RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Albert Heijn stuwt Ahold met klinkende cijfers naar de fusie met Delhaize

icon
Food12 november, 2015

In de VS goed, in Nederland beter

“We liggen op koers om de verwachtingen voor heel 2015 te realiseren en om de voorgenomen fusie met Delhaize medio 2016 af te ronden”, zo blikt CEO Dick Boer in het persbericht optimistisch vooruit. En hij heeft redenen genoeg om positief gestemd te zijn: wisselkoerseffecten stimuleerden de omzetgroei voor Ahold als geheel, maar ook zonder dit effect blijft een groei van 1,7 procent over. Exclusief de verkopen van brandstof – waar prijsdruk heerste – komt de omzetgroei tegen constante wisselkoersen uit op 3,3 procent.

In de grootste Aholdmarkt (de Verenigde Staten, goed voor ruim 62 procent van de netto kwartaalomzet) groeide de identieke omzet met 1,8 procent. Dit is exclusief brandstofverkopen en bij gelijke wisselkoersen. Peapod, de online supermarkt van Ahold USA, realiseerde een dubbelcijferige omzetgroei door een betere benutting van de capaciteit in het nieuwste online fulfilmentcenter in New Jersey, dat Ahold USA eerder dit jaar in gebruik nam.

 

De beste prestatie zette Ahold echter neer in Nederland, dat ruim 33 procent van de totale kwartaalomzet vertegenwoordigt. De netto-omzet in het derde kwartaal groeide 7,4 procent, vergeleken met het derde kwartaal van 2014. De indrukwekkende identieke omzetgroei van 4 procent verklaart Ahold door meer transacties en een hoger volume bij Albert Heijn. Met name in vers boekte de marktleider betere resultaten.

 

Naast de groei van de identieke omzet, steeg de totale omzet ook door de ombouw van voormalige C1000-winkels en door toevoeging van winkels in België. Daar staat de teller inmiddels op 33 Albert-Heijnwinkels.

 

Online potentieel in België

Ook profiteerde Albert Heijn van alle aandacht die de uitrol van de online suply chain krijgt: AH.nl en bol.com noteerden in het derde kwartaal een omzetplus van ruim 30 procent. Aholds online non-fooddochter bol.com groeide met name op het Plaza-platform – waar derden via bol.com hun artikelen verkopen – en in België. Als volgend jaar de fusie met Delhaize een feit is, kan Ahold Delhaize via ophaalpunten in de Delhaize-winkels een veelvoud van de huidige online klanten bereiken.

 

In Tsjechië (bijna 4,7 procent van Aholds kwartaalomzet) groeide de netto-omzet tegen constante wisselkoersen met 6,4 procent. Vooral vanwege de toevoeging van 49 voormalig Spar-winkels die Ahold sinds 1 augustus 2014 heeft overgenomen en die nu onder de Albert-formule opereren. Deze relatief grote winkels presteren niet goed en tellen in het derde kwartaal mee bij de identieke omzetprestatie.

 

Vandaar ook dat de identieke omzet (exclusief benzineverkopen) in Tsjechië met 0,7 procent daalde. Ahold geeft aan dat het nu diverse initiatieven test om de omzet en het rendement van deze winkels te verbeteren. Meer huismerken en – mede omwille van nationalistische sentimenten – meer Tsjechische artikelen, zullen het tij voor Ahold in Midden-Europa moeten keren.

 

Q4: het kwartaal van de waarheid

Waar de beoogde bruid Delhaize eind vorige maand al goede cijfers presenteerde, komt ook Ahold nu goed voor de dag. Albert Heijn – en daarmee voor een groot deel Ahold – is goed in vorm nu het o zo belangrijke vierde kwartaal van start is gegaan. Want hoewel vooral concurrent Lidl experimenteert met nog meer vers en service, lijkt het marktaandeel van de gewezen harddiscounter zijn plafond te hebben bereikt. Of dat echt zo is, zal niettemin uit de omzet rond de feestdagen van december moeten blijken.

 

Daarna maken Ahold en Delhaize de balans op van hun laatste jaar als individuele bedrijven en kan – als de fusie in de zomer van 2016 een feit is – een begin worden gemaakt met het grote integreren van beide nagenoeg naadloos op elkaar aansluitende operaties. Waar Aholds Simplicity-programma ook dit kwartaal weer aantoonbare kostenbesparingen opleverde in de VS en in Nederland, krijgt ook Simplicity met het integratieproces een geheel nieuwe impuls. Zoals topman Boer het stelt: “Samen gaan we een sterkere internationale foodretailer vormen, waarvan onze klanten, onze medewerkers en onze aandeelhouders gaan profiteren.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN