RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

'Sterke webshops hebben sterke logistiek'

icon
RetailDossier15 december, 2011

Webshops vallen of staan met logistiek

De conclusie van het onderzoek van het VIL is duidelijk: wie een goede online retailer wil zijn, heeft een sterk logistiek systeem nodig. Uit de praktijk blijkt namelijk dat succesvolle webshops worden gekenmerkt door excellente logistiek.

 

Het VIL ondervond dat aan de hand van een studie die bestond uit een bevraging van zowel consumenten als webwinkeliers en uit de opstelling van een aantal reële proefprojecten voor e-fulfilment. Het onderzoeksproject ‘E-commerce/E-fulfillment’ startte begin dit jaar op vraag van de e-commercesector zelf en ging samen met negen bedrijven op zoek naar welke verbeteringen er nodig zijn bij de logistieke afwikkeling van e-commercebestellingen.

Met logistiek kosten drukken

Voor elke webwinkelier is het onder controle houden van de kosten de belangrijkste succesfactor en logistiek vormt hierin een niet te onderschatten onderdeel. Bovendien biedt logistiek ook belangrijke kansen om het verschil te kunnen maken.

“Door de sterke concurrentie en prijzendruk is efficiënte logistiek, op maat van de klant, zeer belangrijk voor de e-commercesector. Het komt erop aan innovatief te zijn, zowel op het vlak van productaanbod, service als logistieke afwikkeling”, verduidelijkte Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce en van de Commissie Economie en Innovatie in het Vlaams Parlement, op de voorstelling van de onderzoeksresultaten op 15 december.

‘Klassieke’ logistiek voldoet niet voor online

Simpel te realiseren is dat echter niet, want één van de andere hoofdbevindingen van het onderzoek is dat logistiek voor e-commerce een heel andere zaak is dan traditionele logistiek voor offline retail. “E-fulfilment is moeilijker en veelomvattender dan het lijkt”, meent het Vlaams Instituut voor de Logistiek.

 

Externe marktfactoren, zoals technologische mogelijkheden, drukken heel sterk hun stempel op e-fulfilment en zorgen voor een bijzondere snelle evolutie in dit domein. Uit het onderzoek kwam echter ook duidelijk naar voren dat de consumentenbehoeften de logistieke invulling mee bepalen: thuislevering, keuze uit aflevermogelijkheden en zaterdaglevering zijn enkele van de must-haves voor een e-shop. Volgens het VIL is dit zelfs een beslissende factor voor de online shopper.

70% van e-shoppers verkiest thuislevering

Om te weten wat die consument juist verwacht, startte het project met een uitgebreide consumentenbevraging. Uit deze bevraging blijkt dat 70% van de online kopers verkiest om zijn bestellingen aan huis geleverd te krijgen, bij voorkeur op zaterdag. De consument wil daarnaast wel de keuze hebben uit een waaier aan aflevermethoden, zoals afhaalpunten, winkelpunten of pakketautomaten.

 

Er is echter weinig bereidheid bij de klant om te betalen voor verzending:  meer dan de helft van de bevraagden haakt af door verzendkosten. De bevraging toont verder aan dat betrouwbare levering grote voorkeur geniet op snelle levering: 76% vindt de mogelijkheid het aflevertijdstip te kunnen kiezen (zeer) belangrijk – 65% verkiest het kunnen kiezen van het aflevermoment zelfs boven een (extra) snelle levering.

Afhaalpunten en keuze van aflevermoment

Samen met de deelnemende partijen testte het VIL vervolgens een aantal e-fulfilmentoplossingen in de praktijk uit. Zo lanceerden twee van de participerende bedrijven, Unigro en Mondial Relay, een proefproject waarbij een afhaalpunt (tegen een goedkoper tarief) als alternatieve leveroptie werd aangeboden voor zware en grote goederen. De interesse hiervoor was groot, vooral in een cirkel tot 10 km rond het afhaalpunt. Afhaling op zaterdag bleek bovendien het meest populair.

 

Een ander deelnemend bedrijf, Krëfel, startte op zijn beurt met de klant de mogelijkheid te bieden zelf de gewenste afleverdag en -tijd te kiezen. Ook deze verhoogde klantenservice leidde direct tot een positief resultaat.

Deelnemende bedrijven

De negen bedrijven die deelnamen aan het VIL-project waren bpost, Fiege, Mondial Relay en Plus Logistics als logistieke dienstverleners en de Colruytgroup, Krëfel, Neckermann, P&G en Unigro als online verkopers. Het project werd ondersteund door BeCommerce en de beroepsverenigingen FEBETRA en Transport en Logistiek Vlaanderen.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN