RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zes voedingstrends voor 2025

icon
Food18 februari, 2016

Zes grote trends bepalen de toekomst voor de voedingsindustrie tegen 2025. Dat zegt Christophe Jouan, CEO van The Future Foundation, een onafhankelijk trendbureau gevestigd in Londen. 


1. Genieten, maar met mate

Consumenten verwennen zichzelf nog steeds graag met lekkere voeding en dranken, maar toch in iets mindere mate dan voordien. De ontwikkelde wereld wordt meer en meer een “samenleving van soberheid”, meent Christophe Jouan. Genieten blijft belangrijk, maar het gebeurt op een meer gecontroleerde manier. Het blijft wel een belangrijke marketingtool. 

 

2. Voeding is brandstof én fun

Er ontstaat een tweespalt tussen enerzijds mensen die voeding zien als brandstof voor hun lichaam en anderzijds mensen die graag eten. De eerste groep biedt potentieel voor voedselvervangers zoals Soylent, die aan de dagelijkse voedingsbehoeften van het lichaam voldoen zonder meer. Maar dat is een erg beperkte doelgroep (9% van de bevolking), dus plezier en smaak blijven belangrijk. 

 

3. Convenience, een blijver

De conveniencetrend zet zich door, maar gemaksvoeding wordt wel gezonder. Er zijn mogelijkheden voor fabrikanten en retailers die partnerschappen aangaan met de juiste start-ups, volgens Jouan, waarbij hij onder andere verwijst naar HelloFresh.

 

4. Nieuwe proteïnen: de opkomst van de flexitariër

Vlees ligt steeds meer onder vuur, zowel vanuit gezondheidsoogpunt als vanuit ecologisch perspectief. De wetenschap biedt uitzicht op laboratoriumvlees, dat binnen tien jaar de eerste commerciële toepassingen zou kennen. De vleesverkoop zal licht afnemen in het westen, maar neemt toe in groeilanden.

Slechts 7% van de consumenten eet vegetarisch of veganistisch, en 24% is niet van plan om z’n vleesconsumptie te matigen. De grote meerderheid blijft dus vlees eten, maar neemt wel een meer flexibel eetpatroon aan met af en toe vlees naast andere alternatieven. 

 

5. Compensatiegedrag wordt mainstream

Deze trend hangt nauw samen met de vorige. Consumenten die minder vlees eten, willen zichzelf dan wel trakteren op vlees van topkwaliteit wanneer ze het wél eten. Daar liggen enorme kansen, voorspelt Jouan. 

 

6. Bijkomende voordelen van voeding

Tot slot zal voeding tegen 2025 steeds meer worden geassocieerd met voordelen, die verder gaan dan louter nutritionele eigenschappen. Zo kan voeding ons humeur beïnvloeden en ook een gunstige invloed hebben op uiterlijke schoonheid. 

(Bron: foodnavigator.com)

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN