RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Mars
  • Onderwerpen Publireportage
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Mars Ice Cream viert 35-jarig jubileum

icon
Food20 juni, 2024

(Publireportage) In de afgelopen 35 jaar heeft Mars Ice Cream zich van een ambitieuze nieuwkomer ontwikkeld tot een toonaangevende naam in de ijsindustrie. Deze zomer trakteert Snickers Ice Cream bezoekers van Tomorrowland in België op een unieke smaakbeleving.

Speciale samenwerking

Met voortdurende groei en innovatie, onder meer door nieuwe producten zoals Snickers White en Snickers Creamy Peanut Butter, bevestigt Mars Ice Cream zijn pionierspositie in het ice cream bar segment. In 2022 lanceerde Mars nog de M&M’s Mini Ice Cream in België, dat bekendstaat als een vrijwel ideale testmarkt door zijn unieke marktkarakteristieken. Om zijn 35-jarig bestaan te vieren, kondigt Mars Belgium een speciale samenwerking aan tussen Snickers Ice Cream en Tomorrowland in België, waarmee het de band met het Belgische publiek verder versterkt.

Volgens onderzoeksbureau GfK haalt 85 tot 90% van de Belgische huishoudens wel eens ijs in huis en zo’n 10% trakteert zichzelf minstens één keer per jaar op Mars Ice Cream. Een bewijs dat het merk een bijzondere plaats inneemt in de harten en koelkasten van velen. Daarnaast is België een land van ijsliefhebbers en staan de Belgen op de derde plaats wereldwijd qua hoeveelheid ijs die per persoon wordt gegeten. Sinds 1989 biedt Mars Ice Cream zijn chocoladerepen in ijsvorm aan, een revolutionaire innovatie die een mix van bekende merken, unieke smaak- en textuurervaringen en voortdurende innovaties omvat. Dit alles blijft tot 35 jaar later relevant. Het grootste verschil tussen de ‘gewone’ en de ‘ijsvariant’?  De ‘nougat’ maakt plaats voor roomijs.

Mars Ice Cream kent groei met dubbele cijfers

In de laatste vier jaar groeide het portfolio van Mars Ice Cream in België met dubbele cijfers. Dat succes kan toegeschreven worden aan verschillende factoren. Ten eerste, de trend van vaker buitenshuis zijn en de behoefte aan makkelijke ‘on the go’ opties, waarbij de individuele porties van Mars Ice Cream perfect aansluiten. Tijdens de zomermaanden vormen de ijsrepen een uitstekend complementair alternatief voor de gebruikelijke chocoladerepen. Bovendien, met meestal minder dan 200 kcal per portie, zijn ze een aantrekkelijke optie voor wie op zoek is naar een lichter momentje van plezier. Tot slot zijn de ijsrepen gemakkelijk te delen met vrienden en familie, wat een zorgeloze oplossing voor een dessert biedt.

Naast de populaire ijsvarianten van klassiekers als Mars, Snickers, Bounty, en Twix, introduceerde Mars in 2022 in België een nieuwe variant: M&M’s Mini Ice Cream. Deze ijspralines met een laagje melkchocolade en gevuld met M&M’s mini’s vormen een ideale aanvulling binnen het hapklare (‘bite size’) segment, het snelst groeiende in de ijscategorie. Na een succesvolle lancering in België en de titel ‘Product of the Year’ in de ijscategorie in 2023, wordt deze productinnovatie in 2024 uitgerold in heel Europa.

Het is geweten dat België een aantrekkelijk ‘testland’ is voor nieuwe producten, dankzij een mix van wereldspelers en lokale merken, een representatieve retailstructuur van kleine buurtwinkels tot grote hypermarkten voor Europa, en de uitgesproken liefde van de Belg voor ijs. Volgens Statista-cijfers uit 2023 consumeert de Belg jaarlijks 16,4 kg per persoon, waarmee ze op de derde plaats staan in de wereldranglijst.

Partnerschap tussen Snickers Ice Cream en Tomorrowland in België

Dit jaar is speciaal voor Mars Ice Cream met de 35ste verjaardag van Snickers Ice Cream en het 20-jarig bestaan van Tomorrowland. Dit vormt de perfecte gelegenheid voor een meerjarig partnerschap tussen deze twee iconen. Snickers Ice Cream heeft overtuigende troeven: als eerste merk in de chocoladerepen en een van de top 15 chocolademerken wereldwijd, heeft het ook in België een sterke positie in de ijscategorie veroverd. De samenwerking met Tomorrowland, eveneens een sterk globaal merk, is gebaseerd op gedeelde waarden zoals plezier, verbinding, inclusiviteit, en een focus op kwaliteit, beleving en innovatie.

Aubry Locht, Category & Portfolio Director bij Mars, licht toe: “We promoten onze merken overwegend via traditionele kanalen, maar nu kiezen we voor een meer ‘disruptieve’ aanpak door ons te verbinden met Tomorrowland, het iconische Belgische outdoor dancefestival. We streven ernaar een unieke ervaring te bieden tijdens dit evenement en onze producten op een nieuwe manier te laten ontdekken. Festivalgangers kunnen onze Snickers Ice Cream proeven, er zal een ‘Ice Cream experience area’ zijn, en natuurlijk geven we consumenten de kans om tickets te winnen voor dit internationale spektakel. Zo willen we onze band met het Belgische publiek versterken.”

Aubry Locht

Het partnerschap met Tomorrowland in België is voor meerdere redenen een doordachte en logische keuze voor Mars. Zo heeft het evenement, onder andere, een enorm bereik, waardoor de samenwerking op lange termijn schaalbaar is binnen een internationale context.

“Er zijn niet veel kansen om – 2 keer – 200.000 mensen in één weekend te bereiken,” voegt Tom Leemans, Global Ice Cream Director bij Mars, toe. “Bereik is cruciaal voor ons, maar het moet uniek en van hoge kwaliteit zijn. Festivalgangers zullen de unieke beleving van Tomorrowland kunnen associëren met de smaakervaring van Snickers Ice Cream. Voor ons is dat een perfecte combinatie, 1+1=3.”

Tom Leemans

Inzichten in de ijscategorie wereldwijd

Wereldwijd heeft de ijscategorie een indrukwekkende marktwaarde van 86 miljard USD, met een gestage jaarlijkse omzetgroei van ongeveer 5%. IJs wordt wereldwijd gezien als een bron van plezier en een ‘emotionele oppepper’, iets dat ook duidelijk werd tijdens de coronapandemie. Mensen over de hele wereld genieten van lokale smaken en texturen, zoals matcha in China en pistache in Italië, maar verrassend genoeg blijven vanille, chocolade en aardbei wereldwijd de drie favorieten. Mars Ice Cream blijft zich positioneren als een uitdager in deze competitieve categorie, met een wereldwijd marktaandeel van 3 tot 4%. Er is dus ruimte en ambitie voor groei.

Tom Leemans, Global Ice Cream Director bij Mars, benadrukt: “De rol van Mars? To keep ice cream hot. Met innovatie, nieuwe smaakvarianten en -ervaringen de consument blijven verrassen en boeien en de magie van onze iconische merken tot leven brengen in de ijscategorie. Leuk feit: één op de drie liefhebbers van Mars Ice Cream vindt de ice cream variant zelfs een tikkeltje lekkerder dan de klassieke chocolatereep”.

Focus op productinnovaties en diversificatie

Mars heeft ambitieuze plannen om zijn positie in de ijsmarkt verder te versterken door nieuwe smaak- en textuurvarianten te introduceren. Het bedrijf zet in op productinnovatie binnen het assortiment Snickers Ice Cream, inclusief nieuwe varianten zoals Snickers Crisp, Snickers Creamy Peanut Butter en Snickers White. Daarnaast speelt Mars in op de groeiende vraag naar hapklare producten, het ‘bite size’-assortiment, en de ‘foodsharing’ trend met de Europese uitrol van M&M’s Ice Cream Mini.

De uitdagingen voor Mars in deze sector liggen vooral in het voortzetten van innovatie en differentiatie in smaken. Een essentieel onderdeel is daarnaast het bieden van een aantrekkelijke winkelervaring, vooral tijdens het zomerse piekseizoen. Mars zet daarom actief in op het vormen van sterke partnerschappen met klanten en retailers, om innovaties op een innovatieve manier naar de winkelvloer te brengen, zoals bijvoorbeeld met de Tomorrowland activatie, met als doel de groei in deze “happiness categorie” voort te zetten.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN