RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Colruyt zet prijsverschillen scherper in de markt

icon
Food21 januari, 2016

In een gepersonaliseerde campagne laat Colruyt niet de minste twijfel over zijn prijspositie op de Belgische markt. Klanten ontvangen gerichte informatie over de prijsverschillen in hun regio. 

Echt de goedkoopste

“Een hoogstandje”, zo noemt marketingdirecteur Guy Elewaut de nieuwe, gepersonaliseerde campagne die Colruyt deze maand heeft uitgerold. De lokale prijsverschillen met de concurrenten worden nog scherper in de verf gezet.

De Prijsbarometer van Colruyt speelt de hoofdrol in de campagne, die loopt sinds 6 januari via de eigen media van Colruyt Laagste Prijzen: 10m² affiches bij de winkels, affiches en schermen in de winkels, gepersonaliseerde mailings naar de klanten en meldingen op de gepersonaliseerde “Selectie voor u” folders. 

De boodschap luidt telkens: “Is Colruyt Boom (of Nossegem, of vul maar in…) echt de goedkoopste? Zeker. Kijk maar naar het prijsverschil met andere winkels in uw streek.” Waarbij een staafdiagram het prijsverschil toont met een concurrent in de buurt. Op de Colruyt website kunnen consumenten ook de andere prijsverschillen raadplegen. 

 

Individuele communicatie

Die gerichte communicatie is mogelijk dankzij de expertise van Colruyt-dochter Symeta, de specialist in gepersonaliseerde direct mail. Hoe het werkt? Voor de belangrijkste winkels berekent Colruyt de prijsverschillen met de concurrenten in de buurt. Die regionale prijsverschillen worden dan individueel gecommuniceerd naar de klanten van die winkel. Zij zien dus hoeveel ze besparen door in “hun” Colruyt te winkelen. 

In de folders en op de affiches die RetailDetail te zien kreeg, varieerden de percentages tussen 7,51% en 11,90%. Stevige verschillen toch. Liggen die niet hoger dan de prijsverschillen die Test-Aankoop jaarlijks noteert? 

“Onze methode om prijzen op te meten is sinds decennia dezelfde”, verklaart Guy Elewaut. “Je moet er rekening mee houden dat we met lokale prijszetting werken. Er is eigenlijk maar één retailer waarvoor de prijsverschillen die wij meten hoger zijn dan die bij Test-Aankoop, en dat is Albert Heijn. Een kwestie van methodologie. We vergelijken telkens de nationale merken en de laagste prijzen – zoals ons merk Everyday Selection of de laagste prijsmerken bij Aldi en Lidl.”  

De mainstream private labels neemt Colruyt dus niet mee in de vergelijking. Voor elke prijsvergelijking communiceert de retailer wanneer de prijzen werden opgenomen, om hoeveel producten het gaat en in welke productcategorieën. 

 

Geen twijfel over prijspositie

Colruyt vergelijkt de prijzen met die van vijf collega’s: Aldi, Lidl, Delhaize, Carrefour en Albert Heijn. “Onze belangrijkste concurrenten op nationaal vlak”, geeft Guy Elewaut aan, al kan je over Albert Heijn discussiëren. Die zit er “om strategische redenen” bij. Maar dus geen Cora, Makro of Intermarché (jammer voor de Musketiers, want net nu communiceren ze op hun website: “Onze prijzen durven de vergelijking aan”…).

De Prijsbarometer is niet nieuw, de manier waarop Colruyt nu een offensief voert, is dat wel. Vanwaar die toegenomen agressiviteit in de communicatie?  “We zijn heel zeker van onze informatie en laten geen twijfel over onze prijspositie. In de kranten doen we dat al een tijdje, hiermee gaan we een stap verder”, zo luidt het. “We zetten de bestaande prijsverschillen nog duidelijker in de markt en we spelen daarbij onze sterke personaliseringscapaciteiten uit. We hebben de tools, we willen ze optimaal inzetten.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food18 december, 2025
    Brexit was klap voor Britse voedselsector: uitvoer naar EU kromp met kwart

    De export van voeding en dranken van het Verenigd Koninkrijk naar de Europese Unie is de afgelopen vijf jaar met 23,4% teruggevallen in vergelijking met de vijf jaar vóór Brexit, zegt de Britse federatie van voedingsproducenten FDF.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Campari stoot Averna-likeur af

    De Italiaanse Campari-groep gaat verder met het afslanken van zijn portfolio: de sterkedrankenproducent verkoopt de merken Averna (amaro) en Zedda Piras (mirto) aan de Illva Saronno-holding, bekend van hun amaretto. De deal van 100 miljoen euro omvat de merken, productiefaciliteiten en een deel van het personeel.

  • icon
    Food18 december, 2025
    Lidl lanceert pop-upluxerestaurant Le Deux

    Lidl houdt deze week in Amsterdam een pop-uprestaurant open onder de naam Le Deux. Met die verwijzing naar zijn Deluxe-assortiment wil de discounter benadrukken dat luxe niet onbereikbaar is. Het restaurant is zo’n groot succes dat het aantal beschikbare plaatsen meteen verhoogd moest worden.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN