RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Niet te onderschatten: de kracht van lokale merken

icon
Food25 mei, 2016

Lokale merken in FMCG groeien sneller dan hun multinationale concurrenten. Coca-Cola blijft het populairste merk ter wereld, maar Colgate is het enige merk met een globale penetratie van meer dan 50%. 

 

58% van de marktgroei

Lokale en regionale FMCG-merken waren goed voor 46% van de totale consumentenbestedingen in 2015. Meer dan de helft (58%) van de totale marktgroei is toe te schrijven aan lokale merken. Lokale spelers groeiden met 6,2% vorig jaar, multinationale merken met 3,4%. Dat stelt het nieuwste Brand Footprint-rapport van Kantar Worldpanel. 

Dat rapport analyseerde 300 miljard aankoopbeslissingen van één miljard huishoudens in 44 landen op vijf continenten, om te berekenen hoe vaak een merk werd gekozen door consumenten in de loop van het jaar. 

 

Groeipotentieel door e-commerce 

Lokale merken staan vooral sterk in Azië, Latijns-Amerika en sommige delen van Europa, zoals Spanje. In China vertegenwoordigen lokale merken wel 75% van de aankoopbeslissingen. De drie sterkste lokale merken van 2015 zijn Chinees: Yili, Mengnui en Bright.

Dat wil echter niet zeggen dat wereldmerken geen toekomst hebben. Binnen de top tien wisten Lifebuoy (Unilever), Lay’s (PepsiCo) en Dove (Unilever) hun score te verbeteren en minstens één plaats te stijgen in de rangschikking van Kantar Worldpanel. Vooral e-commerce houdt een mooi groeipotentieel in voor wereldmerken: hier zijn ze dominant. 

 

Coca-Cola op één

Er zijn nog zekerheden: Coca-Cola blijft het populairste merk ter wereld. Het staat op de eerste plaats in tien landen. Colgate is de wereldleider in health & beauty, Downy is het eerste huishoudmerk. 

Een sterke stijger is het Italiaanse pastamerk Barilla, dat vijf plaatsen klimt in de merkenhitparade. Ook Close-Up, een tandpastamerk van Unilever in het Midden-Oosten, stijgt vijf plaatsen. Dettol nadert de top 50 en Colgate wist voor het tweede jaar op rij de meeste nieuwe shoppers te rekruteren. Het is het enige merk dat wereldwijd gekocht wordt door meer dan de helft van de gezinnen. Het Indonesische noedelmerk Indomie komt de top tien binnen. 

 

De top tien wereldmerken volgens Kantar Worldpanel

 

 Rang  Merk  Fabrikant
 1  Coca-Cola  The Coca-Cola Company
 2  Colgate  Colgate-Palmolive
 3  Lifebuoy  Unilever
 4  Maggi  Nestlé
 5  Lay’s  PepsiCo
 6  Pepsi  PepsiCo
 7  Nescafé  Nestlé
 8  Indomie  Indofood
 9  Knorr  Unilever
 10  Dove  Unilever

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 december, 2025
    Promodruk en zondagsopeningen wegen op cijfers Colruyt Group

    Ondanks een omzetstijging in de eerste helft van het gebroken boekjaar staat de winst onder druk bij Colruyt Group. Ook het marktaandeel daalt opnieuw als gevolg van stevige concurrentie op de Belgische markt.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Groen licht voor fusie FrieslandCampina en Milcobel

    De fusie tussen FrieslandCampina en Milcobel krijgt definitief groen licht. De ledenraad van FrieslandCampina en de buitengewone algemene vergadering van Milcobel stemden met ruime meerderheid in.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Drie jaar na faillissement Makro België: nog procedure tegen Metro en wachten op ontslagvergoedingen

    Bijna drie jaar na het faillissement van Makro België wachten honderden voormalige werknemers nog altijd op een aanzienlijk deel van hun ontslagvergoeding. De afwikkeling van het faillissement blijft hangen door een reeks lopende juridische procedures, waaronder een zaak tegen moederbedrijf Metro.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN