladegigant Barry Callebaut onderzoekt een mogelijke afsplitsing van zijn wereldwijde cacaodivisie. Zo wil het bedrijf de blootstelling aan volatiele cacaoprijzen verminderen, nu er de voorbije jaren uitzonderlijke schommelingen zijn op de cacaomarkt.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Huismerken maken plantaardige alternatieven goedkoper

    Voor het eerst zijn plantaardige basisproducten in Belgische supermarkten significant goedkoper dan hun dierlijke tegenhangers. Dat kantelpunt is te danken aan de opkomst van huismerken.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Frites Atelier zet eerste stap buiten Benelux met vestiging in Londen

    Frites Atelier, het gastronomische frituurconcept van driesterrenchef Sergio Herman, opent zijn eerste vestiging buiten de Benelux. In het Londense Soho, aan Old Compton Street 34, wil de keten een nieuw internationaal publiek aanspreken.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN