RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Uplace: “De consument zoekt steeds vaker een mix van ontspanningen”

icon
Algemeen12 november, 2015

Belg gaat liefst op restaurant of naar zee

De enquête van InSites Consulting in opdracht van Uplace polste naar de favoriete vrijetijdsbestedingen van de Belgen, meer bepaald op het gebied van daguitstappen. “Uplace positioneert zich als een beleveniscentrum: het is een ‘leisure destination’. We benchmarken Uplace daarom echt met daguitstappen, niet zozeer met punctueel shoppen of een spontaan bezoekje aan de cinema”, legt Bram Thomas, COO van Uplace, uit.

Uplace blijft naar eigen zeggen herhaaldelijk marktonderzoeken uitvoeren, om de vinger aan de pols te houden bij de consument en indien nodig het concept verder te optimaliseren. Dit onderzoek van InSites werd gevoerd in de zomer van 2015 en de resultaten lijken te bevestigen wat Uplace al jaren plant in Machelen.

Zo is de lievelingsuitstap van de bevraagde Belgen naar een restaurant gaan (74%), op de voet gevolgd door een dagje naar zee gaan (73%) en wandelen in het groen (72%). Shoppen kan slechts iets meer dan de helft van de respondenten bekoren als daguitstap (52%).


Consument wil meer dan alleen winkelen

Maar dat is net goed, menen ze bij Uplace, want het zou betekenen dat de consument meer wil dan alleen winkelen en dus openstaat voor het veelbesproken project in Machelen. “Vergeet niet dat we behalve het shoppingcenter ook een ‘experience cinema’ met 10 zalen, een theater met 3.000 zitjes, kantoren, een kinderanimatiezone, wellness en hotel hebben”, aldus Bram Thomas.

“Een studie van CBRE wees het eerder al uit: ‘food & beverage’ zijn eveneens belangrijke triggers om te kiezen voor een shoplocatie. Ook uit deze enquête blijkt 45% de aanwezigheid van culinaire activiteiten een belangrijk criterium te vinden. Met meer dan 10% ruimte voor innovatieve concepten binnen het horecasegment komen we hier aan tegemoet.”

“Wat misschien minder geweten is”, pikt woordvoerder Laura Van Waeyenberge in, “is dat ook met de behoefte om in het groen te zijn, is rekening gehouden. Open ruimtes en daktuinen worden heel belangrijk gevonden door de consumenten, en veel mensen beseffen nog niet dat dat bij ons al zo voorzien is. In de architectuur van Uplace staat natuurlijk licht en natuurlijke lucht centraal. Tussen de winkels, restaurants en café’s liggen als het ware overdekte, maar open straten. Daardoor heeft de bezoeker, anders dan in een traditioneel shoppingcenter, steeds het buitengevoel.”


“Bevestiging van wat we al lang zeggen”

“Men was vroeger nogal sceptisch tegenover ons project, maar nu zien we steeds meer de bevestiging van wat we al lang zeggen: de moderne consument evolueert richting het concept dat wij hebben ontwikkeld. Alles onder één dak bestaat nog niet in België, en toch is het waar de consument naar op zoek is”, besluit Bram Thomas.

“Het klopt ook met het idee van de ‘bedrijvige kern’ dat Unizo naar voren brengt: Uplace is ook zo’n bedrijvige kern met een veelheid aan functies.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

  • icon
    Algemeen15 december, 2025
    [Interview] “Winkelcentra worden enkel aantrekkelijker” (Nicolas Rosiers, Wereldhave Belgium)

    Met de toevoeging van winstgevende diensten, horeca en ontspanning optimaliseert Wereldhave Belgium de rentabiliteit van zijn overdekte winkelcentra. Deputy CEO Nicolas Rosiers verwacht dat er nog shoppingcentra op de markt zullen komen. Mooie opportuniteit Met de acquisitie van het Luxemburgse winkelcentrum Knauf Pommerloch en van shopping Ville2 in Charleroi dit...

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN